03:46|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 13 آبان 1398 - 10:47
کد خبر: 13242
باریش گزارش می‌دهد:

بهار واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی با مشکلات زمستان شد

وضعیت نابسامان اقتصادی در چند سال اخیر باعث شده تا برخی از واحدهای تولیدی در آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی برخوردار نباشند و تعدادی از صاحبان واحدهای تولیدی مجبور شدند به دلیل عدم توانایی مالی و عدم حمایت از سوی ارگان‌های مختلف این مراکز را تعطیل کنند.
بهار واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی با مشکلات زمستان شد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک سهم بسزایی در تولید و اشتغال زایی دارند و می‌توان از ظرفیت این واحدها در کاهش بیکاری جوانان سود برد.
علاوه بر نقش مهمی که واحدهای تولیدی در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در استان دارند، استفاده از ظرفیت و توانایی جوانان نیز در رونق دهی به واحدهای تولیدی بسیار حائز اهمیت است و در صورت حمایت از پتانسیل‌ جوانانی که جویای کار هستند شکوفایی اقتصادی و رونق تولید را در پی خواهد داشت.
در چند سال گذشته وضعیت نابسامان اقتصادی باعث شده تا برخی از واحدهای تولیدی در آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی برخوردار نباشند و تعدادی از صاحبان واحدهای تولیدی به دلیل عدم توانایی مالی و عدم حمایت از سوی ارگان‌های مختلف اقدام به تعطیلی این واحدهای تولیدی کردند.
فعال بودن دو سوم واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی استان

علی عبدلی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: از یک‌هزار و ۲۸۴ واحد به بهره برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان ۸۵۵ واحد فعال است که بیشتر در زمینه صنایع غذایی و کانی‌‎های غیرفلزی فعالیت می‌کنند.
وی افزود: این واحدها در زمینی به مساحت ۴۴۸ هکتار به بهره برداری رسیده و برای راه اندازی آنها ۱۷ هزار و ۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
وی بیان کرد: ۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک ها و نواحی مشغول به کار هستند که این آمار نشان از جایگاه صنعت در آذربایجان‌غربی است.
وی ادامه داد: ۴۲۹ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان غربی غیرفعال است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: صنعت فولاد، صنایع تبدیلی و خدمات دیگر بخش‌هایی هستند که واحدهای تولیدی آذربایجان غربی در آن زمینه فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به وضعیت شهرک ها و نواحی صنعتی فعال آذربایجان غربی، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵ واحد از ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی استان در مساحت بیش از ۶۵۰ هکتاری فعال بوده و بنگاه های تولیدی در آنها مشغول تولید محصولات مختلف است.
وی گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی در اختیار شهرک های صنعتی بوده و ۲ هزار و ۲۰ قرارداد واگذاری زمین صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان منعقد شده است.
 واحدهای تولیدی راکد باید رفع مشکل و راه‌اندازی شوند
علی‌اکبر گروسی، رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت تحقق شعار رونق تولید به‌عنوان کلید حل بسیاری از مشکلات موجود و حتی کاهش بسیاری از جرائم اظهار کرد: لازم است موانع موجود برای رونق تولید ملی شناسایی شوند و در همین راستا به‌منظور احیای بدنه تولیدی استان به معاونین قضائی دادگستری استان، دادستان مرکز و رؤسای حوزه‌های قضائی دستور داده‌شده تا در اسرع وقت تحقیقات دقیقی در زمینه علت تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استان را موردبررسی قرار دهند.
 گروسی می‌افزاید: در برخی موارد شواهد و مدارکی مبنی بر تمکن مالی صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی وجود دارد اما با این‌ وجود متأسفانه کارخانه و یا واحد تولیدی تعطیل شده و باید این کارخانه‌ها شناسایی و اقدامات لازم قانونی با همکاری تمامی دستگاه‌های متولی و با حمایت دستگاه قضایی استان برای راه‌اندازی مجدد آنها صورت پذیرد.
وی بیان کرد: تأمین نظم اجتماعی و عمومی وظیفه اختصاصی دستگاه قضائی نیست و تمای نهادها و ارگان‌ها در این رابطه مسئول هستند و باید همه نهادها دست در دست هم نسبت به اصلاح شرایط فعلی و کاهش برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی گام بردارند.
الگوگیری از طرح‌ها و تجربیات دیگر کشورها در راستای رسیدن به هدف
رسول جلیلی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی می‌گوید: فعالیت کارگروه تحقیق و توسعه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی برای شناسایی موانع تولید و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه پایدار کشاورزی آغاز شده است.
جلیلی افزود: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، سیستم‌های نوین آبیاری تحت‌فشار، توسعه دامداری‌های بزرگ‌مقیاس و توسعه کشاورزی قراردادی به‌عنوان راهکار کلیدی توسعه در بخش کشاورزی نیز در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای تحقق شعار رونق تولید در این بخش قرار دارد.
وی بیان کرد: استفاده از پژوهش تحقیق و تجربیات کشورهای همسایه نیز برای رسیدن به این هدف ضروری است که گام‌های اساسی با همکاری کشورهای همسایه طی هفته‌های آینده در این خصوص برداشته می‌شود.
حمایت از واحدهای تولیدی و تلاش برای بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید ثمرات مطلوبی می‌تواند در توسعه اقتصادی داشته باشد.
این امر زمانی محقق می‌شود که همکاری و هماهنگی بین ارگان‌های مختلف صورت گیرد و حمایت همه جانبه از واحدهای تولیدی و بکار گیری جوانان جویای کار انجام شود تا شاهد بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه اقتصادی باشیم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید