13:23|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 28 مهر 1398 - 11:47
کد خبر: 13135
یادداشت:

مهارت‌های رفتار با کودکان پرخاشگر را بدانیم

کودکان در برخی از سنین خاص علاقه زیادی به نافرمانی و پرخاشگری دارند و حتی گاهی سعی دارند با داد زدن کارهای خود را پیش ببرند پس با کودک خود مثل کالای معیوبی که نیاز به تعمیر دارد، رفتار نکنید.
مهارت‌های رفتار با کودکان پرخاشگر را بدانیم

سرویس سلامت  باریش نیوز، هر کودکی بالاخره دوره‌های خودسری را تجربه می‌کند، در این شرایط وظیفه‌ی شماست که اوضاع را کنترل کرده و آگاهانه رفتار کنید. توجه داشته باشید، راهی را که برای کنترل رفتار کودکتان انتخاب می‌کنید، می‌تواند به تفاوت زیادی در رفتار او منجر شود.

کنترل پرخاشگری و بدرفتاری‌های کودک می‌تواند شما را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی دچار استهلاک و فرسایش کند، ولی نگران نباشید، فقط کودک شما این‌طور نیست.

شدت بدخلقی در کودکان می‌تواند از ناله، شکایت کردن، غر زدن، گریه کردن تا جیغ کشیدن، دست و پا زدن و لگد زدن، متفاوت باشد؛ این رفتار بیشتر در بین دختران و پسران ۱ تا ۴ ساله دیده می‌شود.

کودکان، برخلاف بزرگسالان، حس کنترل ندارند، بنابراین به دلیل عدم توانایی‌شان برای رسیدن به هدف و خواسته‌شان احساس سرخوردگی می‌کنند.

اعتقاد بر این است که بروز بدخلقی در رفتار کودک می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد؛ گرسنگی، به دنبال توجه بودن، دنبال اطمینان و آرامش و امنیت بودن یا فقط احساس ناراحتی از جمله‌ی این دلایل هستند. اغلب کودکان زمانی پرخاشگری می‌کنند که تسلیم خواسته‌هایشان نمی‌شوید؛ این خواسته می‌تواند هر چیزی باشد، درخواست یک اسباب بازی خاص یا سایر خواسته‌های غیرمنطقی!

زمانی که کودک شما بیشتر از حد قابل قبول، پرخاشگری می‌کند، وقت آن است که مداخله کنید، روش هایی را پی‌بگیرید و مراحل آنها را انجام دهید تا اطمینان پیدا کنید که کودکتان خوب رفتار می‌کند و احساساتش تحت کنترل است.

برای جلوگیری و کنترل رفتار کودکان خود از گفتن کلماتی مانند نه، نکن و بس کن، اجتناب کنید، دلیل پرخاشگری آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید زیرا افرادی که با دیگران ارتباط چشمی برقرار می‌کنند بر آنها تاثیر بیشتری خواهند گذاشت.

اگر تشخیص دادید که فرزندتان رفتار نامناسبی دارد، به سرعت از او نخواهید که رفتارش را متوقف کند، زیرا او وسوسه خواهد شد که این رفتار را بارها و بارها تکرار کند پس به او زمان دهید تا به اشتباه خود پی ببرد.

در مورد کودکانی که به دلیل کمبود قدرتشان پرخاشگری می‌کنند، اجازه انتخاب دادن می‌تواند روش خوبی برای مقابله با نافرمانی او باشد.

بسیاری از بچه‌ها وقتی که می‌خواهند فعالیت‌های تکراری و روزمره‌ی زندگی ، مانند حمام کردن یا مسواک زدن دندان‌ها را انجام بدهند، ممکن است پرخاشگری کنند پس بهتر است این فعالیت‌هارا مانند بازی انجام دهید تا به مسائل روزمره مانند بازی نگته کنند و خسته نشوند.

الگوی خوبی برای کودکان خود باشید زیرا نخستین آموزگار هر کودکی پدر و مادر اوست، بنابراین مهم است که حداقل در حضور او به بهترین شکل ممکن رفتار کنید و به یاد داشته باشید که فرزندتان هر کاری را که انجام می‌دهید زیر نظر دارد و مشاهده می‌کند، و اگر ببیند که شما در هر شرایطی فردی منصف، آرام و مسؤولیت‌پذیر هستید، این احتمال وجود دارد که او نیز پا جای پای شما بگذارد.

هر کودک محرکی دارد، برای یافتن آن شما فقط باید با دقت رفتار او و شرایط را مشاهده و بررسی کرده و او را از محرک‌ها دور نگه دارید.

ممکن است گاهی فرزندتان خیلی غیرقابل تحمل شده، اذیت کند و کنترل او سخت شود، در این شرایط مهم نیست که چه اتفاقی افتاده است سعی کنید کنترل‌تان را از دست ندهید، چون این رفتار همان چیزی است که کودک را وادار خواهد کرد که کارش را حتی بیشتر از قبل تکرار کند.

به جای اینکه احساس شکست کنید و خود را بشکنید و با خودتان فکر کنید که من بیشتر از این نمی‌توانم اینگونه رفتار کنم، در به کارگیری روش و رویکردتان برای بزرگ کردن فرزندتان شجاعت به خرج بدهید و با او همدلی کنید.

اگر به نکات ذکر شده توجه داشته باشید کنترل نافرمانی و پرخاشگری کودتان راحت می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید