11:21|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 13 مهر 1398 - 05:14
کد خبر: 13054

ارومیه، شهر هوشمندی که حتی یک زیرساخت ندارد!

مدیران شهری ارومیه در حالی ادعا می‌کنند که این شهر جزو 5 شهر هوشمند کشور است که هنوز زیرساخت‌های ابتدایی الکترونیکی شدن آن لنگ می‌زند.
ارومیه پنجمین شهر هوشمند بر روی کاغذ

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ابتدا باید شهر هوشمند را به درستی بشناسیم تا بتوانیم آن را تعریف‌ کنیم. برای دستیابی به این هدف، بهترین راه معرفی و بررسی مولفه‌های شهر هوشمند و چگونگی پیوند آن با سبک زندگی شهروندان است.

شهرهای ديجيتالی فردا محصولی از روياهای امروز هستند. پيدايش شهرهای هوشمند عامل مهم توسعه در آينده مي‌شود و شامل ارتباطات باز و به هم پيوسته و ساختار نرم افزاری است كه كاربرد هوشمند ميان شهری را پی ريزی مي‌كنند. اين كاربردها در حوزه‌های منافع ملی و نيازهای اجتماعی مانند سلامتی، انرژی هوشمند و آموزش به كار می‌روند.

شهر هوشمند دارای مولفه‌های خالصی از قبیل حاکمیت هوشمند، جا به جایی هوشمند، محیط هوشمند، مردم هوشمند ، زندگی هوشمند و اقتصاد هوشمند است که این مولفه‌های اصلی شهر هوشمند را براساس تعریف اتحادیه اروپا است.

حاکمیت هوشمند را می‌توان یکپارچه‌سازی خدمات و تعاملات بین حاکمیت، مردم، شهرداری و سازمان‌های مرتبط دانست که هدف اصلی‌ آن مدیریت یکپارچه شهری از طریق هماهنگی مجموعه‌ای از سازمان‌ها است. به‌عنوان مثال، در ارتباط با همین حوزه، می‌توان از احراز هویت الکترونیکی با استفاده از کارت ملی هوشمند نام برد.

در بحث جابه‌جایی هوشمند برقراری زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات یکپارچه به‌منظور ارائه خدمات حمل‌ونقل و لجستیک به نهادها و مردم، سیستم حمل‌ونقل امن، پاک، پایدار، یکپارچه و متنوع، کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا مدنظر قرار می‌گیرد.

محیط هوشمند به شبکه انرژی هوشمند و تجدیدپذیر، پایش و کنترل آلودگی، نوسازی ساختمان‌ها و امکانات، ساختمان‌ها و شهرسازی سبز، بهینه‌سازی مصرف انرژی و منابع و افزایش کیفیت منابع می‌پردازد.

واحدهای ساختمانی كه شهرهای هوشمند بر روی آن‌ها بنا نهاده می‌شوند از انرژی هوشمند و قابل تجديد، نسل بعدی شبكه‌ها و ساختمان‌های هوشمند است.

ساختمان‌های سبز، انرژی سبز و برنامه‌ریزی شهری سبز از شاخص‌های این مولفه‌ هستند که یکی از نمونه‌های آن را می‌توان در منابع هوشمند استفاده شده در خدمات شهری مانند استفاده از سلول‌های خورشیدی در روشنایی شهرها جست‌وجو کرد.

مردم هوشمند را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شهر هوشمند برشمرد، مردمی که مهارت‌های فناوری دارند، در فضای فناورانه زندگی می‌کنند، به فضای تحصیل و یادگیری مجازی دسترسی دارند و توانمندی‌های آنها با هدف ابتکار و خلاقیت بیشتر مدیریت می‌شود. در فضایی که مردم هوشمند قرار دارند، ‌تأکید بر منابع انسانی، مدیریت ظرفیت و پردازش و تحلیل داده توسط خود مردم با هدف تصمیم‌گیری و تولید محصول و خدمات صورت می‌گیرد.

 زندگی هوشمند را می‌توان معیشتی با سبک فناورانه، رفتارها و مصارف مبتنی بر فضای فناورانه، سبک زندگی سالم، امن و باطراوت، وجود امکانات فرهنگی متنوع در شهر، اسکان با کیفیت و... معرفی کرد. به‌عنوان نمونه‌ای از شاخص‌ها برای زندگی هوشمند می‌توان به جایگاه فناوری در ابعاد مختلف زندگی اشاره کرد مانند صرفه‌جویی در مصرف انرژی با کمک دستگاه اندازه‌گیری مصرف برق.

 برقراری سطح قابل‌قبولی از تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک به‌منظور افزایش بهره‌وری، ایجاد بستری برای کارآفرینی، ایجاد محصولات نوآورانه و درنهایت مدل‌های کسب و کار و خدمات نوین و مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات از جنبه‌های مطرح در اقتصاد هوشمند هستند.

در عصر جدید اطلاعات و اطلاع رسانی، مهمترين ابزار راهبردی برای مديريت و اداره صحيح همه واحدهاي اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سياسی، فنی و مهندسی محسوب می‌شود.

فن آوری اطلاعات در جهان با سرعت چشمگيری در حال توسعه است و تمامی فعاليت‌های روزمره بشر را تحت تاثير قرار داده است.

شهر ارومیه که این روزها نام شهر هوشمند را با خود یدک می‌کشد فاصله زیادی با یک شهر الکترونیک دارد.

با توجه به مولفه‌های شهر هوشمند آیا به راستی ارومیه پنجمین شهر هوشمند ایران است؟ اگر این چنین است چرا با مولفه‌ها فاصله زیادی دارد؟

مسئولین مولفه‌های خود را برای انتخاب ارومیه به عنوان پنجمین شهر هوشمند ارائه دهند تا ابهامات در این زمینه رفع شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید