16:52|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 23 مهر 1398 - 06:27
کد خبر: 13114
باریش گزارش می‌دهد:

روستاها محور توسعه پایدار اقتصاد آذربایجان‌غربی

روستاها محور توسعه پایدار و اشتغال هستند که با حرومیت‌زدایی از چهره آن و ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه فعالیت روستائیان را در بخش‌های مختلف فراهم و به عنوان اصلی‌ترین قطب تولیدی کشور مد نظر گرفت.
روستاها محور توسعه پایدار اقتصاد آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، به طور معمول مناطق روستايی دغدغه افزايش قيمت كالا كه شهرنشينان با آن مواجه هستند را ندارند و بايد از اين ظرفيت برای توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی بهره برد دولت موظف به توسعه اقتصادی در مناطق روستايی و محروم كشور است.
در بحث توسعه اقتصادی، ارائه تسهيلات در بخش‌های مختلف باید در دستور كار قرار گیرد زیرا اثر اين اقدامات، در كوتاه مدت مشخص می‌شود.

زیرساخت‌های روستایی را می‌توان سرمایه‌های عمومی و اجتماعی روستاها دانست که بدین جهت توسعه این زیرساخت‌های اجتماعی, فیزیکی و نهادی باعث بهبود شرایط و کیفیت زندگی و معیشت مردم محلی و ارتقای کارایی زندگی اجتماعی و اقتصادی آنان خواهد شد.

 به‌عنوان مثال توسعه زیرساخت‌های اجتماعی همچون تسهیلات و خدمات بهداشتی و آموزشی, باعث بهبود کیفیت منابع انسانی و افزایش توانایی‌های آنان می‌شود.

منظور از ایجاد، توسعه و نگهداری زیرساخت‌های روستایی، صرفاً تزریق نهاده‌های سرمایه‌ای به یک جامعه با تولید سنتی نیست، بلکه هدف ایجاد سازوکارها، نهادها و مدیریت جدیدی است که در عمل نیازمند مشارکت وسیع روستاییان است.

در واقع این استراتژی، با همکاری مردم می‌تواند به طور آگاهانه، ارادی و موفقیت‌آمیز از دوران طراحیبرنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری گذر کرده و به شرایط مطلوب پایدار وارد گردد. 

برای افزايش اشتغال و توسعه كسب و كار در استان باید در بين مسئولین، هم فكری و همدلی وجود داشته باشد و دولت برای رفع گرفتاری‌های مردم تلاش کند.
آسفالت ۲۰۹ کیلومتر از راه‌های روستایی آذربایجان‌غربی

ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در رابطه با آخرین وضعیت راه‌های روستایی استان اظهار کرد: برای به‌سازی و آسفالت این راه‌ها مقرر شده است تا در مرحله نخست ۲۰۹ کیلومتر از راه‌های روستایی استان آسفالت شوند که آسفالت ۱۶۰ کیلومتر از این راه‌ها تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه آسفالت ۶۴ کیلومتر از راه‌های روستایی ۱۷ شهرستان سطح استان در حال حاضر در دستور کار قرار دارد، افزود: اقدامات لازم برای آسفالت ۵۰ کیلومتر دیگر از راه‌های روستایی استان نیز در حال انجام است.

شکری با اشاره به اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای طرح ابرار برابر با ۹۵ میلیارد ریال است، ادامه داد: طرح ابرار علاوه بر این استان در چهار استان دیگر کشور نیز به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در طرح ابرار شهرستان‌های ارومیه و میاندوآب بیشترین سهم را از میزان آسفالت راه‌های روستایی دارند، تصریح کرد: به طور کلی این طرح در ۱۶ شهرستان سطح استان انجام خواهد شد که تکمیل این طرح درصد بهره‌مندی راه‌های روستاهای استان از روکش آسفالت را افزایش خواهد داد.

اختصاص 25 میلیارد ریال برای پروژه آبرسانی روستای نازلوی ارومیه

علیرضا رضوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز با اعلام این خبر گفت: با اتمام و بهره‌برداری از پروژه آبرسانی روستای نازلوی ارومیه 397 خانوار از نعمت آب سالم و بهداستی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به آغاز اجرای عملیات آبرسانی روستای نازلوی ارومیه، خاطرنشان کرد: در این پروژه، اجرای 12 کیلومتر شبکه توزیع و 2 کیلومتر خط انتقال آب پیش‌بینی شده که جایگزین شبکه فرسوده موجود می‌شود.

این مسئول همچنین به طرح های آبرسانی روستایی در هفته دولت اشاره کرد و گفت: همزمان با هفته دولت بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی به روستاهای استان از جمله شهرستان شوط آغاز شد.

رضوی ادامه داد: حفر و تجهیز یک حلقه چاه آب برای مجتمع آبرسانی صوفی و طوره و اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب روستای بیانچولی عجم این طرح‌ها را شامل می شوند که برای اجرای آنها، 5 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی در پایان تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها یک‌هزار و 79 خانوار با 3هزار و 496 نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

برنامه‌ریزی در راستای شناسایی توانمندی‌ها و توسعه روستاها

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی، روستاها را از کانون های اصلی توسعه کشور عنوان کرد و افزود: دهیاران با تشکیل شورای توسعه روستا و استفاده از ظرفیت شوراها و نخبگان محلی، مسائل و مشکلات روستاها را پیگیری کنند و برای تحقق این خواسته، تشکیل شورای توسعه روستاها در هر روستا لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه روستاهای این استان ظرفیت‌های بالایی را در بخش‌های مختلف گردشگری و اقتصادی و فرهنگی دارد که باید با تلاش دهیاران و مسئولین احصا شود اظهار داشت: دهیاری‌ها باید تلاش کنند با برنامه‌ریزی مناسب در راستای شناسایی توانمندی‌ها و توسعه روستاها اقدامات مناسبی را داشته باشند.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه روستاها می‌تواند یکی از عوامل مهم توسعه در کشور باشد افزود: شرایط آذربایجان‌غربی بسیار برای این امر مناسب است و می‌توان اقدامات مناسبی را در این راستا شاهد بود.

با ارتقای بستر زندگی در روستاها و فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی از قبیل آب، برق، گاز، راه روستایی، اینترنت، بهداشت و درمان و رونق اشتغال، گام‌های عملی در توسعه و آبادانی مناطق روستایی کشور برداشته خواهد شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید