14:01|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 09 مهر 1398 - 07:07
کد خبر: 13035

مسئولین پرمدعا اما بی‌عمل!

حال و روز باغداری و کشاورزی آذربایجان‌غربی امسال هم به لطف تدابیری که از سوی مسئولین نشد، علیرغم همه وعده‌هایی که سال گذشته برای بهبود این اوضاع داده بودند، نذار و خراب است.
مسئولین پرمدعا اما بی‌عمل! سازمانی که فقط نامش کشاورزی است

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یادمان هست که سال گذشته مسئولین قول دادند که اقداماتی انجام دهند تا سیب و یا محصولی در کنار جاده ها دپو نشود و برایشان بازارهای خوبی را در داخل و خارج کشور دست و پا خواهند کرد اما متاسفانه این روزها سهم کشاورز و باغدار در آذربایجان غربی جدای از اینکه محصول سیب داشته باشد یا گوجه فرنگی فقط حسرت و زحمت‌های بی‌نتیجه شده است.

محصولاتی که می توانست درآمد خانواده های استان را افزایش داده ، حال و روز کشاورز را پس از ماه های تلاش و زحمت شبانه روزی بهتر کند و همچنین انگیزه ای برای جوانان باشد تا سرمایه مادی و نیروی جوانی خود را در زمینه های کشاورزی به کار گیرند، با نبود بازار به مصیبت دیگر برای خانواده ها تبدیل شده است.

کشاورز را درد برد مسئولین را خواب!

نبود بازارهای هدف، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی، تدابیری که به موقع از سوی مسئولین مثلا کشاورزی با علم بر اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های اصلی تولید محصولاتی چون سیب است، امروز باعث شده اشک کشاورز از اینکه ثمره ماه های تلاش و انتظار جلوی چشمانش خراب می شود و کاری از دستش برنمی آید،

خبرنگار باریش نیوز برای بررسی  علت وجود این مشکلات، موضوع را با مردم به استراک گذاشته است که بخشی از این نظرات را در گزارش پیش رو می خوانید.

مسئولین به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، صادرات است

افسانه یکی از مخاطبان باریش نیوز در رابطه با مشکلات بازار سیب معتقد است نبود مسئولینی که به فکر صادرات باشند حال و روز تولیدات کشاورزی را به این روز دراورده، درست مثل گوجه فرنگی که کشاورزا همه ضرر کردند اگه صادرات به موقع انجام شود هيچوقت شاهد دپوی محصولات در کنار جاده‌ها و یا قیمت پایین آن به طوری که ضرر کشاورز تمام شود، نمی‌شدیم.

مالیات غیراصولی باعث فرار سرمایه‌ها از استان شده است

اما یکی دیگر از مخاطبان نظر دیگری دارد، وضع مالیات غیر اصولی را مقصر این موضوع می‌داند که باعث به تعطیلی کشیده شدن همه کارخانه‌های تولید آب میوه کنسانتره در استان شده و فعالیت های خود را در استان‌های مرکزی ادامه می‌دهند.

کشاورزان را به گدایی انداخته‌اند

قاسمی از دیگر مخاطبان در نظر خود نوشته است صدای کشاورز در این استان به جایی نمی‌رسد این انصاف نیست سیب از کشاورز به قیمت 500 تومان خریداری شود در حالی که هزینه‌های برداشت سر به فلک گذاشته است و اگر این‌گونه ادامه داشته باشد، کشاورز کمرش زیر بار هزینه‌هایی که کرده خم می‌شود و باید به گدایی بیفتد.

کشاورزی استان مدیر ندارد

داوود یکی از مخاطبان نبود مدیریت درست و همچنین نبود بازرسی‌های جدی بر خرید محصول از سوی کارخانه صنایع تبدیلی را یکی از دیلایل عمده وضعیت نامنساب فروش سیب در بازار دانسته و گفته است: کارخانه‌ها از کشاورزان محصولات را به قیمت پایین خریداری می کنند تا به نوعی قیمت محصولات تولیدی خودشان را پایین‌تر نگه دارند.

سود کشاورز آذربایجانی نصیب جیب دیگران می‌شود

اما یکی دیگر از کشاورزان که به اذعان خودش، صادرکننده به بازارهای جهانی است، هزینه‌های بالای گمرک کشورهای مقصد از جمله روسیه که در حال حاضر خریدار محصولات استان است را از دلایل این نابسامانی عنوان کرده است.

این مخاطب انگور با بیان اینکه در حال حاضر کشور روسیه برای ورود هر بار ترانزیتی انگور 7000هزار دلار عوارض گمرکی دریافت می کند، افزوده است: برای هر بار ترانزیتی  حدود 80 میلیون عوارض تعلق می‌گیرد که اگر این عوارض نبود این مبلغ نصیب جیب کشاورز استان می شد و مسئولین هم انگار فقط یاد گرفتند وعده بدهند دریغ از یک بار عمل که مشکل کسی حل شود.

با این همه بدقولی‌هایی که در حق کشاورزی این استان شده است، آیا هنوز هم مسئولین دلشان باید به این خوش باشد که مردم سرمایه‌های خرد و کلانشان را در بخش کشاورزی و یا بخش‌های وابسته به آن به کار گیرند به امید اینکه اگر از دست بالایی طبیعی جان سالم به در ببرد، یک سال بعد ثمره تلاشان را یا خوراک دام شود و یا اینکه اگر خیلی شانس بیاورند ان را به دلال با قیمت های ناچیز به فروش برسانند!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید