16:04|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 18 مهر 1398 - 08:27
کد خبر: 13090
باریش گزارش می‌دهد:

لزوم برندسازی گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

دنیای امروز در حال پیشرفت و تکامل است و همین باعث شده تا مردم به فواید بیش از حد گیاهان دارویی پی برده و بازار خوبی را برای عطاری‌ها ایجاد کنند.
لزوم برندسازی گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از ظرفیت‌های بکر و منحصر به فرد آذربایجان‌غربی که تاکنون مورد غفلت واقع شده و انچنان که باید از پتاسیل‌های بالقوه آن در راستای توسعه و رونق بخشیدن به بخش‌های اقتصاد و اشتغال استان، استفاده نشده است، ظرفیت اقتصاد گیاهان دارویی است.

این روز‌ها جهان دیگر رغبتی به استفاده از داروهای شیمیایی ندارد و به جای آن به سوی گیاهان دارویی آمده‌اند و تمام این‌ها نیز می‌تواند فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های بکر و منحصر به فرد آذربایجان‌غربی باشد.

آذربایجان‌غربی به سبب برخورداری از اوضاع جغرافیایی و تنوع آب و هوایی و بارش‌های مناسب به ویترینی از انواع گیاهان دارویی و منابع طب سنتی تبدیل شده است،  از این رویکی از مهمترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور که از نظر تنوع گیاهان دارویی به شمار می رود.
گفتنی است این استان دارای 2 میلیون و 500 هزار هکتار مرتع و 101 هزار هکتار جنگل و بقیه عرصه کشاورزی و کوهپایه‌ای است و از این رو ظرفیت مناسبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی دارد.

اما در این چشم انداز کم نظیر طبیعی ، آذربایجان غربی به سبب وضع آب و هوایی سال‌های اخیر و استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی و همچنین روش‌های غیر اصولی در برداشت ، گیاهان دارویی را در معرض نابودی قرار داده است.

بنا به گفته مسئولین بیش از 446 گونه گیاه دارویی در آذربایجان‌غربی می‌روید که چوبان کبریتی، بادرنجبویه، شب بو، ختمی، آجی بیان و شیرین بیان، ثعلب، مرزه، اسپناخ، ایت بورنی، داغ قارپیزی، مندی، داغ سقزی، یمیشان، چریش، غازایاغی، قره یونجا، یارپیز، دوه دابانی، اوشقون، بید مشک، بادرشبو، بزوشه، بوغاز قووران، کهلی اوتی، بولاغ اوتی، اوغلان اوتی و یارپیز با نام‌های متنوع بومی از جمله معروف‌ترین این گیاهان دارویی هستند.

تمامی این محصولات نیاز مبرم به برند سازی دارند زیرا اگر این اتفاق صورت گیرد نه‌تنها می‌تواند به اقتصاد استاد کمک فراوانی کند که برای اقتصاد مقاومتی کشور نیز گامی مهم و مثبت تلقی می‌شود.

گیاهان دارویی و مواد طبیعی و مواد موثره موجود در آنها از دیرباز تاکنون نقش ویژه و ارزشمندی در طب سنتی و طبیعی دارند چرا که طب سنتی با پیشینه زیاد خود، ریشه از فرهنگ، مذهب و تجارب نسل‌های گذشته داشته که سینه به سینه به نسل جدید انتقال یافته است.
روستاها نیز نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی هر منطقه دارند و اگر از امکانات خوبی برخوردار باشند می‌توانند با به کاری نیروهای علاقه‌مند و ورزیده در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند.
در سال‌های گذشته نبود امکانات مناسب در روستاها باعث شده تا این قشر از جامعه روستا را ترک کرده و  به شهرها مهاجرت کنند اما بعد از توسعه برخی از روستاها و اقدامات مناسب رفاهی شاهد مهاجرت معکوس هستیم.
رویش یک‌هزار و 360 گونه گیاه دارویی کشور در آذربایجان غربی
گواه این موضوع می‌تواند گفته‌های رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی باشد که در رابطه با ظرفیت‌های استانی در تولید گیاهان دارویی، گفت: این استان رویشگاه ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی بوده که ۷۰ تا ۱۰۰ گونه از این تعداد خوراکی است.
عباسعلی روانلو با اشاره به ویژگی‌های گیاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: یک‌هزار و 360 گونه از گیاهان موجود کشور در این استان می‌روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه برداشت گیاهان خوراکی محلی همزمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان در آذربایجان غربی آغاز شده است تصریح کرد: افزون بر 585 گونه گیاهی از مجموع گیاهان موجود در آذربایجان غربی در جزیره‌های دریاچه ارومیه می‌روید که پسته وحشی از جمله مهم‌ترین این گونه‌هاست.
روانلو افزود: ارس کوهی، درخت سقز و بادام‌کوهی از جمله شاخص‌ترین گونه‌های موجود در جزایر 9 گانه دریاچه ارومیه است.
وی با اشاره به در حال انقراض بودن برخی از گونه‌های گیاهان، اظهار کرد: مطالعه بر روی 120 گونه برای تعیین نوع پراکنش و مقدار موجود از آن در طبیعت انجام شده که 75 مورد از آنها به اتمام رسیده است.
این مسئول با تاکید بر اینکه رویشگاه برخی از گیاهان به طور خاص شناسایی شده است، افزود: 60 گونه از گیاهان شناسایی شده در این استان از جمله بیزه، اله گز، نعناع کوهی، ریواس، کنگر و ثعلب بومی منطقه است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: رزماری، اسطخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن و نسترن از جمله گیاهانی است که قابلیت کشت دارد.

لزوم ارائه تسهیلات بیشتر برای پیشرفت مشاغل روستایی
مهدی تقوی، مدیر شعب بانک توسعه تعاون آذربایجان‌غربی با تشریح عملکرد این بانک در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی گفت: بانک توسعه تعاون متنوع‌ترین تفاهم نامه‌ها با صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف از جمله، کشاورزی، صنعت و معدن و صادرات را دارد که در این میان به دلیل کشاورزی محور بودن و مرزی بودن آذربایجان غربی نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی و مبادلات و تجارت مرزی وجود دارد.
وی افزود: در بخش کشاورزی ضمن اینکه بانک توسعه تعاون تلاش می‌کند حمایت اثربخشی در صادرات محصولات کشاورزی ازجمله سیب و انگور داشته باشد موضوع پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را نیز با جدیت کامل در دستور کار قرار داده است.
تقوی تصریح کرد: 412 میلیارد ریال سهمیه بانک توسعه تعاون آذربایجان غربی برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی است که با نرخ بهره 4 تا 8 درصد به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.
توسعه و توجه به اشتغال پایدار در روستاها  خصوصا در بخش کشاورزی می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش آمار بیکاری در استان داشته باشد که امید است با تمهیدات لازم و امکانات مناسب رشد و شکوفایی روستاهای آذربایجان‌غربی را شاهد باشیم.

دانشجویان علاقه‌مند باید حمایت شوند
یکی از مخاطبان باریش نیوز فارغ التحصیل رشته کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در رابطه با مشکلات خود در راستای ایجاد کارآفرینی و اشتغال اظهار کرد: حدود دو سال است که تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده‌ام و به دلیل علاقه‌ای که به رشته خود دارم برای فعالیت در زمینه کشاورزی و ایجاد کشت گلخانه اقدام کردم.
وی افزود: برادرم نیز به دلیل اشتیاق زیادی که برای راه‌اندازی کشت گلخانه‌ای و اشتغال کشاورزی دارد من را در این مسیر همراهی می‌کند اما در حال حاضر حدود 3 ماه از زمان اقدام ما برای دریافت مجوز و وام اشتغال زایی می‌گذرد ولی همچنان به نتیجه قابل توجه نرسیده‌ایم.
این مخاطب باریش نیوز گفت: تلاش‌ زیادی بخار علاقه خود می‌کنم و از مسئولین ذی ربط تقاضا دارم از دانشجویان علاقه‌مند باید حمایت کنند.

توانمند کردن افراد و حتی روستاها راهکار بسیار مناسبی برای تقویت اشتغال و کار آفرینی است و در راستای اقتصاد مقاومتی می‌تواند مؤثر باشد.

از همین رو توجه به اقتصاد گیاهان دارویی در شرایطی که اقتصاد کشور روزهای سختی را پشت سر می‌گذراند، می‌تواند راهکار برون رفت از معضلات پیش‌روی اشتغال کشاورزی آذربایجان غربی باشد.

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید