20:25|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 18 مهر 1398 - 07:04
کد خبر: 13087
یادداشت:

بازار ارومیه چشم انتظار رسیدگی

بازار ارومیه بنای تاریخی که اگر به ایمنی آن توجه نشود ممکن است خسارت‌های زیادی را به بار بیاورد.
 بازار ارومیه چشم انتظار رسیدگی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بازار ارومیه، آثار تاریخی به جای مانده از عصر حاکمیت صفویه در ارومیه، که دارای جذابیت‌های معماری، تاریخی و هنری است. 

بازار ارومیه همانند دیگر بازارهای سنتی ایران در مجموعه بافت قدیمی شهر قرار گرفته است و این نیز باعث شده در بی‌توجهی سپری و به علت عدم توجه کافی مسئولین وضعیت نابسامانی داشته باشد.
این بازار سند فرهنگ، هنر، معماری، اقتصاد و هویت تاریخی این شهر است به نیاز به توجه جدی و اساسی از سوی مسئولین دارد.

بخش عمده باقی مانده و سالم بازار سنتی و سرپوشیده ارومیه حدودا در بافت مرکزی شهر قرار گرفته و بین خیابان‌های عسگرآبادی، امام،مهاباد و اقبال قرار گرفته است.

این بنا ۲۲ خرداد ۱۳۶۲ بازار ارومیه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، ساختار بازار از راسته های اصلی و فرعی و نامتقارن و بدون ریتم و ترتیب و نظم خاص تشکیل شده است.

هر راسته ای طبق عرف دیگر بازارهای کشور معمولا با اصنافی که در آن کار می‌کنند نامگذاری شده است مثل: راسته عطاران، زرگران، پوشاک فروشان، چاقوسازان، فرش فروشان و راسته‌های دیگر، مجموعه بازار شامل تعدادی سرا و تیمچه و حمام قدیمی است.

بازار سنتی ارومیه مشکلات بسیاری دارد که احتمالا مسئولین چشم‌های خود را بر روی آن بسته‌اند و اگر این وضعیت هم‌چنان ادامه داشته باشد ممکن است خسارت‌های زیادی را برای همگان به بار بیاورد.

در حال حاضر که گردشگران زیادی به شهر می‌آیند باید بیشتر به وضعیت بازار توجه کرد زیرا تنها یک غفلت باعث می‌شود زندگی افراد بسیاری به باد رود و انسان‌های زیادی قربانی شود.

در سال‌های گذشته هم شاهد چند نمونه آتش سوزی در بازار ارومیه شدیم که به دلیل نامناسب بودن فضای بازار بود زیرا چوبی بودن سقف باعث می‌شد اطفای حریق موثر واقع نشود.
پس از ثبت این بازار در فهرست آثار ملی و اعمال ضوابط و مقررات ثبتی آن، با حمایت های قانون و مشاركت و همكاری كسبه نسبت به احیا و اصلاح بخش های قدیم به فرم اولیه و هماهنگ با معماری اصیل آن اقدامات فراوانی شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید