17:42|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 04 مهر 1398 - 07:19
کد خبر: 13002

بیکاری خوره جان جامعه امروز

بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه که بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی جامعه را فراگرفته است و در حال حاضر زندگی‌های بسیاری به دلیل نداشتن شغل و درآمد در معرض فروپاشی قرار دارد.
بیکاری خوره جان جامعه امروز

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از معضلات اساسی در شرایط فعلی اقتصاد جامعه کاهش فرصت‌های کاری است که هر روز به آمار جوانان جویای کار افزوده است اگر چه بیکاری از دید افراد می‌تواند دلایل متفاوت داشته باشد اما در حقیقت اگر فردی توانایی کار و فعالیت داشته ولی درآمدی کسب نکند و در اقتصاد کشور اثر مثبتی نداشته باشد از بیکاران جامعه محسوب می‌شود.

ایجاد شغل و راه‌اندازی فرصت‌های کارآفرینی تنها وعده‌هایی است که مسئولین در زمان انتخابات و برای به دست آوردن رای مردم به ویژه نسل جوان سنگش را بر سینه می‌زنند و روزهای بعد حرفهایشان را در حمایت از اشتغالزایی جوانان به فراموشی می‌سپارند.

مهارت آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در راستای یادگیری و آموزش فنون مختلف فنی و علمی دارد و باعث می‌شود جوانان از توانمندی خود استفاده کرده و در مسیر ساختن آینده‌ای روشن قدم بردارند.

اما متاسفانه امروزه افزایش مدرک گرایی در بین جوانان و حتی خانواده‌ها می‌تواند دلیل اصلی کاهش داوطلبین برای فراگیری مهارت های متفاوت باشد از این رو القاء رسالت مهارت آموزی و آسیب‌های ناشی از مدرک‌گرایی در تغییر نگرش خانواده‌ها می‌تواند موثر واقع شود.

بیکاری از دید افراد دلایل متفاوتی دارد اما در حقیقت اگر فردی توانایی کار و فعالیت داشته ولی درآمدی کسب نکند از بیکاران جامعه محسوب می‌شود.

معضل بیکاری و کم‌کاری را نمی‌توان تنها در یک شهر خلاصه کرد زیرا این مسئله به تازگی در کل جهان رخنه کرده است که نبود مهارت کافی می‌تواند یکی از دلایل اصلی بیکاری به شمار بیاید، اما در شرایط کنونی اکثر مکان‌های آموزشی به امر مهارت آموزی نمی‌پردازند و این عامل باعث می‌شود نرخ بیکاری جوانان فارغ از التحصیل شده روز به روز سر به فلک بکشد.

امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی کشور موضوع اشتغال است که آموزش مهارت‌های لازم و هدایت جوانان به سمت کارآفرینی نقش تاثیرگذازی می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

در شرایط کنونی باید برای کاهش نرخ بیکاری مراکز آموزشی و متولیان اشتغال توجه جدی به موضوع مهارت ورزی جوانان برای حضور در عرصه‌های اشتغال داشته باشند زیرا فارغ از تحصیلان به دلیل نداشتن مهارت لازم در پی کسب شغل مناسب با مشکلات بزرگی مواجه شوند.

زندگی‌ها به دلیل بیکاری ازهم می‌پاشند

یکی از مخاطبان باریش نیوز با نام کاربری هانی با گلایه از وضعیت بیکاری اظهار کرد: صدای مردم را به گوش مسئولین برسانید زیرا واقعا دیگر توان مقابله با مشکلات را نداریم.

وی ادامه داد: نامزدم پس از گذراندن دوره سربازی و با داشتن مدرک پرستاری نتوانسته شغلی برای خود پیدا کند.

هانی با اشاره به اینکه تبریز و ارومیه بیمارستانی برای قبولی نامزدم ندارد خاطر نشان کرد: به تمام بیمارستان‌های تبریز و ارومیه سر زدیم اما هیچ کدام خبری خوش برایمان نداشتند.

این مخاطب باریش نیوز گفت: با انتشار مطالبی از کمبود پرستار خبر می‌دهند و خانواده‌ها فکر می‌کنند که جوانان توان کار کردن ندارند در حالی که تمام این‌ها حرف است و جذبی وجود ندارد.

هانی بیان کرد: زندگی ما در حال از هم پاشیدن است لطفا فکری به حال جوانان کنید.

سنگ اندازی‌ها موجب بیکاری می‌شود

یکی از مخاطبان که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در رابطه با مشکلات خود گفت: حدود دو سال است که تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده‌ام و به دلیل علاقه میخواهم در رشته خود فعالیت کنم.

وی افزود: متاسفانه نه تنها زمینه اشتغالزایی برایم فراهم نشد حتی با سنگ اندازی‌های فراوان من را منصرف کردند.

این مخاطب باریش نیوز گفت: چرا زمینه اشتغالزایی برای جوانان باسواد ایجاد نمی‌شود با این وضعیت کسانی که توان درس خواندن نداشتنتد باید چه کنند؟

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در حال نابود کردن سلامتی آن‌ها است اظهار کرد: از زمانی که نتوانستم کاری را شروع کنم از حالت روحی بیمار شدم.

سوءاستفاده صاحبان کار از قشر کارگر

سارا یکی از مخاطبان باریش نیوز با بیان اینکه حتی برای جوانان کاربلد هم از بیکاری گله می‌کنند گفت: به تازگی صاحبان کارها راه‌هایی برای نگه نداشتن نیروی کار در پیش گرفته‌اند.

این مخاطب بی بیان اینکه صاحبان کارها برای جذب نیرو قوانین جدیدی را وضع کردند ادامه داد: قوانینی مانند اینکه باید 2 ماه کار کنید تا پس از قبولی از سوی مدیران حقوق دریافت کنید.

سارا خاطر نشان کرد: اما پس از گذشت 2 ماه با ابراز نارضایتی از ادامه کار با کارگر صرف نظر می‌کنند لطفا این رفتار صاحب کاران را مورد بررسی قرار دهید.

افزایش مهارت می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد. آموزش های فنی و حرفه ای از جمله آموزش‌هایی است که افراد جویای کار برای احراز شغل باید آن هارا فراگیرند.

اما متاسفانه امروزه افزایش مدرک گرایی در بین جوانان و حتی خانواده‌ها می‌تواند دلیل اصلی کاهش داوطلبین برای فراگیری مهارت های متفاوت باشد از این رو القاء رسالت مهارت آموزی و آسیب‌های ناشی از مدرک‌گرایی در تغییر نگرش خانواده‌ها می‌تواند موثر واقع شود.

استفاده از ظرفیت جوانان توانمند در راستای ایجاد اشتغال و کارآفرینی بیش از پیش باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا شاهد توسعه و رشد اقتصادی در آذربایجان‌غربی باشیم.
امیدواریم نهادهای مربوطه توجه ویژه‌ای به اشتغال جوانان داشته باشند و آنان را در راه رسیدن به اهدفشان همراهی و حمایت کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید