08:56|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 22 مهر 1398 - 06:42
کد خبر: 13107
باریش گزارش می‌دهد:

ماراتن وعده‌ها در تبلیغات زودهنگام انتخابات

نزدیک شدن به زمان ثبت نام و آغاز کارزار انتخاباتی جرقه شروع تبلیغات را برای کاندیداهای احتمالی نمایندگی مجلس جهت شرکت در انتخابات زد و این روزها شبکه‌های اجتماعی بهترین فضا برای تبلیغات شده است.
ماراتن وعده‌ها در تبلیغات زودهنگام انتخابات

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، تبلیغات زود هنگام، باعث به وجود آمدن انتخاباتی ناسالم است زیرا با فرا رسیدن سال انتخابات، التهابات سیاسی در جامعه بیش از پیش می‌شود.

با نزدیک شدن به آغاز انتخابات مجلس، اشخاصی که فکر نشستن بر سه صندلی مجلس را که سهم ارومیه در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است در سر دارند از سمت‌های دولتی خود کناری گیری کرده و در حال برنامه‌ریزی برای حضور پر رنگ در انتخابات پس از تایید صلاحیت شدن هستند.

تبلیغات در شرایطی آغاز شده که هنوز مجلس دهم بر روی کار و خبری از تایید و یا رد صلاحیت چهره‌های مشهور به حضور در انتخابات نیست.

حامیان برخی از این افراد بعضاً اقدام به آغاز تبلیغات انتخاباتی قبل از زمان مقرر اعلام شده از سوی شورای نگهبان کردند این افراد با حضور در محافل خصوصی و عمومی به روش‌های مختلف کاندیدای احتمالی مورد نظر را تبلیغ می‌کنند.

تصاحب کرسی‌های مجلس عجیب نیست اما در حال حاضر این فعالیت‌ها در شرایطی با سرعتی بیش‌تر از گذشته پیش می‌رود که مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار داده و فرموده: عده‌ای باعجله از حالا مباحث انتخاباتی را شروع کرده‌اند که این فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف‌شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود و این به ضرر مصالح کشور است.

تبلیغات انتخاباتی تا آنجا پیش رفته که برخی از کاندیداهای احتمالی سعی می کنند در جلسات و همایش های مختلف که تا حدودی به شغل گذشته و یا سوابقشان مرتبط است شرکت کنند و از تریبون این گونه جلسات به صورت غیر مستقیم بهره برداری انتخاباتی ببرند.

این روزها در مراسمات مذهبی، مهمانی‌های سیاسی، دفاترمشاوره و گاهی مراسم‌های جمع آوری کمک‌های نقدی می‌توان شاهد حضور نامزدهای احتمالی شد و به راحتی تشخیص داد که چه کسی برای کسب رای بیشتر در این مراسمات حاضر می‌شود.

فضای مجازی شاید یک فضا فوق العاده و مورد توجه کاندیداها است که در ماههای اخیر به صورت مستقیم تبلیغات کاندیداهای احتمالی در آن آغاز شده است و حتی برخی افراد هم با عنوان فعال رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در گروه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف اقدام به حمایت های مستقیم و غیر مستقیم از کاندیداهای مورد نظر خود دارند.

انتشار تصاویر عملکردی این کاندیداها در فضای مجازی به وفور قابل مشاهده است. شاید نبود نظارت و حتی قانون مشخص و بازدارنده موجب شده تا کاندیداها و حامیانشان بعضاً اظهارنظرهای جنجالی و بحث برانگیز بر عملکرد دولت و حتی نمایندگان حال حاضر مجلس و مدیران داشته باشند و به نوعی افکار و گفته های تبلیغاتی خود را در این فضای چالشی مطرح می کنند.

طبق قوانین انتخاباتی که به عنوان ماده ۵۶ مکرر دو به قانون الحاق شد فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها ۱۵ روز قبل از اخذ رأی آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه می‌یابد و هرگونه فعالیت تبلیغات داوطلبان خارج از مهلت مقرر جرم محسوب می‌شود و مرتکب به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

در این میان نمایندگانی هم وجود دارد که با استفاده از اختلاف افکنی بین قوم‌ها سعی در جمع آوری رای دارند که این اقدام با برخوردهای شدید روبرو شد.

استفاده از اختلافات در آستانه انتخابات نشانه طمع ورزی است

حجت الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه های این هفته اظهار کرد: هرکسی دنبال خدشه‌دار کردن وجهه مردم با بیان مسائل قومی برآید قطعا با شکست و پستی مواجه خواهد شد.
قریشی عنوان کرد: اختلاف زبانی و قومیتی از نشانه‌های خداوندی است که باید قدردان آن باشیم نه اینکه برای مقاصد و منافع شخصی بهره ببریم.
وی تقوای الهی را موجب عزت دانست و تاکید کرد: رنگ و نژاد و دین و زبان موجب عزت و ارج نیست و نباید این بهانه‌ای برای مطرح کردن خود در نزد مردم باشد.
امام جمعه ارومیه در خصوص تحریم وزیر امور خارجه کشورمان توسط آمریکا نیز ابراز داشت: تحریم وزیر امور خارجه کشورمان نشانه ضعف و زبونی دشمن است و باید به این تحریم افتخار کند.
وی، افزود: دلیل چنین اقدام پست و مضحک این است که آمریکا در برابر ایران شکست خورده و دست به چنین اقداماتی می‌زند.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی، در مورد لزوم توجه مسئولان به موضوع کشاورزی در استان با توجه به پرباربودن امسال خاطرنشان کرد: مسئولان و مدیران استانی نسبت به مدیریت دقیق و صحیح فروش محصولات کشاورزی اقدام کنند.

امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه مجلس چراغ هدایت دولت است، اظهار کرد: باید تصویب قوانین با تعصب ملی و دقت کافی تصویب و نظارت نیز با دقت و احساس وظیفه همراه باشد.

وی معتقد است که مجلس و نمایندگان باید عصاره فضائل ملت باشند. این اصلی مهم برای مجلس است که باید مدنظر تمام نمایندگان و کاندیداها باشد.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: قابلیت و ظرفیت عظیمی برای نمایندگی لازم است که این نیازمند دقت مردم به مبانی انتخاب نماینده و اهمیت انتخاب فرد شایسته است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی یادآور شد: البته این به مفهوم آغاز دوران انتخابات نیست بلکه باید از هم‌اکنون آمادگی و دقت نظر کافی به انتخاب و معیارها شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به چهلمین سالروز اقامه نخستین نماز جمعه، این اتفاق را نمادی از اقتدار، عزت و عظمت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: مرحوم حجت‌الاسلام حسنی سال‌های متمادی محور معنویت و وحدت در استان بودند.
بر طبل قومیت و تفرق در آذربایجان‌غربی نکوبید

سردار حبیب شهسواری، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی در با اشاره به بحث‌های ایجاد اختلاف قومیتی در استان اشاره کرد و افزود: دشمنان نظام و افراد مریض سعی در ایجاد اختلاف‌های قومیتی در استان ‌هستند که به آنان هشدار می‌دهیم بر طبل قومیتی و تفرق نکوبند.

وی خاطرنشان کرد: مباحث قومیتی خط قرمز مجموعه مسؤولین و مدیران استانی است و به هیچ فردی اجازه نخواهیم داد به تفرق، جدائی و اختلاف بین مسؤولان و مردم بپردازد.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی افزود: بخش اعظمی از امنیت مرز‌های آذربایجان‌غربی توسط اکراد تامین می‌شود و هیچ فردی حق ندارد در مباحث قومیتی میدان‌داری کند.

شهسواری بر لزوم سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی اشاره کرد و افزود: امنیت و آرامش در آذربایجان‌غربی سالیان سال است برقرار بوده و سپاه شهدای استان، تامین امنیت سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کند.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: آذربایجان‌غربی نیازمند سرمایه‌گذاری است و نباید مسؤولان استانی را با خطای اندک متهم کنیم و تمام اقوام و مذاهب در استان می‌توانند با رعایت قواعد و مقررات  سرمایه‌گذاری کنند.

رصد فعالیت‌های انتخاباتی 300 نامزد احتمالی مجلس در آذربایجان‌غربی

قنبر کریم‌ نژاد، مسؤول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی اظهار کرد: برخی کشورها مانند انگلیس و عربستان قانون اساسی ندارند اما تمامی کشورهایی که قانون اساسی دارند، برای صیانت و نگهداری از آن تشکیلاتی را پیش بینی کرده که از قانون اساسی آن کشور که سرآمد قوانین است، حفظ و حراست کند.

وی با اشاره به وجود قانون اساسی و صیانت از آن در کشور افزود: در جمهوری اسلامی ایران از روش شورایی برای صیانت از قانون اساسی استفاده می شود و قانون اساسی مسؤولیت این شورا را به شورای نگهبان محول کرده است.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی به فعالیت ناظرین در سطح استان اشاره و خاطر نشان کرد: در کل استان ۱۲هزار ناظر امین و فعال وجود دارد که از میان مردم به صورت داوطلبانه انتخاب شده اند و از طریق کمیسیون جذب و ارزیابی برگزیده و در طول سال همکاری دارند.

وی با اشاره به عدم اطلاع کافی مردم از وظایف شورای نگهبان در برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا افزود: یکی از اتهاماتی که بر علیه شورای نگهبان مطرح می شود موضوع برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا بوده که ربطی به این نهاد ندارد اما به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب و آگاهی کافی مردم از وظایف اصلی، شورای نگهبان متهم می شود در حالی که متولی اصلی این انتخابات خود مجلس شورای اسلامی است.

کریم نژاد اظهار کرد: کار شورای نگهبان تعطیل ناپذیر است و در طول سال رصد انتخاباتی، حفظ و نگهداشت شبکه نظارت جزو وظایف اصلی دفاتر استانی و شهرستانی بوده و رعایت قانون و انتخابات سالم و پرشور جزو برنامه های اصلی شورای نگهبان در انتخابات است.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی به رصد فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای احتمالی مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: فعالیت انتخاباتی 300 نامزد احتمالی مجلس شورای اسلامی در آذربایجان‌غربی که به تعداد آنها هرروز اضافه می‌شود با برگزاری جلسات خانوادگی، رایزنی با علما، فعالان فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، برخی سیاسیون و حضور مستمر در برخی محافل و مجالس به صورت مستمر که نشان از فعالیت‌های انتخاباتی دارد، رصد می‌شود.

وی تصریح کرد: پرونده صلاحیت نامزدها بدون در نظر گرفتن جنسیت، قومیت و مذهب بررسی می‌شود و اجازه هیچگونه دخالتی از خارج از مجموعه هیئت نظارت بر این روند داده نمی‌شود.

کریم نژاد به بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات اشاره کرد و افزود: رد و تایید صلاحیت نامزدها تا آخرین دقایق انتخابات بررسی و رسیدگی می شود و شاید دریافت گزارشات و مدارک دال بر تخلف یک نامزد انتخاباتی حتی در روز پایانی تبلیغات سبب رد صلاحیت وی شود.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی اظهار کرد: ما هم بارها اعلام کردیم که قانون انتخابات خلأهایی دارد و درخواست بازبینی داده و یکی از مشکلات شورای نگهبان هم همین موضوع بوده که باعث ایجاد مشکلاتی در روند انتخابات می‌شود.

با توجه به گفته برخی افراد انتخابات این دوره مجلس یکی از مهم‌ترین دوره انتخابات در تاریخ ایران محسوب می‌شود فضای رسانه‌ای نمی‌تواند سنجش مناسبی برای شناسایی فرد مناسب باشد و اطلاعاتی که در این فضا در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد اغلب سطحی بوده و اگر تحقیقات در فضای مجازی برای رای دادن از سوی مخاطبان صورت بگیرد، یک تحقیقات سطحی بوده و در نهایت به انتخاب سطحی نیز منجر خواهد شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید