03:03|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مهر 1398 - 08:27
کد خبر: 12998
باریش گزارش می‌دهد:

همت بانوان عشایر نقطه قوت تحول اقتصاد روستایی

آذربایجان غربی یکی از استان‌های غنی در بخش عشایر به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی است به طوری که تنوع زیستی و تولیدات این بخش به نوعی زبانزد خاص و عام است که بدون شک زنان عشایر در کسب چنین امتیازی برای استان نقش انکار ناشدنی دارند.
همت بانوان عشایر نقطه قوت تحول اقتصاد روستایی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، زنان در استانی که همواره اقتصادش برپایه کشاورزی، باغداری و دامپروری چرخیده است نقش مهم و ارزشمندی دارد چراکه دوشادوش بودن زنان در کنار مردان در فعالیت‌های اقتصادی که بیشتر در زمینه‌های کشاورزی است باعث شده که چرخ اقتصاد بسیاری از خانواده‌ها از این منبع درامدزایی به گردش درآید.

در جامعه عشایری زنان از همان کودکی تا زمانی که توان کار کردن دارند در فعالیت های اقتصادی و تولیدی مشارکت می کنند و این امر در فصل ییلاق به مراتب بیشتر از قشلاق است چون مردان در قشلاق فعالیت کمتری دارند و می توانند کمک زنان باشند.

شاید خالی از لطف نباشد اگر بدانیم حدود 104 هزار نفر جمعیت با 15هزار و 599 خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود 600 خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

همچنین 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 600 هزار هکتار با 59 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر آذربایجان غربی ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

فعالیت 24 صندوق خرد زنان عشایری در آذربایجان غربی

علی بهادری سرپرست اداره کل امور عشایری آذربایجان‌غربی در این رابطه اظهار کرد: در حال حاضر، هشت حوزه کارآفرینی ویژه زنان عشایر در استان فعال بوده که مطابق خواست این بانوان و همچنین ظرفیت‌های زندگی عشایری تدارک دیده شده‌است.

وی با بیان اینکه این حوزه‌ها شامل تولید صنایع دستی، تولید مواد لبنی، دامپروری، پرورش مرغ بومی، تولید گیاهان دارویی، پرورش قارچ، بافت قالی و قالیچه و همچنین تولید بافتنی های مخصوص عشایری است، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۴ صندوق خرد زنان عشایری در آذربایجان غربی فعال بوده و اقدامات لازم را برای تولید محصولات عشایری انجام می دهد.

وی بیان کرد: ۶۰۰ زن روستایی و عشایری در این صندوق‌های خرد عضو هستند.

سرپرست اداره کل امور عشایری آذربایجان غربی با بیان اینکه توانمندسازی زنان روستایی و عشایر از مهمترین اهداف این سازمان است، گفت: برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی در این راستا اجرا می‌شود.

توجه به ظرفیت‌های گردشگری عشایر

اما محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی بر توجه به ظرفیت‌های گردشگری بخش عشایر اعتقاد دارد و می‌گوید: مناطق عشایر نشین آذربایجان غربی جلوه‌های زیبایی از طبیعت دارند و می‌توان از این ظرفیت‌ها برای توسعه صنعت گردشگری در استان بهره لازم را برد.

این مسئول استانی بر این باور است که تاکنون اقدام مؤثری برای توسعه صنعت گردشگری عشایری صورت نگرفته و این صنعت در مقایسه با استان‌های دیگر مغفول مانده است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به میزان اعتبار اختصاص‌یافته برای توسعه مناطق عشایر نشین آذربایجان غربی، می‌افزاید: 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات مالیات بر ارزش‌افزوده برای توسعه مناطق عشایر نشین این استان اختصاص می‌یابد.

وقت تلف شده واژه بی‌مفهوم برای بانوان عشایر

منیره بانویی از عشایر شهرهای شمالی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش با اشاره به اینکه زنان در زندگی عشایر در واقع ستون خانواده محسوب می‌شوند افزود: زنان در زندگی عشایر چیزی به اسم زمان تلف شده ندارد چراکه از صبح زود تا غروب آفتاب برای زندگی خود و فرزندنشان در تلاش هستند و شاید اغراق نباشد اگر بگویم سهم بزرگی از مسئولیت خانواده در این نوع سبک زندگی بر عهده بانوان است.

این بانوی عشایر که به خاطر ادامه تحصیل در مرکز استان ساکن شده است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر خیلی از بانوان برای یادگیری و آموزش مهارت های مختلف و همچنین ادامه تحصیل تشویق شدند و کم نیستند تعداد افرادی که از همین نوع سبک زندگی اکنون در مناسب اجتماعی مختلف مشغول کار هستند و در کنار فعالیت اجتماعی به تولیدات سنتی خود هم می‌پردازند.

زنان نیمی از جمعیت عشایری را تشکیل می‌دهند بنابراین برای تعیین جایگاه زنان عشایر در توسعه پایدار، اولویت این است که برنامه‌ریزان با شناخت و آگاهی بیشتر به این جامعه و تحولات آن نگاه کنند. زنان عشایر هم توان و هم امکان مشارکت گسترده را در همه زمینه‌ها بویژه فعالیت‌های کنترل جمعیت، بهداشت، حفظ محیط زیست که به توسعه پایدار کمک می‌کند، دارا هستند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید