03:58|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مهر 1398 - 08:29
کد خبر: 13028
باریش گزارش می‌دهد:

قربانی کلاهبرداران در فضای مجازی نباشید

از جمله جرایمی که به موازات پیشرفت فناوری‌های نوین در سراسر دنیا و از جمله ایران گسترش یافته کلاهبرداری اینترنتی است که به اشکال مختلف اموال اشخاص حقیقی و حقوقی را مورد تهاجم قرار داده است.
قربانی کلاهبرداران نباشید

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، در کلاهبرداری‌های اینترنتی سودجویان با درج آگهی، تبلیغات و هر روش ممکن اقدام به فریب اشخاص و خال کردن جیب آن‌ها می‌کنند.

مراجعه کنندگان به سایت‌های جعلی با مراجعه به صفحه بانکی جعلی با وارد کردن شماره کارت خود شخص کلاهبردار حساب افراد را خالی می‌کنند.

در زمان‌های گذشته معمولا کلاهبردار با افراد ارتباط فیزیکی و رو در رو برقرار و با فریب شخص مال او را می برد. در نتیجه کشف جرم، شناسایی مجرم و دستگیری وی معمولا امکان پذیرتر است.

در شیوه‌های امروزی کلاهبرداری از طریق فریب اشخاص در مورد امور واهی یا جعل عناوین از طریق ایجاد یا تغییر یا دستکاری در داده های موجود در سیستم های رایانه ای صورت می‌گیرد و این موضوع در نهایت به ربودن اموال شخص منجر می‌گردد.

در ایران این کلاهبرداری ها بیشتر به چند روش انجام می‌شود که فروش اقلام و ارائه خدمات به ارزانترین قیمت در بازار به طوری که حتما افراد نسبت به خرید آن وسوسه شوند یکی از این روش‌ها است.

در این روش مجرم سایبری از طریق ایجاد سایت های فروشگاهی غیر معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیک نیز نیستند و با وسوسه مصرف کننده آنها را به ارائه اطلاعات کارت بانکی شان در درگاه های پرداخت جعلی ترغیب می نمایند و سپس با ذخیره این اطلاعات اقدام به خریدهای اینترنتی یا انتقال پول از این حساب ها می کنند.

متاسفانه در برخی از موارد دیده شده کلاهبرداری اینترنتی در قالب پوشش امور خیریه مانند موسسات جعلی خیریه یا ارائه شماره حساب برای کمک به مردم در حوادث غیر مترقبه مانند سیل اخیر صورت می‌گیرد.

این کلاهبرداران مستقیما با ارائه شماره حساب وجوه مردم را جمع آوری کرده و به جیب می‌زنند و یا با راهنمایی افراد به درگاه های پرداخت جعلی بانک های مختلف اطلاعات حساب و سپس پول شان را می‌ربایند.

در بسیاری از موارد دیده شده به بهانه برنده شدن جایزه با کشاندن آنها پای دستگاه های خود پرداز حساب اشخاص را خالی می‌کنند.

مردم فریب اپلیکیشن‌های مشابه برنامه‌های کاربردی را نخورند

سرهنگ اکبر نصرتی، رئیس پلیس فتای آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، با اشاره به اینکه، شهروندان هرگز فریب اپلیکیشن‌های مشابه برنامه‌های کاربردی در فضای مجازی را نخورند، اظهار کرد: اخیرا فردی ناشناس طی تماس تلفنی با مدیریت یکی از خبرگزاری‌های پر مخاطب استان پیشنهاد تبلیغ یک مورد نرم افزار اندرویدی تحت عنوان ثبت نام سبد کالا را در قبال پرداخت هزینه تبلیغ، کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اخیرا فردی ناشناس طی تماس تلفنی با مدیریت یکی از خبرگزاری‌های پر مخاطب استان پیشنهاد تبلیغ یک مورد نرم افزار اندرویدی تحت عنوان ثبت نام سبد کالا را در قبال پرداخت هزینه تبلیغ کرده است.

وی تصریح کرد: مدیریت خبرگزاری نیز بدون احراز هویت متقاضی و توجه به آسیب‌های احتمالی و جعلی بودن نرم افزار، آن را در خروجی رسانه خبری خود بارگزاری و مخاطبین رسانه مذکور نیز با توجه به اعتماد و اعتبار رسانه خبری اقدام به دانلود برنامه جعلی بارگذاری شده و ورود اطلاعات هویتی و بانکی خود کرده که بعد از مدت زمان کوتاهی متوجه برداشت از حساب بانکی خود می‌شوند.

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌غربی تاکید کرد: با عنایت به احتمال تبلیغ موارد مشابه در شبکه‌های اجتماعی و بروز آسیب‌های گسترده از حیث آلودگی سیستم کاربران به انواع بدافزارها یا سرقت اطلاعات از طریق اپلیکیشن های جعلی و تقلبی، از دانلود و نصب چنین نرم افزارهایی بر روی سیستم‌های خود جدا خودداری کنید.

جیب‌هایی که به نام نیازمندان پر می‌شود

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت در رابطه با اینکه مردم به نام موسسه‌های خیره شماره بانکی خود را به دیگران می‌دهند گفت: با فرا رسیدن مهر ماه و آغاز مدارس هر کس برای خود شماره حسابی به عنوان کمک به قشر ضعیف در فضای مجازی منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: اما گاهی می‌توان دید که این کمک‌ها به دست نیازمندان نمی‌رسد و فقط به نام آنان تمام می‌شود.

این مخاطب افزود: در صورت دیدن این پیام‌ها باید به چه کسی اطلاع دهیم؟ چرا مرکزی امن و مطمئن وجود ندارد تمام شهروندان با اطمینان خاطر به آن کمک کنند و نگرانی رسیدن کمک‌های خود به دست نیازمندان نباشند؟

اشخاص مجازی قابل اعتماد نیستند
یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت در ارسال پیامی گفت: در چند ماه اخیر فردی که خود را به عنوان خیر معرفی کرده بود اقدام به کلاهبرداری کرد.
وی افزود: این فرد با به اشتراک گذاشتن عکس‌های مختلف از افراد نیازمند درخواست کمک و دست‌گیری از این افراد را انجام داده بود که متاسفانه مردم از روی نا آگاهی به شماره حساب این فرد کلاهبردار وجه نقدی واریز کرده بودند.

قطعا شیوه های متعدد و متنوعی جهت کلاهبرداری رایانه ای وجود دارد و موارد گفته شده صرفا اموری است که امروزه رایج هستند. بنابراین با توجه به به روز شدن شیوه های کلاهبرداری به موازات به روز شدن فن آوری امری ضروری می باشد و جهت کاهش این جرایم هشیاری و آگاهی عموم نسبت به فضای سایبری و جرایم سایبری اجتناب ناپذیر است.

پس باید برای جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی و حفاظت خود و خانواده خود در مقابل این مسائل باید نکاتی را در نظر داشته باشیم.

با توجه به اینکه در بسیاری از موارد در کلاهبرداری اینترنتی قربانی مستقیما با کلاهبردار رو به رو نمی‌شود و هم‌چنین به دلیل استفاده کلاهبردار از فناوری های به روز و هم چنین تعداد زیاد قربانیان این جرایم در مدت زمان کوتاه در مقایسه با کلاهبرداری سنتی کشف این جرایم و دستگیری این مجرمین دشوار تر و گاه همراه با صرف وقت و هزینه بسیار است.

باید از امنیت سایت ها و برنامه های خود اطمینان کامل را کسب نمایید سپس در زمان خرید یا هرگونه تراکنش از جعلی نبودن سایت مطمئن شوید، شبکه اینترنت خود را ایمن سازید، همواره ایمنی وبسایت تان را چک کنید و از رمز عبور هایی با حداقل هشت بخش استفاده کنید و آن ها را مرتبا تغییر دهید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید