03:40|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 06 آبان 1398 - 09:42
کد خبر: 13181
یادداشت:

آذربایجان‌غربی چشم انتظار صنعتی که نوید توسعه می‌دهد

خودروسازی بیشترین سهم را در رشد اقتصاد بخش صنعت دارد و طی سال‌های اخیر به نوعی یک موتور محرک برای آن بوده و آذربایجان غربی این‌روزها چشم انتظار به راه افتادن این صنعت است تا شاید بتواند مرهمی به معضل اقتصاد و اشتغال مردم باشد.
آذربایجان‌غربی چشم انتظار صنعتی که نوید توسعه می‌دهد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، اهالی آذربایجان‌غربی به دلیل داشتن اراضی کشاورزی حاصل‌خیز همه ساله با آن امرار معاش می‌کردند اما در سال‌‌های اخیر ظرفیت‌های جدید استان را که می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر فراوان داشته باشد شناسایی و به فکر راه اندازی آن افتاند.

 باتوجه به شرایط اقتصادی خاص آذربایجان‌غربی و فرصت‌های بسیاری که در این استان برای اجرای فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد می‌توان شغل‌های بسیاری را جایگزین کشاورزی و باغداری با درآمد خوب برای منطقه کرد.

یکی از این صنعت‌ها که می‌تواند تاثیر به سزایی در اقتصاد داشته باشد خودروسازی است.

صنایع خودروسازی، شامل تمام بخش‌های طراحی، توسعه، تولید، بازار و فروش لوازم نقلیه موتوری است. مجموعه شرکت‌ها و کارخانجاتی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش وسایل نقلیه موتوری دخیل هستند، بخشی از این صنعت را تشکیل می‌دهند پس به راحتی می‌توان دریافت که یک صنعت تا چه میزان می‌تواند در اشتغالزایی نیز کمک کند.

صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در ایران است، با ساخت یک میلیون و 395 هزار و 421 دستگاه خودرو، ایران توانست در سال‌های گذشته رتبه بیستم خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه را به دست آورد.

در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد.

تولیدات خودروی ایران در چند گونه خودروی مختلف مانند خودروهای مسافری، چهار چرخ محرک، ون، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و وانت‌ها موجود است.

حال اگر صنعت خودروسازی در آذربایجان‌غربی نیز به راه بیوفتد می‌تواند تاثیر به سزایی در رتبه کشور نیز داشته باشد.

در همین رابطه به گفته محمد دهقان، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، شرکت آذر محرکه در سال 96 جواز تاسیس خودرو در ارومیه را دریافت و توسط مسوولان کشوری و استانی کلنگ‌زنی شد.

ظرفیت اسمی این واحد تولید خودروی باری، پنج‌هزار دستگاه در سال پیش‌بینی شده است.

این واحد تولیدی خودرو با شرکت کاوه‌ای موتور چین به منظور تامین قطعه و انتقال فناوری همکاری دارد.

هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی نخستین کارخانه خودروسازی در استان، ۶۰ درصد است در صورت انجام تعهدات توسط طرف چینی تا ۶ ماه قابلیت راه‌اندازی دارد.

اگر این پروژه در زمان تعیین شده به پایان برسد، تاحدی می‌تواند مشکلات بیکاری و اقتصاد استان را حل کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید