23:23|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1398 - 13:28
کد خبر: 12942
یادداشت:

فصل پخت شیره انگور، سوغات لذیذ ارومیه

با فرا رسیدن فصل برداشت انگور، پخت دوشاب در آذربایجان‌غربی آغاز می‌شود و اعضای خانواده با کمک و همراهی یکدیگر به پخت دوشاب می‌پردازنند.
فصل پخت شیره انگور سوغات لذیذ ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، شیره انگور یا به زبان محلی  (دوشاب) از جوشانده عصاره انگور به دست می‌آید و بسیار شیرین و خوش طعم است. در منطقه آذربایجان‌غربی با فرا رسیدن فصل برداشت انگور، پخت دوشاب نیز آغاز می‌شود و اعضای خانواده با کمک و همراهی یکدیگر به پخت دوشاب می‌پردازنند.
شیره انگور یا دوشاب شاید در برخی از شهرها شناخته‌ باشد اما می‌توان گفت یکی از پرمصرف‌ترین انواع شیره است که بسیار خوش‌طعم و شیرین همچنین بسیار پر خاصیت است.
پخت شیره انگور بسیار سخت و زمان بر است اما بعد اینکه تهیه آن به اتمام می‌رسد طعم خوشمزه آن کام افرادی که در تهیه دوشاب تلاش کردند را شیرین می‌کند.  
به گفته پزشکان شیره انگور یک تامین‌کننده بسیار خوب انرژی و برای کم خونی مخصوصا کم خونی ناشی ار فقر آهن بسیار مفید است اما افرادی که دچار فشار خون بالا و همچنین مبتلا به دیابت هستند نباید در مصرف آن زیاده وی کنند.
شهرستان‌های ملکان و بناب در آذربایجان‌شرقی، شهرستان ملایر در استان همدان و شهرستان‌های نیشابور و کاشمر در خراسان رضوی تولیدکننده شیره انگور در ایران می‌باشند.
چند سالی است که مسئولان شهری شهر ارومیه در فصل برداشت انگور و پخت شیره‌انگور، جشنواره انگور و دوشاب پزان را در این شهر برگزار می‌کنند که با استقبال بی نظیر مردم همراه می‌شود.
مردم از نقاط مختلف کشور برای دیدن مراحل پخت دوشاب در جشنواره انگور حضور پیدا می‌کنند و با خرید انگور، کشمش و دوشاب کام خود و اعضای خانواده را شیرین می‌کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید