14:37|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 23 مهر 1398 - 08:36
کد خبر: 13118
باریش گزارش می‌دهد:

دام پیامکی کلاهبرداران برای جیب‌های مردم

کلاهبرداران برای سرقت از مردم هر بار به شیوه‌های جدیدی دست می‌زنند که پیامک‌های حاوی پیدا کردن اشیاء قدیمی یکی از دام‌هایی است که برای سوءاستفاده از مردم به کار گرفته می‌شود.
دام پیامکی کلاهبرداران برای جیب‌های مردم

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، شاید برای شماهم اتفاق افتاده باشد که در طول ماه چندین پیامک از شماره های ناشناس از سوی افرادی با این محتوا که اشیاء قدیمی پیدا کردند برایتان ارسال شود که ازشما درخواست کمک برای به فروش رساندن آنها داشته باشند و در ادامه از شما بخواهند که موضوع را به کسی اطلاع ندهید و هزار قسم و آیه بیاورند که شماره تلفن همراه شما را در خواب دیدند.

استفاده از ابزارهای ارتباطی روز شیوه های کلاهبرداری و سودجویی سارقان از جیب مردم را هم تغییر داده است و سودجویان سعی دارند با استفاده از روش های مختلف از جمله پیامک، جعل نرم افزارهای مالی و یا ساخت درگاه های جعی به نوعی حساب مردم خالی کنند بدون آنکه ردپایی از خود به جا گذاشته باشند.

لزوم سخت‌گیری برای سیم کارت‌هایی با هویت‌های نامعلوم

امین، یکی از مخاطبان باریش نیوز با ارسال تصویری از پیامک ارسال شده به تلفن همراه این مخاطب نوشته است: یکی از روش‌های کلاهبرداران ارسال پیامک است که در آن مدعی شدند مقداری سکه قدیمی پیدا کردند و شماره تلفن فرد را با استخاره به دست آورند.

وی ادامه داد: این پیامک برای من ساعت 2 نصف شب ارسال شده که در آن فردی با هویت نامعلوم برای فروش اشیاء قدیمی پیدا شده درخواست کمک کرده است.

این مخاطب با اشاره به اینکه مردم باید در مقابل پیامک های ناشناس با هوشیاری بیشتری عمل کنند، نیروی انتظامی باید در رابطه با سیم کارت هایی که هویت معلومی ندارند بیشتر سخت گیری کند تا این افراد به راحتی نتوانند از سیم کارت هایی تلفن همراه برای سودجویی از جیب مردم استفاده کنند و به هدف شوم خود برسند.

کلاهبرداری‌های مالی اینترنتی جزء مهمترین جرائم سایبری کشور هستند

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا کشور مهرماه امسال در سفر به آذربایجان غربی همچنین ۷۰ درصد کلاهبرداری‌های سایبری را ناشی از غفلت کاربران اینترنتی دانسته و به کاربران توصیه می‌کند برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان سایبری  هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه حال حاضر آذربایجان‌غربی از پیشتازان فعالیت در حوزه‌ی پلیس فتا بوده و در زمینه‌ پیشگیری و آگاه‌سازی جزء سه استان برتر کشور است، خاطرنشان می کند: کلاهبرداری‌های مالی اینترنتی جزء مهمترین جرائم سایبری کشور هستند.

رئیس پلیس فتای کشور یادآور شد: طی کشف پرونده‌ای مربوط به فیشینگ در این استان، اطلاعات تعداد ۲۵۰۰ کارت بانکی به سرقت رفته بود که با تلاش‌های کارشناسان این پلیس مبالغ در حساب مقصد مسدود و جهت طی روال قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

کاربران مراقب شگردهای سودجویان باشند

سرهنگ اکبر نصرتی، رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی مردادماه امسال در نشست با اصحاب رسانه، خبر از دستگیری 3 کلاهبردار اینترنتی داد که با ذخیره اطلاعات ۲۵۰۰ کارت بانکی در رایانه، اقدام به برداشت غیر مجاز ۵ میلیارد ریالی از حساب این افراد کرده بودند.

نصرتی ادامه داد: سودگران اینترنتی با روش‌های مختلف اقدام به ایجاد درگاه جعل کرده و با ذخیره‌سازی اطلاعات سوژه‌های خود نسبت به خالی کردن وجوه موجود در کارت‌های بانکی کاربران اقدام می کنند.

رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی، پیامک‌های حاوی برنده شدن در مسابقات رسانه ای، پیدا کردن اشیاء قیمتی و یا پیامک‌های حاوی کمک های مالی را از شگردهای خاص کلاهبرداران اینترنتی عنوان کرد که لازم است شهروندان در برخورد با این نوع محتواها هوشیاری باشند و اطلاعات شخصی و مالی را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.

کلاهبرداری از طریق صفحه‌های تقلبی پرداخت‌های اینترنتی یکی از شایع‌ترین کلاهبرداری‌هایی است که در اینترنت رخ می‌دهد. فروشگاه‌های آنلاین تقلبی با طراحی صفحه‌های تقلبی پرداخت کلاه‌های گشادی سر مشتریان خود می‌گذارند و به محض دست پیدا کردن به اطلاعات کارت‌ها و رمز‌های اینترنتی اقدام به خالی‌کردن حساب مشتری خود می‌کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید