17:23|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 01 آبان 1398 - 09:39
کد خبر: 13150

جوانان ایده‌پرداز آذربایجان‌غربی در انتظار حمایت

برای انجام اکثر فعالیت‌ها ایده‌پردازی امری ضروری است اما با وجود 1800 ایده پرداز در آذربایجان‌غربی همچنان این استان دارای کمبودهای زیادی است که در صورت حمایت به دست این قشر حل می‌شود.
جوانان ایده‌پرداز آذربایجان‌غربی در انتظار حمایت

سرویس اجتماعی باریش نیوز، استفاده از ایده پردازان در اکثر فعالیت‌های استان و حتی کشور اقدامی مهم و قابل توجه است اما متاسفانه توان فکری این قشر توانا کمتر در امور کشور به کار گرفته می‌شود.

شاید سخت‌ترین اقدامات را ایده‌پردازان انجام می‌دهند زیرا انجام فعالیت پس از یک ایده درست کار چندان سختی نیست ولی با وجود 1800 نفر در آذربایجان‌غربی این استان همچنان از ضعف‌های زیادی که می‌تواند به دست این قشر حل شود در عذاب است.

به گفته علی‌محمد نیکبخت، سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی یک‌هزار و ۷۹۶ نفر در رویدادهای شتاب آذربایجان روشا شرکت کرده و در مجموع ۴۷۵ ایده توسط این افراد مطرح شده است.

از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۲۱ رویداد شتاب آذربایجان در این استان برگزار و در هر مرحله از رویداد، سه ایده برتر برای ورود به مراکز دانش‌بنیان انتخاب شده‌است.

ایده‌های بسته‌بندی تکی نقل، تکثیر و پروش آرتمیا در پساب شهری و تامین آب دریاچه ارومیه، کمربند هوشمند بارداری، دستگاه کاهنده مصرف سوخت خودرو و دستگاه تست عکس‌العمل از جمله ایده‌های مطرح‌شده است و ایده‌های سیستم هدایت نابینایان، کلکتور خورشیدی، دم‌نوش‌خانه سنتی و سفره‌خانه از دیگر ایده‌هایی بود که در رویدادهای شتاب آذربایجان مطرح شد.

تاکنون این رویداد برای علاقه مندان به کارآفرینی هر ماه یک‌بار در شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، مهاباد، خوی و بوکان برگزار شده است.

منظور از واژه شتاب دراین رویداد به معنای شناسایی و توانمند سازی ایده‌های برتر بوده و هدف ما از اجرای این برنامه‌ها توجه به ایده پردازی است.

افزایش شرکت‌های دانش بنیان، استفاده از ظرفیت‌های صنعتی استان، کاهش وابستگی طرح‌ها و ایده‌ها به بودجه‌های دولتی، کمک به افزایش رشد و توسعه دانش بنیان و استفاده از موقعیت مناسب استان به جهت همسایگی با سه کشور خارجی در جذب سرمایه‌گذار خارجی از مهمترین اهداف این سازمان است.

مجموعه پارک علم و فناوری به صورت حرفه‌ای و با هدف توسعه نوآوری و انجام کارهای دانش بنیان در حال فعالیت است تا بتواند نیاز جوانان و نوجوانان نخبه استان را فراهم کند.

کارآفرینی در ۲۰۰ دقیقه با موضوع طبیعی و محیط زیست با تاکید بر دریاچه ارومیه، رویداد تجارت و بازرگانی خارجی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری، کارآفرینی در ۵۴ ساعت، کارآفرینی باتاکید خاص بر کشاورزی و صنایع پتروشیمی و کارآفرینی با تاکید بر فناوری‌های نرم، هنر و صنایع فرهنگی از موضوع‌های رویدادهای برگزار شده در آذربایجان‌غربی است.

توجه به اینترنت اشیا، مسئله‌های فرهنگی و گردشگری، ورزشی، اشتغال و اقتصاد خلاق دیگر موضوعاتی هستند که برنامه رویداد شتاب در مورد آنها برگزار شده است.

با توجه به این گفته‌ها و فعالیت‌ها باید تمام نواقصات استان و حتی کشور حل شود اما واقعیت چیز دیگری است.

شواهدات نشان می‌دهد هیچ کدام از این فعالیت‌ها مثبت واقع نمی‌شود زیرا اگر از ایده‌های ناب این افراد استفاده کنند کارگاه‌ها و مکان‌های زیادی برای کسب و کار ایجاد شده ولی در حال حاضر نه تنها دانشجویان بیکار هستند بلکه از نبود شغل و حمایت نیز گله می‌کنند.

ایده به ‌صورت ساده یعنی، یک راهکار جدیدی برای برطرف شدن یک مشکل و یا یک نیاز، حال که استان ایده‌پردازان قابلی برای رفع کمبودها و پیشرفت دارد چرا از آن‌ها استفاده نمیکند؟

مسئولین باید پاسخگوی پول‌های هزینه شده برای این اقدامات که هیچ آینده‌ای هم در انتظار آن‌ها نیست باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید