10:15|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مهر 1398 - 06:27
کد خبر: 12993
باریش گزارش می‌دهد:

اجاره‌های نجومی و مستاجرأن کلافه

این روزها با افزایش حضور گردشگران در ارومیه به نظر می‌رسد بعضی از صاحب خانه‌ها به خاطر دندان گردی ترجیح می‌دهند خانه‌هایشان را به عنوان سوئیت‌ آنهم برای چند روز در اختیار گردشگران بگذارند و همین موضوع مستاجران را در پیدا کردن خانه مناسب کلافه کرده است.
اجاره‌های نجومی و مستاجرأن کلافه

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، با آغاز فصل سرما و تغییرات در بازار مسکن و اجاره‌بها، اجاره‌نشین‌ها دست به گریبان مشکلات زیادی مانند افزایش فراوان اجاره‌بها می‌شوند.

اجاره نشینی مشکلات فراوانی از قبیل جابجایی و تغیر خانه دارد حتی گاهی مشکلات از این‌هم جدی‌تر می‌شود زیرا با افزایش اجاره بها دیگر یافتن سرپناه در مناطق متوسط شهر کاری بسیار دشوار و غیر ممکن می‌شود.

در سال جاری اجاره بهای جدید برای مستاجران تعیین شد که بر خلاف باور عموم مردم این هزینه‌ها 10تا 15 درصد افزایش داشت که با نارضایتی عموم مردم نسبت به این قضیه مواجه شد.

موضوع بازار مسکن از سال گذشته تا کنون روند متفاوت تری به خود گرفته است. بازار مسکن از سال گذشته وارد رونق شده، رونقی که قیمت‌ها را به صورت غیرمنطقی تا حد ۲ تا ۳ برابر افزایش داده و متعاقب آن قیمت اجاره بها نیز به شدت افزایش یافته است.

هم اکنون قیمت خرید مسکن از متوسط متری ۲ میلیون تومان در ارومیه به متوسط ۴ میلیون تومان یعنی ۲ برابر رسیده، برخی مالکان هم داعیه افزایش اجاره بها با توجه به گرانی املاک را دارند، آن هم در حالی که اغلب مستاجران به دلیل گرانی های چندباره و مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور توان پرداخت چنین اجاره هایی را ندارند.

بالا رفتن قیمت رهن و اجاره خانه‌ها طبیعتاً قدرت خرید مسکن را برای بیشتر مردم کاهش داده و خرید خانه به نوعی به یک رویا دست نیافتنی برای افرادی که درآمد آنها در شرایط کنونی با وضعیت اقتصادی هم‌خوانی ندارد تبدیل شده است.

افرادی که ماهانه حداقل کمتر از سه تا پنج میلیون تومان درآمد دارند همان کسانی هستند که با افزایش قیمت مسکن دیگر توان خرید خانه را ندارند و در این موضوع باعث می‌شود تا بازار اجاره‌نشینی بیش از پیش داغ شده و مشکلات زیادی برای مستاجران به وجود آورد.

با اتمام زمان قرارداد اجاره دغدغه خانواده‌های بسیاری دوباره آغاز می‌شود چرا که از فردای خود خبری ندارند نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی بیفتد و صاحبخانه چه مبلغی برای سال جدید به قرارداد آنها اضافه کند.

واقعیت این است که قانون یکسانی برای تعیین نرخ اجاره بها وجود ندارد. اجاره همه خانه‌ها در محله‌های مختلف بر اساس عرفی تعیین می‌شود که عموما یکسان است. به بیان دیگر، این عرف باعث می‌شود تا قیمت اجاره‌بها منطقی به نظر برسد یا صاحب خانه‌ای که آن را رعایت نکرده و اجاره‌بهای بیشتری مطالبه می‌کند، متهم به «دندان گردی» شود.

به‌جز همه این‌ها مشکلات جدیدی از راه رسیده است و آن هم وجود گردشگران خارجی و سودجویی صاحب خانه‌ها است زیرا آن‌ها می‌توانند در چند روز پول یک سال اجاره خود را دریافت کنند اما هیچ فکری به حال مستاجر بدبخت نمی‌کنند.

گردشگران خارجی دلیل افزایش قیمت اجاره مسکن هستند

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت و خودش مشاور املاکی دارد، با بیان اینکه اجاره‌بهای مسکن درارومیه 3 تا 4 برابر شده است، گفت: از ابتدای امسال تا کنون که شش ماه از سال می گذرد فقط دو مورد قرارداد اجاره داشتم و موردهای اجاره بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: سودجویان رابط‌های گردشگران خارجی برای اجاره خانه‌هایی در سطح شهر هستند که به‌صورت غیر قانونی آن‌ را موقتا برای دو تا چند روز باقیمت گزاف دراختیار مهمانان خارجی قرار می دهند.

این مخاطب باریش نیوز افزود: این اقدامات و اجاره ندادن خانه‌ها باعث می‌شود اجاره‌بها خانه‌ها بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع باید پیگیری شود خاطر نشان کرد: تمام گفته‌ها بر اساس شواهدات و بررسی‌ها است پس از مسئولین تقاضا داریم این موضوع را پیگیری کنند.

 اجاره‌های نجومی

یکی از مخاطبان باریش که علاقه‌ای به ذرکر نامش نداشت در رابطه با اجاره خانه‌ها و پيش پرداخت‌هاى نجومى گفت: به دلیل شرایط اقتصادی هم اکنون با داشتن دو فرزند بیکار هستم.

وی ادامه داد: صاحبخانه ام اجاره را به یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش داده است آیا واقعا او به شرایط من توجه می‌کند یا فقط به فکر جیب خودش است؟

این مخاطب افزود: مدرک دانشگاهی نیز به هیچ دردی نمی‌خورد زیرا برای زندگی به پول نیاز داریم نه به مدرک لطفا مسئولین به فکر این قشر از جامعه نیز باشند.

مستاجران بلاتکلیف

موسوی از دیگر مخاطبان باریش نیوز با اشاره به بی‌انصافی صاحبخانه‌ها می‌گوید: هم اکنون یک و نیم ماه است که صاحبخانه حکم تخلیه را داده است اما جایی برای نقل مکان نداریم.

وی در رابطه با وضعیت خانه‌هایی که به اجاره داده می‌شود، افزود: تمام خانه‌هایی که برای اجاره به دنبال آن‌ها میگشتم یا وضعیت داخلی‌اش بسیار بد بود یا اینکه فرسوده بود و با یک سیل یا زلزه فرو می‌ریخت.

این مخاطب ادامه می‌دهد: برای این خانه‌های فرسوده نیز رهنی به مبلغ 50 میلیون تومان و اجاره‌ بهایی به مبلغ بالای یک میلیون تومان در نظر می‌گیرند که واقعا از توان مستاجرین در این شرایط خارج است.

موسوی گفت: لطفا در صورت پایین نیامدن قیمت اجاره‌ خانه‌ها مکانی را به عنوان کمپ مشخص کنند تا در آنجا چادر زده و زندگی کنیم زیرا پرداخت این مبالغ از توان ما خارج است.

در ماه‌های اخیر نیز قیمت اجاره و رهن خانه‌ها در ارومیه به صورت جهشی افزایش یافته است با این اوصاف اما ظاهراً مسئولین به دنبال رفع این مشکل و نظارت بر نرخ‌های تعیین شده و سلیقه‌ای از سوی برخی از مالکان نیستند.

در این میان، جای خالی سازمان های دولتی و نهادهای نظارتی برای کنترل قیمت‌های کارشناسی نشده و آشفتگی بازار مسکن کاملا احساس می‌شود زیرا افزایش اجاره‌بهای مسکن و خانه به دوشی بسیاری از مستاجران به دلیل کنار نیامدن صاحبخانه با آن‌ها به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید