04:31|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 04 مهر 1398 - 09:00
کد خبر: 13006
یادداشت:

اموزش و پرورش هم لاکچری شد

عدالت در آموزش و پرورش حال خوبی ندارد و مردم از این شکاف‌ها بسیار رنج می‌برند زیرا هزینه‌های آموزش بخشی از مجموع هزینه‌های سبد هر خانوار است و نسبت به هر شهر و خانه بسیار متفاوت است.
اموزش و پرورش هم لاکچری شد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با گذشت زمان و باب شدن بسیاری رفتارهای نادرست بین مردم شکاف طبقاتی نیز در جامعه و آموزش و پرورش افزایش می‌یابد.

برخی از مدارس هزینه ناچیزی در قبال ثبت‌نام دریافتی می‌کنند آما در آن سوی شهر مدارس غیرانتفاعی و لاکچری را می‌توان یافت که در قبال هزینه‌های میلیونی خدمات لاکچری ارائه می‌دهند خدماتی که در دیگر مدارس‌ها به چشم نمی‌خورد اینجاست که پای شکاف طبقاتی به حوزه آموزش نیز باز می‌شود.

در کلان شهرها مدارسی فقط از طبقات مرفه جامعه دانش‌آموز می‌پذیرند، زیرا که ورود به آن‌ها سرقفلی داشته و قرعه تحصیل در این مدارس به نام هر کسی نمی‌افتد چرا که شرط نخست داشتن پول است.

هزینه یک سال تحصیل در این مدارس بسیار بیشتر از سرجمع درآمد خانواده‌ای در مناطق متوسط همان شهر است، در برخی از این مدارس سالانه برای تحصیل 20 تا 40 میلیون نیز هزینه می‌شود تا منوی برنامه‌های مختلف ازجمله  زبان، ورزش، استخر و سفرهای خارج از شهر را ارائه دهند.

آنچه در سطح شهر قابل لمس است این است که هر کدام از مدارس غیر دولتی برای ماندن و حذف نشدن از میدان رقابت از هیچ تلاشی فرو نمی‌گذارند؛ گاهاً متولیان این مدارس برای کسب درآمد بیشتر علاوه بر استفاده از فضاهای آموزشی شیک و بزرگ، اقدام به اجاره کردن  فضاهای ورزشی و فرهنگی خارج از مدارس خود می‌کنند.

با نگاهی به سوی دیگر شهر و مدارس کانکسی به راحتی می‌توان این شکاف طبقاتی را درک کرد زیرا در آن سوی شهر هزینه‌ آموزش در سبد خانوار جایگاهی ندارد.

درآمد حداقلی سرپرست خانواده‌های متوسط حتی اجازه اندیشیدن به هزینه‌های آموزش چندین فرزند را نمی‌دهد. در چنین شرایطی نزدیکترین مدرسه دولتی انتخاب و گاه تأمین درخواست‌های مدرسه برای پرداخت کمک‌های مردمی به دردسری برای سرپرست خانواده تبدیل می‌شود.

قشر ضعیف زمانی که دوره ابتدایی خود را به پایان می‌رسانند برای ورود به دبیرستان و ادامه تحصیل باید چندین کیلومتر پیاده‌روی کنند تا به مدرسه برسد یا به دلیل نبود مدرسه نزدیک به اجبار در مدارس شبانه‌روزی اقدام به ادامه تحصیل و دوری از خانواده کنند.

شکاف طبقاتی این روزها در بحث آموزش پُررنگ‌تر از سایر بخش‌ها شده است شکافی که خود مردم به آن دامن می‌زنند و آن را عمیق‌تر می‌کنند.

قطعاً زمانی که قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی تصویب شد فلسفه مصوب شدن این مدارس این بود که از این طریق بخشی از کمبودهای نظام آموزش و پرورش در خصوص کمبود و کیفیت فضا و آموزش در این بخش جبران شود نه اینکه به واسطه خصوصی سازی شکاف طبقانی افزایش و سبب کاهش تحرک اجتماعی شوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید