05:48|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 01 آبان 1398 - 10:46
کد خبر: 13152
باریش گزارش می‌دهد:

آرتمیا، طلای سرخ دریاچه ارومیه

افزایش تراز آب دریاچه ارومیه در سال جاری، موجب حیات مجدد آرتمیا، تنها موجود زنده در دومین دریاچه شورجهان شده است، که می‌توان از آن به عنوان طلای سرخ برای تحول اقتصاد کشاورزی آذربایجان غربی بهره برد.
خیز علمی برای تولید سرخ‌ترین طلای آب‌های شور در ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، باتوجه به شرایط اقتصادی خاص آذربایجان‌غربی و فرصت‌های بسیاری که در این استان برای اجرای فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد و این طریق می‌توان شغل‌های بسیاری را جایگزین کشاورزی و باغداری با درآمد خوب برای منطقه کرد.

پرورش آرتمیا از جمله این جایگزین‌ها است که با توجه به ظرفیت‌های دریاچه‌ارومیه می‌تواند ‌به عنوان گامی مثبت در این عرصه شناخته شود.

«آرتمیا»، جانور قرمز رنگ كوچكی است كه در همه جای دریاچه ارومیه به وفور یافت می‌شود. میگوی آب شور یا همان آرتمیا موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان که در آب‌های شور زیست می کند و منبع تغذیه آن ذرات کمتر از ۵۰ میکرون است.

جانور به ظاهر کوچک که یکی از ثروت‌ها و ظرفیت‌های منحصربه فرد دریاچه ارومیه است می‌تواند تاثیرات فراوانی در اقتصاد یک منطقه داشته باشد. از آنجایی که تکثیر میگو، ماهیان خاویاری، ماهیان دریایی و زینتی که در مرحله اولیه رشد هستند و در مرحله لارو یا همان نوزاد، این موجودات برای رشد به آرتمیا نیاز دارند به نحوی که اگر امروز آرتمیا از سیستم تغذیه آبزیان حذف شود، صنعت آبزی‌پروری با مشکل مواجه و از بین خواهد رفت.

وابستگی جانوران دریایی به آرتمیا می‌تواند اشتغالزایی خوبی در این زمینه به وجود بیاورد و جایگزین صنعت کشاورزی شود. با توجه به اینکه ارزش اقتصادی تکثیر آبزیان ذکر شده بسیار بالا است، پس می‌توان فهمید آرتمیا یک محصول استراتژیک و زیربنایی در صنعت آبزی پروری است.

اگر گام‌های مثبت در این سو برداشته شوند به راحتی می‌توان حتی این آبرزی سخت پوست ریزاندام را به دیگر نقاط جهان صادر کرد. به طور میانگین هر کیلو آرتمیا از نظر ریالی برابر با 200بشکه نفت است که صادر می‌شود.

با این گام جوانان جویای کار از بیکاری رهایی می‌یابند و با فعالیت در این بخش رو به آینده قدم برمی‌دارند. اما این نیز نیازمند دانش است که باید با فراگرفتن و استفاده درست از آن، نیاز اول صنعت تولید آبزی پروری یعنی آرتمیا را رفع کرد.

 دانشگاه‌ها مکان‌های خوبی برای آموزش دانش‌های مورد نیاز این صنعت است. در ایران سالیانه بیش از ۲ میلیارد دلار، صرف واردات آرتمیا می‌شود و بی‌توجهی به تولید آرتمیا برای تامین نیاز داخلی‌ به دلایل مختلف، خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد.

 با توجه به ظرفیت بالای دریاچه برای تولید آرتمیا و از آنجایی که تراز دریاچه ارومیه بهبود یافته است پس می‌توانیم این اقدام مهم را شروع و از آن بهره برداری کنیم.

 لازم به ذکر است درحال حاضر یکی از فعالیت های شاخص استان، اجرای موفق طرح پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی دشت فسندوز میاندوآب است و این طرح با هدف احیا ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه، الگو سازی برای احیای مجتمع ۲۰۰۰ هکتاری تولید ماهیان گرمابی فسندور، الگو سازی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و تامین بخشی از نیاز مراکز تکثیر و پرورش آبزیان شیلات ایران اجرا می‌شود.

دانشگاه ارومیه توانایی پرورش تخم آرتمیا را دارد

رحیم حب نقی، رئیس دانشگاه ارومیه افزود: آرتمیا یک گنج بی‌پایان در دریاچه ارومیه است و دانشگاه ارومیه به دلیل تجربه و مطالعات علمی انجام داده در این خصوص، توانایی تولید و پرورش تخم آرتمیا را دارد.

وی با اشاره به ظرفیت دانشگاه ارومیه در کشاورزی و مدیریت آب تصریح کرد: برای افزایش بهره وری و همچنین ارزش افزوده، مرکز تحقیقات آرتمیای ارومیه، سال گذشته تاسیس و درحال حاضر به استان‌های کرمان،بوشهر، آذربایجان شرقی و هرمزگان در این حوزه مشاوره علمی می‌دهد.

حب نقی با تاکید بر اینکه پساب آب شیرین کن‌ها و مزارع میگو یک ظرفیت برای پرورش آرتمیا هستند، اظهار کرد: دانشگاه ارومیه استخرهایی به وسعت ۲۰۰۰ هکتار در جنوب دریاچه برای پرورش ماهی و آرتمیا راه اندازی کرده و آماده استفاده از پساب مزارع میگو و آب شیرین کن‌ها است.

رئیس دانشگاه ارومیه ادامه داد: کاهش ۴۰ درصدی مصرف  آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، یک دستاورد خوب برای ستاد است که با تاسیس مرکز آینده پژوهی در ارومیه می‌توان این تجربیات را به سایر نقاط کشور انتقال داد.

نیاز ۷۰ تنی کشور به تخم آرتمیا

علی نکویی فر، رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اظهار کرد: برای اینکه در تولید آرتمیا به خودکفایی برسیم نیاز به ۷۰ تن تخم آرتمیا داریم که در حال حاضر تنها مقدار ناچیزی از این نیاز به میزان کمتر از یک تن در داخل کشور تولید و مابقی از خارج‌کشور وارد می‌شود.

وی با اشاره به آخرین سرشماری از 4 ایستگاه در پایان فصل تابستان سال جاری، میزان سیست آرتمیا در این ایستگاههای مستقر در دریاچه ارومیه را ۱۳ هزار و ۱۳۰ عدد در هر متر مکعب اعلام کرد و گفت: در این سرشماری میزان نوزاد آرتمیا ۱۸ عدد در هر متر مکعب، آرتمیای جوان ۱۷ عدد در هر متر کمعب و آرتمیای بالغ نر ۴۸ عدد در هر متر مکعب و آرتمیای بالغ ماده ۴۵ عدد در متر مکعب است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اظهار کرد: باتوجه به افزایش تراز آب دریاچه نسبت به سال قبل، در حال حاضر میزان شوری آب ۳۰۰گرم در لیتر و تراکم جلبک در دریاچه ۵۲ هزار و ۲۴۴ عدد در هر میلی متر است.

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه پارک ملی بوده و هیچ فردی بدون داشتن مجوز محیط زیست حق برداشت آرتمیا از دریاچه را ندارد و تاکنون هیچ گونه مجوزی دراین خصوص صادر نشده است یاد آور شد: اگر وضعیت دریاچه به ثبات برسد آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه توانایی تامین نیاز کشور را بدون اینکه ذخیره آرتمیای دریاچه از بین برود را دارد.

نکویی‌فر ادامه داد: درحال حاضر تنها یک استخر ۱۰ هکتاری در دشت فسندوز میاندوآب برای تولید آرتمیا درحال فعالیت است که تا پایان سال برنامه ریزی شده پرورش تخم آرتمیا نیز در این مرکز انجام دهند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به اینکه در سال جاری ۶۰نفر از متقاضیان پرورش آرتمیا توسط این مرکز آموزش رایگان دریافت کرده اند، افزود: آموزش روشهای نوین تولید و پرورش سیست آرتمیا، شناسایی آبهای نامتعارف کشور بویژه در قزوین،گلستان و خوزستان و کمک در احداث استخرها از جمله اقدامات مرکز تحقیقات برای جذب سرمایه گذاران در این بخش است.

وی یاد آور شد: برای توسعه پرورش سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه اعتباراتی درنظر گرفته شده ولی تاکنون مبلغی تخصیص نیافته است.

عدم آموزش مهارت در مراکز آموزشی باعث شده معضل بیکاری جوانان افزایش یابد
یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت در ارسال پیامی گفت: افزایش مهارت در دانشگاه‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.
وی افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله آموزش‌هایی است که افراد جویای کار برای احراز شغل باید آن ها را فراگیرند اما متاسفانه امروزه افزایش مدرک گرایی در بین جوانان و حتی خانواده‌ها می‌تواند دلیل اصلی کاهش داوطلبین برای فراگیری مهارت‌های متفاوت باشد.

این مخاطب باریش نیوز ادامه داد: اگر از جوانان حمایت شود می‌توانند برای اقتصاد استان گام مثبتی بردارند. 

با توجه به ظرفیت بالای دریاچه و توانایی دانشگاه ارومیه برای تولید آرتمیا و از آنجایی که تراز دریاچه ارومیه بهبود یافته است پس می‌توانیم این اقدام مهم را شروع و از آن بهره برداری کنیم و علاوه بر رفع نیازهای کشور می‌توان آن را به دیگر کشورها نیز صادر کرد.

در حال حاضر باید از این اقدامات حمایت شود زیرا جوانان استان نیاز مبرم به کار دارند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید