01:20|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 17 مهر 1398 - 05:22
کد خبر: 13081
باریش گزارش می‌دهد:

تصادف، ارمغان هر روزه در کلانشهر ارومیه

تصادف در سطح کلانشهر ارومیه بسیار افزایش پیدا کرده و می‌توان گفت به ارمغال هر روزه شهر ارومیه تبدیل شده است.
تصادف، ارمغان هر روزه در کلانشهر ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه تعداد تصادفات درون شهری در سطح کلانشهر ارومیه بسیار افزایش پیدا کرده و روزانه شاهد تصادفات بی‌شماری با خسارات جزئی و کلی هستیم.
جدا از خسارت‌های مالی که بر اثر تصادفات درون شهری در ارومیه به شهروندان تحمیل می‌شود در بسیاری از موارد وجود خسارت‌های جانی ناگوار، غیر قابل برگشت و جبران است.
يكی از مهمترين اهداف برنامه‌ريزی حمل و نقل روان‌سازی ترافيک درون شهری است و در کنار آن انتظار می‌رود تا نظارت بیشتر و برخورد شدید با افرادی که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند و با سرعت‌ غیر مجاز در شهر تردد بیش از پیش اعمال شود.
پل‌های روگذر و زیرگذر در سطح شهر ارومیه با توجه به اینکه با هدف کاهش ترافیک شهری و تسهیل در تردد خودروها احداث شده اما از سوی دیگر عدم رعایت سرعت مجاز و کمبود علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی در این مکان‌ها باعث شده تا تصادفات در محل زیرگذر و روگذرها بیشتر رخ داده و مشاهد شود. 
کمبود علائم راهنمایی و رانندگی در ورودی روگذر و زیر گذرهای سطح شهر ارومیه
حسین یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز، از سرعت بیش از حد برخی رانندگان در پل‌های زیرگذر و روگذر سطح شهر گلایه کرد و گفت:  سرعت مجاز در مسیرهای روگذر و زیرگذرها 60 کیلومتر است اما متاسفانه در ورودی برخی از این مسیرها هیچ‌گونه علامت هشدار دهنده نصب نشده است.
وی افزود: نصب چراغ هشدار دهنده و دوربین مدار بسته مانع تصادفات روزانه‌ای در این مسیرها می‌شود در شهرهای بزرگ تمامی روگذرها و زیرگذرها علائم هشدار دهنده و دوربین نصب شده دارند اما در شهر ارومیه به این امر توجه کمتری شده است.
روزی نیست که در سطح خیابان‌های شهر ارومیه تصادف نبینم!
محمدرضا یکی از مخاطبان باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: هر روز از روگذر امام‌ علی، مادر و مدرس عبور می‌کنم و شاید گفت روزانه در این مکان‌ها تصادفات جزئی مشاهده می‌کنم.
این شهروند ارومیه‌ای افزود: بروز تصادف در سطح شهر باعث ایجاد ترافیک شدید در خیابان‌ها می‌شود و دیگر شهروندان را دچار مشکل می‌کند.
محمدرضا ادامه داد: نصب دوربین‌های کنترل سرعت در مسیرهای تندرو و همچنین حضور مأموران راهنمایی و رانندگی در میادین و چهاراه‌ها تا حد زیادی از بروز تخلف و تصادف جلوگیری می‌کند.  
در 5 ماهه نخست سال جاری،51 نفر در تصادفات درون شهری فوت شدند
سرهنگ عباس فرمانی، رئیس پلیس راهنمایی‌ و‌ رانندگی آذربایجان‌غربی در نشست خبری پلیس استان عنوان کرد: در سال جاری ۲۲هزار و ۴۰۰ تصادف در استان روی داده است که پنج شهر ارومیه، خوی، بوکان، میاندوآب و مهاباد بیشترین ترافیک و تصادفات را دارند.
وی ادامه داد: در ۵ماهه اول سال جاری ۵۱ نفر در تصادفات درون شهری فوت کردند که آمار فوتی ها نسبت به مشابه سال گذشته ۴درصد کاهش یافته است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در سال جاری ۵۳۸ هزار و ۵۰۰ برگه جریمه صادر شده است خاطر نشان کرد: این آمار افزایش ۲۶ درصدی نسبت به سال گذشته دارد و آذربایجان‌غربی رتبه 10 کشوری را در تصادف  به خود اختصاص داده است و هم‌چنین ارومیه بعد از تهران، بیشترین وسیله نقلیه را در کشور دارد.
فرمانی ادامه داد: در ۵ ماهه اول سال ۴ هزار و ۹۳ نفر مجروح در تصادفات داشتیم که نسبت به  سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است. 
وی با اشاره به اینکه ٨۲۵هزار و ۵۰۰ وسیله نقلیه در استان تردد می‌کند عنوان کرد: این آمار به‌ازای هر ۴ نفر یک  وسیله نقلیه در استان و یک وسیله نقلیه به‌ازای هر ۳ نفر در ارومیه به عنوان مرکز استان است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی آذربایجان‌غربی بیان کرد: اقدامات لازم برای ترافیک روزهای ابتدای مهرماه و بازگشایی مدارس صورت گرفته است.
فرمانی در رابطه با رانندگان سرویس مدارس گفت: رانندگان باید به تایید شهرداری رسیده و دارای برچسب و کارت باشند خانواده‌ها قبل از استفاده از سرویس مدارس مدارک را بررسی کنند.
وی افزود: کارت رانندگان سرویس در صورت ۳ تخلف باطل و به مدت یکسال از ارائه سرویس محروم‌ می‌شوند. 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: دانش آموزان و والدین نیز در استفاده از سرویس‌ها دقت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.
رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی همچنین افزایش علائم هشدار دهنده در خیابان‌های سطح شهر ارومیه نقش مهمی در کاهش تصادفات درون شهری دارد.
یکی دیگر از عواملی که در تشدید تصادفات درون شهری و برون شهری نقش دارد نبود روشنایی مناسب در جاده‌ها و همچنین مشکلات آسفالت در برخی از جاده‌ها است که با بررسی و ساماندهی می‌تواند در کاهش تصادفات مؤثر باشد. 
از سوی دیگر نهادینه  کردن فرهنگ صحیح رانندگی نیز از مؤلفه‌های اصلی رانندگی در سطح شهر و جاده‌ها به شمار می‌رود که باید به صورت اساسی مورد توجه قرار گیرد تا از بروز تصادفات و  حوادث ناگوار تا حد زیادی جلوگیری شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید