18:29|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1398 - 11:06
کد خبر: 12974
باریش گزارش می‌دهد:

فیلم‌سازی آذربایجان‌غربی به کما رفته است

آذربایجان‌غربی ظرفیت بسیار زیادی در زمینه پرورش کارهای هنری و فیلم سازی دارد اما در چند سال اخیر عدم حمایت باعث شده تا علاقمندان به فیلم سازی و بازیگری جهت ادامه فعالیت‌های هنری خود به سایر استان‌ها مهاجرت کنند و این عامل صنعت فیلم سازی در استان را به کما برد.
فیلم‌سازی آذربایجان‌غربی به کما رفته است

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، فیلم‌سازی مجموعه فعالیت‌هایی است که به عنوان یک تخصص حرفه‌ای می‌تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد و تأثیرات بسیار زیادی در جامعه داشته باشد.
تأمین نیروی انسانی در فیلم‌سازی در آذربایجان‌غربی و همچنین تأمین نیاز استان و بهره‌مندی از استعداد علاقمندان به شدت در سطح استان احساس می‌شود و باید توجه بیش از پیش به این حرفه صورت گیرد.
ایجاد دوره‌های آموزشی در سطح آذربایجان غربی با استفاده از مربی‌های مجرب و کار بلد مطالبه جوانان علاقمند در این استان است اما در حال حاضر هیچ‌گونه اقداماتی در این زمینه صورت نگرفته است.
فیلم سازان‌ آذربایجان غربی نیاز به حمایت دارند
 باقر پیران تهیه کننده و کارگردان شهر ارومیه  با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی دارای پتانسیل‌ها و عوامل حرفه‌ای است تصریح کرد: شور وشوق خاصی بین فیلم سازان استان وجود دارد که نیاز به توجه و حمایت مسئولان استان است.
وی گفت: باید با حمایت از نیروهای متخصص وتوانا در حوزه فیلم سازی در استان ازمهاجرت آنها به مرکز کشور جلوگیری کنیم.
پیران باتاکید بر اینکه متاسفانه به دلیل عدم توجه به مسائل فرهنگی سالیان سال است که فیلم سینمایی دراستان ساخته نشده است اظهار کرد: باید فکری جدی برای بودجه فرهنگی استان کرد چرا که بیشتر بودجه های فرهنگی صرف امور غیر فرهنگی می‌شود.
این کارگردان بومی استان بااشاره به اینکه آذربایجان غربی با وجود پیشینه فراوان در ساخت فیلم، متاسفانه دانشگاهی دراین حوزه ندارد یاد آور شد: در استان درحال حاضر تنها یک هنرستان  با تحصیل ۷۰ محصل فعال است. 
وی ادامه داد: برای جذب سرمایه گذاران برای ساخت سینماهای جدید دراستان باید همه دستگاه های استانی دست به کار شوند.
لزوم برگزاری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در آذربایجان‌غربی
احسان مهدیان، رئیس انجمن سینمای جوان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: ۲ سینمای سیار در شهرستان‌های فاقد سینمای استان برای استفاده مردم از فیلم‌های روی پرده سینماها راه اندازی شده است.
مهدیان با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌ای با انجمن عکاسان ارومیه برای آموزش و آشنایی ۶۰۰ عکاس ارومیه با روش های نوین دیجیتال منعقد شده است تصریح کرد: تاکنون ۲۴۰ عکاس دراین دوره ها شرکت کرده اند و تا پایان سال تمامی عکاسان دراین دوره ها شرکت خواهند کرد. 
وی باتاکید بر اینکه فیلم سازان آذربایجان‌غربی دستاوردهای خوبی در سال‌های اخیر بدست آورده‌اند خاطر نشان کرد: درحال حاضر ۱۴ فیلم کوتاه در استان آماده نمایش است وهمچنین ۴فیلم درمرحله فنی و ۱۰ فیلم آماده ساخت است. 
رئیس انجمن سینمای جوان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از سال جاری برای جلوگیری از کپی رایت تمامی نمایشنامه ها قبل از تولید باید در پورتال سازمان ثبت شوند. 
مهدیان در خصوص حضور فیلم های استان در جشنواره های مختلف داخلی وخارجی نیز یاد آور شد: از آغاز سال ۹۷ تاکنون فیلم های استان در ۱۵ جشنواره داخلی وخارجی جوایز کسب کرده‌اند. 
وی به مشکلات فیلم سازان آذربایجان غربی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه تمامی تحهیزات فیلم سازی در استان قدیمی بوده ونیاز به تامین اعتبار برای تجهیز وخرید وسایل جدید فیلم سازی هستیم.
رئیس انجمن سینمای جوان آذربایجان‌غربی به جای خالی جشنواره منطقه ای سینمای جوان در استان اشاره و اظهار کرد: متاسفانه از آخرین جشنواره سینمایی که در استان برگزار شده ۲۳سال می گذرد و سینما گران استان برای بهتر دیده شدن آثارشان نیاز به برگزاری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان هستند.
عدم توجه به استعداد جوانان در عرصه هنر آذربایجان‌غربی
یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: متاسفانه در آذربایجان‌غربی به رشته‌های هنری و فیلم سازی پرداختی نمی‌شود و علاقمندان برای فعالیت و کسب مهارت به شهرهای دیگر سفر می‌کنند.
وی افزود: اگر زمینه‌ای در آذربایجان‌غربی برای حمایت از جوانان علاقمند به وجود بیاید سطح فیلم سازی در این استان ارتقا پیدا می‌کند و دیگر لزومی ندارد برای فراگیری و مهارت در رشته‌های هنری به شهرهای دیگر سفر کرد.
وضعیت فیلم سازی در ارومیه و سایر شهرهای آذربایجان غربی مطلوب نیست و حمایت مسئولان در این زمینه باید صورت گیرد تا با همکاری علاقمندان و فعالان فیلم سازی در این استان بتوانیم از ظرفیت‌های نهفته هنری در این منطقه بهره‌مند شویم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید