16:11|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1398 - 09:36
کد خبر: 12936

ویروس گرانی بازار کیف و کفش را هم بیمار کرد

افزایش نرخ، یک‌باره بازار کالاهای مختلف در داخل کشور را دچار نوسانات و تغییرات ناگهانی کرد و قیمت‌ها در یک چشم به هم زدن سر به فلک کشیدند در این بین بازار کیف و کفش در آذربایجان غربی هم به ویروس گرانی مبتلا شد.
بی‌نصیب نماندن بازار کیف و کفش از افزایش قیمت

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، هرچه قیمت کالاها بیشتر می‌شود به دنبال آن قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط جامعه به شدت کاهش میابد، بازار کیف و کفش هم از تغییرات و نوسانات ناگهانی قیمت‌ها در امان نماند و و عدم توانایی مالی مردم نسبت به سال‌های گذشته سبب رکورد بازار این صنف هم شد، مغازه‌هایی که پر از درخواست‌کننده هستند اما توان خرید کالا با آن قیمت‌ها را ندارند.

خریداران و بازاریان تقریبا هدف‌هایی در مقابل هم دارند یکی به دنبال خرید کالایی با قیمت کم‌تر و دیگری به دنبال فروش کالایی با قیمت بیشتر.

افزایش قیمت کیف و کفش نسبت به سال گذشته

یعقوب کاظمی، رئیس اتحادیه کیف وکفش فروشان ارومیه گفت: قیمت کیف و کفش 10الی15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کیف و کفش از ابتدای سال اعمال شده ادامه داد: باتوجه به نزدیکی به آغاز مدارس هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم و حتی گاها فروشندگان در بازار رقابتی با سود کمتری نیز به‌فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه کیف وکفش فروشان ارومیه با اینکه 90 درصد اجناس بازار تولید داخلی است گفت: تنها  10 درصد کیف و کفش موجود در بازار چینی هستند که از شهرهای پیرانشهر، سردشت و بانه وارد می‌شوند.

کاظمی ادامه داد: فروش کیف و کفش چینی در زیر پل‌ها توسط دست فروش را ظلمی بزرگ در حق تولید کننده داخلی است.

وی تعداد واحدهای تولیدی فعال کفش در ارومیه را در حدود ۱۰ واحد اعلام و اظهار کرد: برخی واحدهای تولیدی با وجود کیفیت بالای محصولات تولیدی بدلیل نوسانات ارز و مشکلات اقتصادی نیمه فعالند و انگونه که انتطار میرود تولید در سطح وسیعی ندارند.

کاظمی از نبود همکاری بانک‌ها در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی در راستای حمایت از تولید ملی گفت: از سال گذشته ۳تا ۴ واحد تولیدی کفش به دلیل افزایش ۲۰ درصدی قیمت مواد اولیه کیف و کفش از جمله چسب و مواد پلاستیکی،همچنین قیمت کارگر و بیمه تعطیل شده و یا نیمه فعالند.

رئیس اتحادیه کیف وکفش فروشان ارومیه با اشاره به وضعیت خرید و فروش ۵ماهه نخست سال جاری در ارومیه افزود: وضعیت بازار خرید و فروش اگر چه تولید کنندگان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند ولی از آغاز سال جاری خوب بوده و با توجه به آغاز مدارس پیش بینی می شود تا 5و6 مهر بهتر از وضعیت کنونی شود.

توان مالی مردم کاهش یافته است
یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه به ذکر نامش نداشت گفت: در سال‌های اول شروع فروش کیف و کفش وضعیت بازار خیلی خوب بود تا جایی که از یک مغازه خرجی دو سه خانوار در می‌آمد اما در حال حاضر بازار تقریبا در رکورد کامل است به‌طوری که اجناسی که در زمستان خرید کردیم هم نتوانستیم به فروش برسانیم.
وی ادامه داد: دیگر کسی وسع مالی برای خرید کفش‌های 300 هزار تومانی ندارد از طرف دیگر برخی‌ها هم دنبال برند هستند.

مخاطب باریش خاطر نشان کرد: کالاهای برند آنهم با قیمت دلار فعلی صرفه اقتصادی برای مغازه دار ندارد و به ناچار فعلا گذران روزی می‌کنیم تا حداقل سرمایه اولیه را سرپا نگه داریم اگر با این روال پیش برود خیلی ها ورشکسته و سرمایه خود را در بازار از دست می‌دهند.

قیمت بالا در مقابل کیفیت پایین

یکی از مخاطبان باریش نیوز با نام کاربری فاطمه با اشاره به اینکه اگر بخواهد یک کفش خوب بخرد باید 200 تا 400 هزار تومان هزینه کند گفت: برای خرید یک کفش مجبور شدم بیش از 200 هزار تومان هزینه کنم واین باعث شد تا نتوانم امسال کیف نو برای مدرسه بخرم.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت بالای کیف‌ها و کیفیت نامطلوب آن‌ها دیگر تمایلی به خرید کیف ندارم زیرا این قیمت‌ها به دور از انصاف است.

فاطمه با اشاره به خانواده‍های کم توان اظهار کرد: خانواده‌های که دارای چند فرزند با درآمد متوسط نمی‌توانند برای خرید کیف و کفش چنین هزینه‌هایی را بپردازند و این بسیار دور از انصاف است.
با توجه به این وضعیت حال و روز خانواده‌ها و بازاریان کیف و کفش در ارومیه خوب نیست و باید دولت و متولیان امر از هر دوقشر حمایت کنند.

آیا به راستی با اینکه به شروع مدارس مدت زمان کمی مانده است مسئولین برنامه ریزی‌هایی خواهند کرد؟ آیا سایه سرد رکورد در بازار اجناس مختلف جای خود را به گرمی رونق فروش و افزایش توان مالی مردم  می‌دهد یا هم‌چنان دست افراد ضعیف از خرید کوتاه می‌ماند؟

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید