18:30|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مهر 1398 - 07:17
کد خبر: 13026

پاسخ مشاور پزشکی به سوالات دهان و دندان مخاطبان باریش

مخاطبان بخش سلامت باریش نیوز می‌توانند پاسخ سوالات خود از مشاور دندانپزشکی این پایگاه خبری را در مطلب پیش‌رو بخوانند.
پاسخ مشاور پزشکی به سوالات دندانپزشکی مخاطبان باریش

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز، دکتر مینا بوتراب مشاور بخش دندانپزشکی با حضور در دفتر این پایگاه خبری به سوالان ارسالی مخاطبان در این حوزه پاسخ دادند که مشروح آن را می توانید در مطلب پیش رو بخوانید.

سوال_مخاطب: آيا انجام ونيركامپوزيت براي دندان ضرر دارد يا نه؟ من صرفا براي زيبايي ميخوام انجام بدم؟

پاسخ_مشاور: اگر ونیر کامپوزیت با متد صحیح و بدون تراش انجام شود و همین‌طور بیمار بهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشد  هیچ ضرری ندارد.

سوال_مخاطب: چرا دندانها وقتی زردن مسواک هم زده میشه باز زرده و استفاده از نخ دندان و خمیردندان هم در تمیزیش هیچی فایده ای ندارد؟

پاسخ_مشاور: یكی از این عوامل وراثت است. علاوه بر آن، شیوه زندگی، بهداشت و افزایش سن نیز در بروز این مشكل دخیل‌اند.

مینا قابل رؤیت‌ترین قسمت دندان است كه ماده كاملاً سختی است و برای تاب آوردن در مقابل جویدن و گاز گرفتن، طراحی شده است. به علت بادوام بودن مینای دندان، با افزایش سن هم این قسمت از دندان برای خرد كردن و شكستن مستعد می‌شود.

اگر مینا به اندازه كافی مواد معدنی داشته باشد، رنگ دندان روشن‌تر یا سفیدتر است. با این وجود، اغلب نیمه شفاف، خاكستری روشن یا زرد رنگ است كه این رنگ‌ها از ماده استخوانی مانند زیر مینا ـ عاج دندان ـ نشأت می‌گیرند. این بافت قوی است و بیشتر ساختار دندان را تشكیل می‌دهد و به عنوان محافظ مینا به حساب می‌آید.

غذاها (شاتوت، سس سویا) و نوشیدنی‌ها (قهوه، چای، كولا)، به ویژه آن دسته از نوشیدنی‌ها كه اسیدی هستند، استعمال دخانیات، بهداشت دندان ضعیف كه منجر به بروز پلاك و جرم می‌شود و لكه‌ها به آسانی روی دندان‌ها انباشته می‌شوند، مواد دندانپزشكی از قبیل رنگ ماده احیاگر كه باعث ظاهر نیمه شفاف مینای دندان می‌شوند، مكمل‌های آهن،استفاده بیش از حد از دهان‌شویه‌های حاوی كلرهگزیدین و كلرید ستیلپریدینیوم، ورود بیش از اندازه فلوراید به خاطر سطوح بالا و غیرمعمول در آب یا از طریق مصرف پیوسته فلوراید خمیر دندان یا دهان‌شویه‌ها ،داروهایی كه حاوی آنتی‌هیستامین و آنتی‌سایكوتیك هستند یا داروهای كنترل كننده فشار خون بالا از جمله موادی هستند که می توانند بر رنگ دندان تاثیر داشته باشد.

سوال_مخاطب: دندان شیری پسرم چندین سال قبل در کودکی کشیده شده و به‌جاش دندانی رشدنکرد؟

پاسخ_مشاور: بهتر است با مراجعه به دندانپزشک و تهیه رادیوگرافی از دندان از وجود دندان دائمی در فک مطلع شوند، از دلایل عدم رویش دندان دائمی می‌توان به عدم وجود دندان دائمی و یا  آسیب‌ها، انسداد، ردیف نبودن دندان‌های دائمی زیر دندان شیری، ضربه و جراحت، عفونت ژنتیک و تغذیه اشاره کرد.

سوال_مخاطب: آیا درسته که میگن آمالگامِ دندان به مرور زمان برای بدن مضرره؟ دندان‌های عقب با کامپوزیت ترمیم بشه بهتره یا آمالگام؟

پاسخ_مشاور: در مورد ترمیم‌های آمالگام مراجعین دندانپزشکی همیشه نگرانی‌های زیادی دارند. مهم‌ترین نگرانی از شنیدن اسم جیوه در ترکیبات این مواد ناشی می‌شود.

همهٔ ما در مورد خواص سمی جیوه چیزهایی شنیده‌ایم بنابراین طبیعی است که نگران باشیم در ماده‌ای داخل دهانمان جیوه به کار رفته باشد؛ اما مطالعات طولانی‌مدت زیادی نشان داده‌اند که جیوهٔ پرکردگی برای بیماران خطری ندارد. به طوری که موسسهٔ غذا و داروی امریکا (FDA) که ارگان بسیار سختگیری در این زمینه‌هاست، استفاده از آمالگام در افراد بالای شش سال را بلامانع دانسته است.

جالب ترین موضوع این است که خطر جیوهٔ آمالگام از خطر جیوهٔ بسیاری از غذاهای دریایی کمتر است! البته نوع جیوهٔ این پرکردگی (elemental) متفاوت از جیوهٔ غذاهای دریایی (نوع متیل مرکوری) است. ولی مصرف دو وعده غذای دریایی در هفته جیوهٔ بیشتری نسبت به یک ترمیم با این ماده وارد بدن می‌کند که البته هر دو مورد خطری برای سلامتی ندارند.

سوال_مخاطب: دندان‌های عقب با کامپوزیت ترمیم بشه بهتره یا آمالگام؟

پاسخ_مشاور: به علت مقاومت و استحکام بیشتر امالگام نسبت به کامپوزیت در دندان‌های خلفی ترمیم امالگام بیشتر ترجیح داده می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید