11:50|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 02 مهر 1398 - 07:19
کد خبر: 12987
باریش گزارش می‌دهد:

طلایی شدن اقتصاد کشاورزی به شرط مناسب‌سازی محورهای روستایی

ساماندهی مسیرهای روستایی آذربایجان‌غربی تا حد زیادی در رشد و شکوفایی اقتصاد استان مؤثر است و لزوم توجه به آن می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی در راستای توسعه صنعت گردشگری و اقتصادی داشته باشد.
مسیرهای روستایی عامل مهمی در رشد اقتصاد آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، زیر ساخت‌های توسعه‌ای، یکی از ملزومات پیشرفت هر منطقه است و در این میان راه‌ها به عنوان شریان‌های ارتباطی مهم برای دسترسی به مناطق مختلف از جایگاه و اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
توسعه روستاهای آذربایجان‌غربی تا حد زیادی در رشد و شکوفایی اقتصاد استان مؤثر است و لزوم توجه به راه‌های مواصلاتی روستایی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
البته در چند سال اخیر وضعیت مسیرهای روستایی ساماندهی و مرمت شده است که تردد مردم کمی تسهیل یافته اما باز هم نیازمند رسیدگی و ساماندهی وجود دارد.
آسفالت 200 کیلومتر راه روستایی آذربایجان‌غربی
ارسلان شکری، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی از آسفالت 200 کیلومتر از راه‌های روستایی استان خبر داد و اظهار کرد: این طرح با استفاده از امکانات و ظرفیت ادارات راهداری استان و با هدف کاهش هزینه‌ها انجام می‌شود.
شکری افزود: هزینه آسفالت راه‌های روستایی آذربایجان‌غربی از محل اعتبارات سازمان راهداری کل کشور تأمین می‌شود. 
وی گفت:  از مجموع 200 کیلومتر راه روستایی که سهم آذربایجان‌غربی از طرح ملی ابرار است، تا کنون 60 کیلومتر آسفالت ریزی شده و 55 کیلومتر دیگر نیز در مرحله زیر سازی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: برای اجرای این طرح‌ها در مجموع بیش از 42 میلیارد ریال اعتبار هزینه می‌شود.
توسعه روستایی آذربایجان‌غربی نیازمند تامین زیرساخت‌ها است
عارف خدرلو، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از دو هزار و ۹۵۵ آبادی آذربایجان‌غربی، دو هزار و ۱۷۶ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۷۲ درصد آنها کمتر از ۱۰۰ خانوار دارند، پس روستاهای استان کم‌جمعیت هستند.
وی افزود: ۶۶ روستای استان نیز بالای دو هزار نفر جمعیت دارد و حتی روستای بالو ارومیه با ۱۴ هزار نفر جمعیت، شاید بزرگترین روستای کشور باشد.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد جمعیت روستایی آذربایجان‌غربی توسط دهیاری‌ها اداره می‌شود، افزود: ۳۴ درصد جمعیت استان نیز روستایی بوده و ۵۰ درصد جمعیت آذربایجان‌غربی نیز یا ساکن روستا بوده و یا محل اقتصاد آنها روستا است.
وی با تاکید بر اینکه باید برای توسعه روستایی استان برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد، گفت: توسعه روستایی نیاز به تامین زیرساخت‌‌ها دارد، برای مثال موضوع آسفالت‌ روستاها بسیار حائز اهمیت است، در حالی که ۴۹ درصد راه‌های روستایی استان خاکی هستند.
خدرلو با اشاره به وجود مدارس کانکسی در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: متاسفانه برخی مدارس نیز استیجاری هستند و همچنین ۶۶ درصد روستاهای استان از گاز بهره‌مند برخوردار هستند که از میانگین کشوری پایین‌تر است.
۵۰ درصد جاده‌های روستایی آذربایجان‌غربی آسفالت هستند
ابراهیم مبارک قدم، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در سطح استان ۱۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد که در مجموع شبکه راه‌های استان را تشکیل می‌دهند و همه راه‌های اصلی سطح استان آسفالت هستند، ولی احتمال ترمیم، لکه گیری و روکش مجدد در راه‌های اصلی وجود دارد.
وی گفت: همچنین ۳۷۵کیلومتر بزرگراه، ۵۷۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه فرعی و ۷ هزار و ۹۰۰کیلومتر راه روستایی در سطح استان آذربایجان غربی وجود دارد.
مبارک قدم تصریح کرد: از ۷ هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی بیش از ۵۰ درصد جاده ها آسفالت شده است و بخشی از آن راه شوسه و بخشی دیگر راه خاکی است البته همه راه‌های روستایی قرار نیست که آسفالت شوند بلکه مطابق قانون برنامه توسعه روستاهای بالای ۵۰ خانوار باید حداقل یک راه آسفالته مناسب داشته باشند بقیه راه‌های روستایی هم که در حد ۲۵ خانوار هستند باید یک راه شوسه داشته باشند و زیر ۲۰ خانوار نیز در قانون برنامه قرار نگرفته است.
وی اضافه کرد: اولویت بندی آسفالت این جاده‌های روستایی بر اساس جمعیت روستاها تنظیم شده و یکی از شاخص‌های اجرای راه‌های روستایی، جمعیت برخوردار از راه آسفالته است این نسبت در استان آذربایجان‌غربی حدود ۸۲ درصد است و در واقع ۱۷درصد راه‌های روستایی استان به جاده آسفالته دسترسی ندارند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: این نسبت در میانگین کشوری ۹۲ درصد است و ما سعی خواهیم کرد در برنامه پنج ساله ششم توسعه به سطح میانگین کشوری نزدیک تر شویم همچنین اعتبار برای انجام این طرح ها نیز به صورت سنواتی در حوزه ملی و استانی اختصاص داده می‌شود.
مبارک قدم در خصوص پروژه‌های حوزه راه روستایی اظهار داشت: امسال ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی امسال طی این دو برنامه آسفالت خواهد شد که به صورت اشتراکی ما بین اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در طرح ابرار که برای احداث راه‌های نیمه تمام روستایی برنامه ریزی شده است، ۱۶۰کیلومتر از محورهای روستایی استان را در سال جاری آسفالت خواهد کرد و معادل این میزان نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی در دست احداث دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تاکید کرد: میزان اعتبار برای پروژه‌های جدید هنوز مشخص نشده است ولی میزان اعتبار در سال مالی گذشته که از شهریور ماه گذشته تا شهریور ماه امسال تعریف می شود، بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ، با احتساب سهمیه قیر، در نظر گرفته شده است.
مرمت و ساماندهی  راه‌های روستایی یکی از مؤلفه‌های ضروری در  توسعه صنعت گردشگری و همچنین کشاورزی است.
اگر زیرساخت‌های مناسبی در مسیرهای روستایی آذربایجان‌غربی ایجاد شود در آینده نه چندان دور تأثیرات مثبت آن مشاهده می‌شود و تسهیل در تردد را به ارمغال می‌آورد.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید