00:36|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1398 - 13:36
کد خبر: 12977
باریش گزارش می‌دهد:

رویاهایی که سر چهارراه‌ها به باد می‌روند

کار کودکان کار دیگر از نوشته و گزارش گذشته، کافی است سر هر چهارراه پشت چراغ قرمز مانده بمانید تا دو چشم به شیشه ماشین دوخته شود و درخواستی کند.
رویاهایی که سر چهارراه‌ها به باد می‌روند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، قصه کودکان کار، که به این زودی‌ها خیال تمام شدن ندارد، مسئولین را باید متوجه این موضوع کرد که آرزوهای رنگی کودکانه نباید برای تکه نانی حراج شود و کودک حق دارد در بازی‌های کودکانه‌اش برای تحقق اهداف آینده خود خیالبافی کند.

این بچه‌ها ساعت کاری ندارند از صبح تا شب در خیابان هستند و واحدهای درسی‌شان را در خیابان پاس می‌کنند، انگار مدرسه ندارند، تمام شیفت‌های مدرسه را در خیابان مانده‌اند و می‌خواهند شب دست پر به خانه بروند.

کودکان کار و خیابان جزو قشری هستند که همیشه در معرض تهدید قرار دارند، نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز نیز بیشتر است.

شناسایی 135 کودک کار در ارومیه

براساس آمار ارائه شده سعید فریور، توسط مدیر کل سازمان بهزیستی آذربایجان‌غربی در سال جدید ۱۳۵ کودک کار وخیابانی در ارومیه شناسایی شده است.

وی افزود: از آغاز سال جاری تاکنون۱۳۵ کودک کار و خیابانی در ارومیه شناسایی شده که ازاین تعداد ۹۵ کودک مربوط به ۴ماهه اول سال است. 

مدیر کل سازمان بهزیستی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه از۹۵ کودک کار و خیابانی پذیرش شده در۴ماهه اول سال جاری هیچ کودکی زیر ۶سال نبوده است تصریح کرد: ۷۳درصد از این کودکان ،کودکان بین۶تا ۱۴سال هستند. 

فریور با اشاره به اینکه هیچ کودک کار وخیابانی در سال جاری در شهرستان های آذربایجان غربی پذیرش نشده است اظهار کرد: براساس تابعیت تمامی۹۵ کودک ایرانی بوده و همچنین ۸۹ نفراز انها کودک کار و ۶نفر ازانها کودک خیابانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: براساس نوع زندگی ۶نفر از این کودکان محل زندگی و کارشان خیابان بوده ومابقی فقط در خیابان کار می کنند. 

مدیر کل سازمان بهزیستی آذربایجان‌غربی درخصوص اقدامات بهزیستی برای کمک به کودکان کار وخیابانی آذربایجان غربی گفت: در ۴ماهه سال جاری مبلغ ۵۸ میلیون و ۸۰۰هزار تومان به حساب سرپرست کودکان کار واریز شده همچنین به ۵۰نفر از کودکان بسته مواد غذایی داده شده است، ۱۵نفر به مراکز درمانی و۶ نفر رابه مراکز فنی حرفه ای معرفی کرده ایم.

کودکان کار باید جمع آوری شوند

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت گفت: در زمان شروع مدارس وقتی کودکان را در کنار خیابان‌ها می‌بینیم دلمان برایشان می‌سوزد.

وی ادامه داد: چرا اقدامات موثری در جهت جمع آوری این کودکان انجام نمی‌شود؟

مخاطب باریش نیوز با اشاره به اینکه بعضی از خانواده‌ها خودشان کودکان را برای کار به سر چهارراه‌ها می‌فرستند اظهار کرد: باید با خانواده‌هایی که این اقدامات را انجام می‌دهند برخورد جدی کرد زیرا جای کودکان در مدارس است نه سر چهارراه‌ها.

خانواده‌ها باید برای رفاه کودکان تلاش کنند

سارا یکی از مخاطبان باریش نیوز با اشاره با ساماندهی و رسیدگی به امور کودکان کار گفت: این اقدامات وظایف ذاتی سازمان بهزیستی است.

وی ادامه داد: چراکه هماهنگی لازم برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی این معضل بین نهادها وجود ندارد؟

سارا با گلایه از برخی خانوانده‌ها اظهار کرد: باید خانواده‌ها برای رفاه و آرامش کودکان خود تلاش کنند اما اگر توانایی این را ندارند کودکان را قربانی ناتوانی خود نکنند.

فقر و ضعف توان اقتصادی خانواده مهم‌ترین عاملی است که در افزایش جامعه آماری کودکان کار تاثیر می‌گذارد، کودکانی که بهانه کار از دستیابی به حقوق اجتماعی خود مانند امکان ادامه تحصیل محروم مانده و سختی دنیای بزرگسالی را فارغ از رویاهای بچه‌گانه به جان خریدند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید