12:50|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 05 مهر 1398 - 11:53
کد خبر: 13009

ظرفیت گیاهان دارویی در تحول بنیان‌های اقتصادی آذربایجان‌غربی

توسعه و افزایش کشت گیاهان دارویی ظرفیت نهفته در دل منطقه آذربایجان است که در صورت ارتقاء کمک شایانی به ایجاد اشتغال و همچنین شکوفایی اقتصادی استان دارد.
ظرفیت گیاهان دارویی در توسعه اقتصاد آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی به دلیل دارا بودن از شرایط جغرافیایی منحصربه فرد منطقه مناسبی برای کشت گیاهان دارویی است. به همین جهت ایجاد زمینه و توسعه کشت گیاهان دارویی در استان بسیار باید مورد توجه قرار گیرد تا فضای مناسبی برای اشتغال و همچنین رشد اقتصادی فراهم شود.
مصرف گیاهان دارویی به توصیه پزشک متخصص در سلامت انسان‌ها و مهار برخی از بیماری‌ها اثرات مثبتی دارد و با توجه به اینکه مصرف گیاهان دارویی عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمایی دارد مردم برای استفاده از آن ترغیب می‌شوند.
ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی 
عارف خدرلو، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، دولت تغییر و اصلاح الگوی کشت و به‌ویژه توسعه کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه را به‌عنوان یکی از بندهای 27 گانه برنامه احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار داده است.
وی تاکید کرد: در همین راستا ضرورت دارد با یک برنامه ریزی جامع و منسجم و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های استانی، سیاست ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی در استان که می تواند آثار مثبتی در اشتغال و ارتقای معیشت روستاییان داشته باشد را عملی کنیم.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در استان علاوه بر اقدامات دولت، مشارکت جوامع محلی و روستاییان را می‌طلبد که در این رابطه ضروری است دوره های آموزشی لازم را برای کشاورزان برگزار و آنان را با شیوه‌های کاشت، داشت و برداشت این گیاهان آشنا نماییم.
خدرلو افزود: آذربایجان‌غربی به لحاظ تنوع گیاهان دارویی رتبه اول کشور را دارد که باید از این ظرفیت در جهت توسعه کشت گیاهان دارویی و ایجاد صنایع فرآوری مربوط به آن در استان استفاده کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی نیز گفت: کشت گیاهان دارویی می‌تواند یکی از اولویت‌های تسهیلات اشتغال پایدار روستایی باشد و کشاورزان علاقمند به کشت این نوع گیاهان از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
کشت گیاهان دارویی اولویت نخست کشاورزی آذربایجان‌غربی است
مهران زینال زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: توسعه و ترویج کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر اولویت نخست کشاورزان در آذربایجان‌غربی است.
 وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته و کمبود منابع آبی، کشاورزان این استان باید محصولات کم آب‌بر را جایگزین محصولات با نیاز آبی زیاد کنیم که کلید آغاز این کار توسط کشاورزان منطقه زده شده ‌است.
 زینال زاده ادامه داد: باید توسعه و ترویج کشت محصولات کم آب‌بر مانند زعفران، انواع گیاهان دارویی و دیگر محصولات که نیاز آبی کمی دارند در اولویت قرارگیرد.
توسعه کشت گیاهان دارویی با نیاز آبی کم، جایگزین مناسبی برای کشت‌های با نیاز آبی بالا است 
مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه یک مهر ماه سالجاری از روند اجرای طرح توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی بازدید کرد.
وی علاوه بر بازدید از پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از مزرعه پایلوت گیاهان دارویی کم آب بر روستای گوران آباد نقده که توسط جهاد دانشگاهی استان در مرحله اجراست بازدید کرد.
وی در جریان این بازدید اظهار امیدواری کرد که ضمن حل مشکلات موجود، توسعه کشت گیاهان دارویی با نیاز آبی کم بتواند جایگزین مناسبی برای کشت های با نیاز آبی بالای منطقه شود.
تجریشی با بیان اینکه از مجموع بیش از هشت هزار گیاه دارویی قابلیت کشت در کشور، یک هزار و ۷۲۸ نوع گیاه دارویی در استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی وجود دارد اظهار کرد: طرح توسعه کشت گیاهان داروی کم آب بر در راستای کاهش فشار آب بر منابع آب و خاک و بهبود اشتغال و معیشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می شود. 
خاک حاصلخیز و تنوع گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی فرصت بسیار مناسبی در این منطقه فراهم کرده تا با حمایت و سرمایه گذاری بتوان از آن استفاده کرد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال را به ارمغان آورد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید