23:39|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 20 مهر 1398 - 07:46
کد خبر: 13097

صادرات محصولات کشاورزی رکنی که فراموش شده است

مسئولین در حالی از افزایش 100 درصدی صادرات کالاهای صنعتی در استان خبر می‌دهند که محصولات کشاورزی بازهم از نبود بازارهای بین المللی رنج می‌برند.
صادرات محصولات کشاورزی رکنی که فراموش شده است

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، ساماندهی و تسهیل قوانین گمرکی در استان موجب افزایش میزان صادرات کالاهای صنعتی استان و کشور از طریق آذربایجان غربی شده اما با این حال هم‌چنان صادرات بخش کشاورزی لنگ زده و شهروندان از وضعیت صادرات گلایه می‌کنند.

 آذربایجان‌غربی استانی هم مرز با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان که این موضوع باعث تبدیل آن را به یک موقعیت ویژه جغرافیایی شده که به سبب آن می‌توان مبادلات مرزی فراوانی انجام، و ارزآوری کرد. با استفاده درست از ظرفیت‌های استان می‌توان اشتغال‌زایی منطقه را افزایش داد و باعث بهتر شدن وضعیت اقتصاد مقاومتی شد.

آذربایجان‌غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه می‌تواند از مزیت بالای صادرات کالاهای غیرنفتی و حتی کشاورزی بهره ببرد.

از عوامل اصلی پیشرفت و توسعه استان، میزان تولید و صادرات است که باعث افزایش درآمد و افزایش صادرات می‌شود، ازاین‌رو دولت باید بستر مناسب را برای هرچه بهتر اجراشدن این امر مهم فرآهم آورد اما متاسفانه هیچ توجهی به صادرات محصولات کشاورزی نمی‌شود.

بی‌توجهی به صادرات محصولات کشاورزی نه تنها به ضرر کشاورزان است بلکه آسیب بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

تبادل کالاهای صادراتی استان با کالاهای وارداتی موردنیاز کشور 

محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به مسائل و مشکلات صادرکنندگان استان گفت: صادرکنندگان استان در رابطه با پیمان‌سپاری ارزی و نقل‌ و انتقال ارز به‌ویژه با کشورهای همسایه دچار مشکلاتی هستند که در ملاقات حضوری بارئیس‌کل بانک مرکزی، فراهم‌سازی زیرساخت‌های نقل‌وانتقال ارز را پیگیری می‌کنیم.

وی از کمک مالی دولت برای تأمین 300 کامیون یخچال دار برای استان خبر می‌دهد و افزود: تحقق این امر به توسعه صادرات میوه‌های هسته‌دار استان کمک شایانی می‌کند.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به  پیگیری راه‌اندازی پایانه صادراتی کشاورزی استان تصریح کرد: در اولین فرصت موضوع راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان که مجهز به صنعت سورتینگ و بسته‌بندی است پیگیری می‌شود.

شهریاری با اشاره به ظرفیت‌های بازارچه‌های مرزی استان در ارزآوری به استان خاطر نشان کرد: همچنین پیگیر افزایش میزان اعتبارات واردات استان از طریق بازارچه‌های مرزی از مبلغ 100 میلیون دلار به 1 میلیارد دلار هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طرح پیشنهادی تبادل کالاهای صادراتی استان با کالاهای وارداتی موردنیاز کشور ادامه داد: در صورت تصویب و موافقت با این طرح، خواهیم توانست در قبال کالاهای صادراتی استان، بخشی از کالاهای موردنیاز استان و کشور را از مرزهای استان وارد کنیم.

صادرات مهم‌ترین مشکل فروش محصولات باغی در ارومیه

قاسم عزتی، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، در رابطه با صادرات اظهار کرد: تا کنون اقداماتی جهت صادرات سیب انجام نشده و در حال حاضر بهترین سیب با قیمت پایینی به فروش می‌رسد.

وی در رابطه با عوامل بازدارنده صادرات محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: کشور عراق در حال حاضر 350 دینار برای هرکیلو میوه در نظر گرفته، که یک عامل بازدارنده برای تمام محصولات صادراتی شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه بیان کرد: در حال حاضر فقط قیمت فروش انگور مناسب و در حالت تعادل است.

عزتی با گلایه از مسئولین ذی‌ربط عنوان کرد: هیچ اقدامی جهت صادرات انجام نشده و از مسئولین ذی‌ربط تقاضا داریم با کشور عراق رایزنی هایی کنند و این تعرفه را بردارند.

وی ادامه داد: تولید 1میلیون و 200 تن سیب در آذربایجان‌غربی پیش بینی می‌شود و اگر راه‌های صادرات سیب باز نشود این محصول بر روی دستان کشاورزان خواهد ماند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه افزود: از امروز باید به فکر فراهم کردن زمینه صادرات باشیم اما متاسفانه هم اکنون در خواب به سر می‌برند و به فکر محصولات کشاورزی نیستند.

مسئولین به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، صادرات است

یکی از فعالان در حوزه خرید و فروش سیب در ارومیه یکی از مخاطبان باریش نیوز در رابطه با مشکلات بازار سیب گفت: نبود مسئولینی که به فکر صادرات باشند حال و روز تولیدات کشاورزی را به این روز درآورده، درست مثل گوجه فرنگی که کشاورزان همه ضرر کردند اگه صادرات به موقع انجام شود هيچ‌وقت شاهد دپوی محصولات در کنار جاده‌ها و یا قیمت پایین آن به طوری که ضرر کشاورز تمام شود، نمی‌شدیم.

وی ادامه داد: وضع مالیات غیر اصولی را مقصر این موضوع می‌داند که باعث به تعطیلی کشیده شدن همه کارخانه‌های تولید آب میوه کنسانتره در استان شده و فعالیت‌های خود را در استان‌های مرکزی ادامه می‌دهند.

این فعال کشاورزی خاطر نشان کرد: صدای کشاورز در این استان به جایی نمی‌رسد این انصاف نیست سیب از کشاورز به قیمت 500 تومان خریداری شود در حالی که هزینه‌های برداشت سر به فلک گذاشته است و اگر این‌گونه ادامه داشته باشد، کشاورز کمرش زیر بار هزینه‌هایی که کرده خم می‌شود و باید به گدایی بیفتد.

توسعه صادرات به‌عنوان یک عنصر مؤثر و کلیدی در توسعه اقتصادی استان محسوب می‌شود و بهبود زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و شناسایی امکانات بالقوه استان در جهت به‌کارگیری استراتژی‌های صادراتی گامی بسیار مهم در ارزآوری، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی جوانان منطقه است.

هر سال شاهد این وضعیت در بازار میوه هستیم و مسئولین در مواقع سخت وعده‌های مختلفی به کشاورزان می‌دهند اما با فرا رسیدن فصل پاییز بار دیگر وعده‌های خود را فراموش می‌کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید