19:06|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 11 آبان 1398 - 12:43
کد خبر: 13223
یادداشت:

رگ حیات با چاه‌های غیرمجاز قطع می‌شود

دریاچه ارومیه که به نگین فیروزه نیز معروف است، سال‌ها از کمبود آب و خشکسالی در عذاب بود به همین دلیل افراد نیز راه‌های متعددی را برای برطرف کردن این مشکل ارائه دادند اما اصلی‌ترین مشکلات این موارد نبودند.
چاه‌های غیرمجاز بلای جان دریاچه ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سال گذشته خبر دادند که یک‌پنجم چاه‌های غیرمجاز کشور در اطراف دریاچه ارومیه است پس باید به جای دنبال کردن راه‌های دیگر، چاه‌های غیرمجاز را پر کرد زیرا هرگونه انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر مساوی با تخریب حوزه مبدأ، مسیر و مقصد است، چراکه تغییرات اکوسیستمی وضعیت خاک و پوشش گیاهی این مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تمام این تغییرات منجر به جداسازی گونه‌های جانوری شده و امکان انقراض گونه به دلیل جداسازی ژنتیکی فراهم می‌شود.

هنمچنین در سال گذشته به گفته کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه آذربایجان‌غربی بیش از ٢٢ هزار٢٩٧ حلقه چاه غیر مجاز محفورهبعد از سال 85)  در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان شناسایی شده است.  

٢٣ هزار و ٨٢٨ حلقه چاه غیرمجاز جدید الحفر دراستان وجود دارد که پس از بازرسی از منابع آب شناسایی شده و جز اولویت های شرکت برای برخورد قضایی و قانونی جهت پر و مسلوب المنفعه نمودن قرار دارند.

تعداد ٢٢ هزار و ٢٠٦ حلقه چاه فاقد پروانه محفوره قبل ازسال ۸۵ در آذربایجان‌غربی شناسایی شده است که مشمول قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بوده و درصورت عدم اضرار به منابع مجاز، پروانه بهره برداری داده می‌شود و علاوه برتعداد چاه فاقد پروانه اعلامی تعداد ۱۸ هزار و ٤٠١ حلقه چاه بدون پروانه نیزدر قالب سامانه تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه ثبت نام نموده و مدعی شدند که چاه محفوره قبل ازسال 85هستند که رسیدگی گردیده و در صورت احراز شرایط به لیست چاه‌های مشمول قانون اضافه شده وپروانه بهره برداری می‌گیرند.

بیشترین تعداد چاه‌های غیرمجاز درسطح شهرستان ارومیه وبخش مرکزی حفر شده است که درصورت پر و مسلوب المنفعه نمودن کلیه چاههای غیرمجاز در سطح محدوده مطالعاتی ارومیه حدود147 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

با توجه به تمامی این گفته‌ها می‌توان دریافت که چاه‌های غیرمجاز با آب‌ها زیر زمینی چه می‌کنند و از سال‌های گذشته ستاد احیای دریاچه ارومیه به مسئله چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیقی که صدها کیلومتر در شعاع دریاچه (شرق، غرب و جنوب) رشد کرده است، توجهی نشان نداده است، و این چاه‌ها عمدتاً برای بهره‌برداری در باغ‌ها و ویلاهای شخصی و حتی منازل مسکونی و مزارع و باغات خصوصی حفرشده‌اند، اما ستاد احیا کوچک‌ترین برنامه‌ای برای مسدود کردن این چاه‌ها ندارد.

حتی متخصصین این امر نیز به موضوع چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به‌اندازه مسئله سدهای اطراف دریاچه ارومیه پرداخت نکردند.

به گفته برخی کارشناسان چاه‌های غیرمجاز حوزه آبریز دریاچه ارومیه، چیزی نزدیک یک‌پنجم کل چاه‌های غیرمجاز کشور را شامل می‌شود.

چاه‌های غیرمجاز باید مسدود شوند زیرا در غیر این صورت تمام تلاش‌ها برای احیای دریاچه بی‌نتیجه می‌ماند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید