01:08|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1398 - 11:01
کد خبر: 12952
یادداشت روز:

ازدواج آسان، واژه گمشده در بین جوانان

دوری از تجملات و نهادینه کردن فرهنگ ازدواج آسان در جامعه این روزها بسیار در میان جوانان کمرنگ شده و این عامل باعث شده ازدواج جوانان با چالش مواجه شود.
ازدواج آسان، واژه گمشده در بین جوانان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از مؤلفه‌های اساسی و ضروری در راستای تشکیل خانواده، ازدواج آسان است. ازدواج امری بسیار مهم و تشکیل دهنده نهاد خانواده است که جوانان با پا نهادن در سن مناسب و همچنین فراهم کردن موقعیت شغلی و اجتماعی مطلوب برای ازدواج و تشکیل خانواده اقدام می‌کنند.
اما این روزها و در آشفته بازار اقتصادی، همچنین افزایش معضل بیکاری جوانان، رغبت برای ازدواج و تشکیل خانواده در بین اقشار جوان جامعه بسیار کاهش یافته است و می‌تواند آسیب‌های جدی را در پی داشته باشد.
 مشکلات متعددی در آغاز زندگی مشترک جوانان و همچنین  تحکیم و تداوم زندگی آنان وجود دارد که یکی از عوامل مهم آن شرایط نابسامان اقتصادی است که این روزها گریبان قشر جوان در سطح جامعه را گرفته و در برخی از موارد تشکیل خانواده را با چالش‌های بحرانی مواجه کرده است.
برخی مشکلات پیش روی زوج‌های جوان ناشی از سطح بالای توقعاتشان است و برخی عوامل محیطی و تحولات پرشتاب نیز به آن دامن می زند.
یکی از راهکارهای مهم در ترویج ازدواج آسان، تغییر نگرش عمومی از طریق رسانه‌ها است که مبتنی بر توقعات نابجای اقتصادی می‌باشد.
وظیفه رسانه‌ها و انسان‌های فکور و شخصیت‌های دلسوز اجتماعی در شرایط فعلی، القای دید واقع گرایانه به اقشار مختلف اجتماع به ویژه جوانان در زمینه ازدواج است که با توجه به عدم امکان فراهم شدن اموری از قبیل شغل و مسکن مناسب برای اکثر جوانان تا سالیان متمادی، نمی‌توان توقع حل این مشکل را از راه اقتصادی در کوتاه مدت داشت.
باید خود جوانان این امر را  باور کنند که با تعلل و تأخیر در ازدواج سن مناسب را از دست می‌دهد و رفته رفته به جای آنکه از شرایط مناسبی برخوردار باشد با مشکلات مختلفی مواجه می‌شود.
یکی دیگر از عواملی که ازدواج جوانان را با چالش رو به رو می‌کند تفکرهای ناپسند آنان از فرهنگ‌های بیگانه است.
تجمل‌گرایی و باب شدن رسومات خاصی که در بین خانواده‌ها وجود دارد و برگرفته از فرهنگ‌های غربی‌ها است توقعات جوانان را افزایش می‌دهد و ازدواج آسان برایشان خوشایند نیست و دوست دارند که با تجملات آنچنانی مراسم عروسی خو را برگزار کنند که این نیز یکی از آسیب‌های جدی در جامعه است که باید از آن جلوگیری شود.
نیاز جوانان برای ازدواج آسان به شدت در سطح جامعه احساس می‌شود و جوانان زیادی هستند به جهت هزینه‌های بیش از حد مراسم عروسی تن به ازدواج نمی‌دهند.
در اینجا لزوم و ترویج ازدواج آسان و همچنین سبک زندگی ساده زیستی باید مورد توجه قرار گیرد و با فرهنگ سازی در بین خانواده‌ها و فراهم کردن زمینه مناسب ازدواج آسان، قشر جوان از سنت پسندیده پیامبر مکرم اسلام (ص) تبعیت و به آن عمل کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید