18:26|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 10 مهر 1398 - 08:40
کد خبر: 13043
گزارش باریش از مطالبات کارکنان دانشگاه علوم پزشکی:

حقوق‌های معوقه و زندگی‌هایی که لنگ شده است

حال و روز کارکنان و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی استان چندماهی است به دلیل معوقاتی که پرداخت نشده است، خوش نیست و به ظاهر با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند.
حقوق‌های معوقه و زندگی‌هایی که لنگ شده است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، درآمد یکی از مهم‌ترین نیازهای یک فرد برای تامین نیازهای روزانه خود و خانواده است، اگر این درآمد در برهه از زمان دچار مشکل شود می‌تواند مشکلات معیشتی فراوانی برای خانواده‌ها ایجاد کند.

براساس فراوانی تعداد پیام‌های مردمی که به پایگاه خبری باریش نیوز برای پیگیری ارسال شده است، حقوق و مزایای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان مدتی است به تعویق افتاده و همین امر روال عادی زندگی خانواده‌های این پرسنل را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

تعویق در زمان پرداخت حقوق‌ها و نبود اهتمام در مسئولین اجرایی این دانشگاه در پرداخت معوقات پرسنل و کارکنان علوم پزشکی باعث شده چرخ بسیاری از زندگی‌ها لنگ شود و خانواده‌های پرسنل شاغل در این دانشگاه با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کنند.

باوجود فشارکاری شاهد اضافه‌شدن میزان معوقات هستیم

مسعود مجرد، عضو شورای عالی نظام پرستاری در مصاحبه ای در خردادماه امسال با اشاره مطالبات معوقه 12 ماه پرستاران در آذربایجان غربی، معتقد است که هیچ انگیزه‌ای برای پرداخت مطالبات در مسولین دیده نمی‌شود.

وی ادامه داده است: با وجود فشار کاری روزافزون و کمبود نیروی انسانی شاهد اضافه شدن میزان معوقات هستیم. همچنین علیرغم  ارائه خدمات مناسب در سیستم بهداشت و درمان توسط ارائه دهندگان خدمت و با وجود مشکلات عدیده همکاران پرستاری که درصد بالایی از خدمات را ارائه می‌دهند با بی توجهی مسئولین نیز مواجه شدند.

وی با بیان اینکه در هر سازمانی وضعیت پرداختی و عدالت در پرداخت یکی از آیتم‌های موثر در میزان رضایت‌مندی کارکنان و نیروی انسانی است، خاطرنشان کرده است: با توجه به پیگیری‌های مکرر و جلسات متعدد تنها پاسخ دانشگاه علوم پزشکی ارومیه که حتی در پاسخ به تذکر کتبی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همان پاسخ کلیشه‌ای اشاره شده بود مبنی بر اینکه وضعیت پرداختی به پرسنل در سال ۹۷ قابل قبول بوده و در متن نامه نیز این‌گونه قید شده است که در طول سال ۹۷ تعداد ۷ مورد کارانه پزشکان( اسفند ۹۵ لغایت خرداد ۹۶ فروردین تا خرداد ۹۷) و در مورد کارانه پرستاران (اردیبهشت ۹۶ تا مهر ۹۶ و فروردین تا تیر ۹۷)پرداخت و اضافه‌کاری نیز در ۶ ماهه اول ۹۷ تسویه شده است .

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه یادآور شده است: حال با وجود تمامی این توضیحات تکراری آنچه که کاملا واضح است این است که میزان معوقات پرسنل پرستاری در استان آذربایجان غربی حدود ۱۲ ماه کارانه عقب افتاده است که متاسفانه انگیزه و تلاشی برای بازپرداخت این معوقات مشاهده نمی‌شود.

تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و انباشته شدن روزافزون معوقات شاهد توسعه فضای فیزیکی بیمارستان ها و افزایش تخت های بستری و ساخت و سازهای متعدد در استان هرچند کاملا واقف بوده که بودجه‌های عمرانی دانشگاه ربطی به میزان معوقات ندارد ولی افزایش و توسعه ساختار فیزیکی بدون توجه به تامین نیروی انسانی و با توجه به شرایط و نیاز کنونی سوال برانگیز خواهد بود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری اضافه کرده است: همچنان‌ مشکل پرداخت معوقات و کارانه همچنان پا برجاست و متاسفانه اقدامی در جهت پرداخت کارانه‌ها صورت نمی‌گیرد.

کارانه‌هایی که از بهمن ماه سال گذشته تسویه نشده است!

یکی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز در پیامی به باریش نیوز گفته است: از بهمن سال گذشته کارانه‌ها را تسویه نکردند و بیش از 4 ماه است که اضافه کاریهای کارکنان پرداخت نمی شود و الان که به ماه مهر رسیده ایم هنوز از پرداخت حقوق خبری نیست

این مخاطب با گلایه از پرداخت نشدن مزایای کارمندان و مشکلاتی که برای زندگی خانوادگی پرسنل این بخش به وجود آمده، نوشته است: بخدا دیگه کم آوردیم، اقساط، کرایه خونه، هزینه مدارس بچه‌ها و هزاران مشکل دیگه در زندگی وجود دارد ولی مسئولین اصلا اهمیتی به مطالبات پرسنل نمی دهند.

4 ماه اضافه کاری پرداخت نشده داریم

مخاطب دیگری با نام کاربری، مهدی در پیامی به باریش نیوز با ابزار گلایه از پرداخت نشدن معوقات یکساله خودشان نوشته است:  من از کارمندان معاونت درمان و علوم پزشکی اورمیه هستیم در حال حاضر کارانه 12ماه عقب افتاده داریم به این موضوع 4 ماه اضافه کاری عقب افتاده را هم اضافه کنید و حقوق های پایه هم همیشه با چند روز تاخیر واریز می شود.

وی در ادامه با ابزار گلایه از اینکه مسئولی نیست تا صدای این بخش از جامعه را بشوند، این طوال را مطرح می کند که آیا مسئول به این فکر کرده که کارمندانی که تنها محل درآمدشان همین حقوق است در فصل شروع مدارس با بی پولی چطور فرزندان خود را باید راهی مدرسه کنند! مگر با دخل و خرج‌های امروز چیزی هم برای پس انداز می ماند که امیدمان باشد و اگر حقوق‌مان چند روزی دیر واریز شد، چرخ زندگیمان لنگ نشود.

خبرنگار باریش نیوز گرچه در دفعات مکرر تلاش کرد تا در ارتباط تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان پیگیر چگونگی حل مشکل مطرح شده مخاطبان بخش درمان باشد، اما به دلیل مشغله‌های کاری مسئولین و ادعای خودشان مبنی بر حضور در جلسات موفق به طرح موضوع و دریافت پاسخ نشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید