06:06|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 04 آبان 1398 - 11:16
کد خبر: 13170
باریش گزارش می‌دهد:

بیماری که خبر نمی‌کند/ آذربایجان‌غربی رتبه‌دار سرطان در کشور

آمارها حاکی از آن است که آذربایجان‌غربی در چند سال اخیر رتبه‌های نخست بیماری سرطان در سطح کشور را به خود اختصاص داده و سرطان روز به روز در این استان در حال افزایش است.
 بیماری که خبر نمی‌کند/ آذربایجان‌غربی رتبه‌دار سرطان در کشور

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، سرطان، یکی از بیماری‌های خطرناک است که در صورت کم توجهی و عدم درمان به موقع می‌تواندباعث مرگ فرد شود.
متاسفانه امروزه بیماری سرطان روز به روز در حال افزایش است و به صورت بسیار گسترده در سطح جهان و به خصوص ایران دیده می‌شود.
در آذربایجان‌غربی نیز شیوع بیماری سرطان در چند سال اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و سلامتی افراد مختلف در این منطقه را تهدید می‌کند.
آذربايجان‌غربی رتبه نخست كشوری را در بخش سرطان سيستم عصبی مردان دارد 
رييس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربايجان‌غربی با اشاره به اينكه سرطان ريه شايع ترين سرطان در بين مردان اين استان است، اظهار کرد: اين نوع سرطان با توجه به شيوع مصرف سيگار رتبه نخست كشوری را به خود اختصاص داده است.
آقازاده بيان كرد: آذربايجان‌غربی رتبه نخست كشوری را در بخش سرطان سيستم عصبی مردان و رتبه دوم را در بخش زنان داراست.
وی اضافه كرد: همچنين آذربايجان‌غربی رتبه چهارم را در سرطان معده، رتبه 12 را در سرطان سينه و رتبه چهارم را در شيوع سرطان پروستات دارد.
وی با اشاره به اينكه 9 هزار و 900 نفر بيمار مبتلا به سرطان در سال‌های 1393 و 1394 در آذربايجان‌غربی تشخيص داده شده است، اعلام كرد: سالانه پنج هزار نفر بيمار مبتلا به سرطان در اين استان شناسایی می‌شود.
سالانه 1500 بیمار مبتلا به سرطان به بیمارستان امید ارومیه پذیرش می‌شوند
‌‌سیروس صادقی مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان امید آذربایجان‌غربی گفت: بطور میانگین سالانه 1500 بیمار مبتلا به سرطان در این مرکز پذیرش و تشکیل پرونده می‌دهند.
‌سیروس صادقی گفت: تمامی مراجعه کنندگان بزرگسال بوده که در بین بیماران، سرطان مری و معده در مردان و سرطان سینه در زنان رایج تر است.
وی در ادامه بیان کرد: در سال گذشته تعداد ۹هزار و ۶۹۱ بیمار شیمی درمانی و یک هزار و ۶۱۳بیمار در این مرکز پرتو درمانی شده‌اند.
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان امید آذربایجان‌غربی با اشاره به ارائه خدمات در این مرکز به بیماران افزود: سرای اقامتی امید دارای ۴طبقه و ۳۲ سوئیت مجزا است ‌که دارای تمامی امکانات رفاهی کامل و سالن غذاخوری بوده و کلیه خدمات ارائه شده به بیماران و همراهان بصورت رایگان است.
صادقی ادامه داد: بطور میانگین روزانه ۱۰۰نفر در سرای اقامتی پذیرش می‌شوند همچنین گفتنی است که هزینه‌های جاری و نگهداری ماهیانه این واحد  تقریبا  ۱۰۰میلیون تومان است.  
وی با بیان اینکه این انجمن یک سازمان کاملا مردم نهاد است، اظهار کرد: تمامی هزینه‌ها مرهون فعالیت‌ها و کمک‌های مردمی بوده است و تاکنون هیچ بودجه‌ای از سوی دولت برای این انجمن تخصیص نیافته است.
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان امید آذربایجان‌غربی بیان کرد: در سال گذشته تعداد ۴۳۱بیمار جدید برای اولین بار  وارد سیستم مددکاری این مجموعه شده  که مبلغ حمایت انجمن و مددکاری قریب به ۷۰۰میلیون تومان بوده است که در سه بخش تامین هزینه های پزشکی، تامین دارو و  هزینه های زندگی برای این بیماران صرف شده است.
راه حل‌های کارشناسان برای پیشگیری از سرطان
توصیه‌های زیر را به برنامه‌های روزانه‌تان اضافه کنید، بدن و سیستم ایمنی خود را از این طریق تقویت کنید و به جنگ یکی از مهلک ترین بیماری‌ها یعنی سرطان بروید.
پرهیز از نوشیدنی‌های شیرین: نه تنها این نوع نوشیدنی‌ها، کمکی برای افزایش خطر ابتلا به چاقی و دیابت است بلکه خطر ابتلا به سرطان آندومتر را نیز افزایش می‌دهد.
با توجه به تحقیقات محققان دانشگاه مینه سوتا، زنانی که مقادیر زیادی نوشیدنی‌های قندی مصرف می کنند، 87 درصد بیشتر از سایر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر هستند.
مصرف نشاسته مقاوم: نشاسته مقاوم یافت شده در مواد غذایی مانند موز سبز، جو و لوبیا سفید، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد.
نشاسته مقاوم به گروهی از کربوهیدرات های رژیمی غیر قابل هضم گفته می شود. تاثیرات این نشاسته بر سلامت روده، کاهش قند خون بعد از مصرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن مورد توجه است.
تحرک بدنی: مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتری زمان روز خود را بی تحرک به سر می کنند، 24 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان آندومتر هستند. توصیه کارشناسان بر این است که حداقل هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و برای چند دقیقه قدم بزنید یا حرکات کششی انجام دهید.
مصرف کلم بروکلی: کلم بروکلی یک منبع فوق العاده غذایی برای جلوگیری از سرطان است. اما باید توجه داشته باشید که بیشتر آن را به صورت بخارپز استفاده کنید. چون به گفته محققان ایتالیایی کلم بروکلی بخارپز شامل گلوکوزینولات بیشتر (قطعات سالم سبزی)، نسبت به کلم سرخ شده، است. کلم بروکلی غنی از سولفورافان است. این ماده خطر ابتلا به سرطان های معده، سینه و پوست را کاهش می‌دهد.
مصرف آجیل: آجیل‌ها بخصوص از نوع برزیلی سرشار از سلنیوم هستند، یک ماده معدنی کمیاب موجود در خاک که باعث از بین رفتن سلول های سرطانی و ترمیم سلول های دی ان آ می‌شود. 
محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌اند در میان مردان مبتلا به سرطان پروستات، کسانی که بیشترین میزان سطح خونی سلنیوم را داشته اند، 48 درصد کمتر از سایرین دچار پیشرفت این بیماری شدند.
افزایش سطح خونی سلنیوم همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، و به طور کلی مرگ و میر ناشی از سرطان ارتباط دارد.
مصرف سیر: این گیاه تند حاوی ترکیبات گوگرد آلیل است که منجر به دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان می شود و به طور بالقوه به بدن برای دفع مواد سرطان زا و از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند. بررسی های محققان نشان داده، زنانی که بیشتری میزان مصرف سیر را دارند، 50 درصد کمتر از سایر زنان دچار سرطان روده بزرگ می‌شوند.
مصرف خانواده کلم: خوردن انواع کلم حداقل یک بار در هفته، با کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در ارتباط است.
خوردن کنگر فرنگی: یک منبع بزرگ از سیلیمارین، محسوب می شود. آنتی اکسیدانی که ممکن است با کاهش خطر سرطان پوست و کاهش رشد سلول‌های سرطانی ارتباط داشته باشد.
قرار گیری 15 دقیقه‌ای در معرض خورشید: تقریبا 90 درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن شما از طریق نور خورشید سنتز می‌شود نه غذا و مکمل. مطالعات نشان داده که کمبود این ویتامین می‌تواند ارتباط بین سلول‌ها را کاهش داده و باعث گسترش سلول‌های سرطانی شود.
افراد با سطوح پایین ویتامین دی با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، معده و همچنین خطر دیابت، پوکی استخوان و ام اس مواجه هستند. روزانه قرارگیری به مدت 15 دقیقه در نور خورشید، ویتامین دی مورد نیاز بدن شما را جبران می‌کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید