19:32|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 24 شهریور 1398 - 12:03
کد خبر: 12923
یادداشت:

خوب، بد، زشت پدیده‌ای به نام مدگرایی

پیروی از فرهنگ غرب تهدید بزرگی برای جامعه امروزی به شمار می‌رود و در شرایط فعلی نیز به شدت افزایش پیدا کرده است.
خوب، بد، زشت پدیده‌ای به نام مدگرایی

سرویس فرهنگی باریش نیوز، مدگرایی و تبعیت از فرهنگ غربی تهدیدی بزرگی برای جوامع اسلامی به شمار می‌رود اما در چند سال اخیر این عمل به شدت در جامعه مشاهده می‌شود.
یکی از دلایل مهمی که باعث پیروی افراد جامعه از فرهنگ بیگانان می‌شود عدم آگاهی و شناخت ناکافی آنان از فرهنگ، اصول و قوانین داخلی است.
افراد هر جامعه‌ای با توجه به فرهنگ، قوانین و مقرراتی که در آن جامعه حاکم است در جوامع عمومی ظاهر می‌شود و در حقیقت براساس نوع قوانین رفتار و معاشرت می‌کند.
یکی از راههای نفوذ به دیگر کشورها انتقال فرهنگ بیگانه به آنهاست و متاسفانه در شرایط امروز جهان نفوذ فرهنگ غربی در سطح وسیعی در دیگر جوامع رخ می دهد.
اما ما به عنوان یک جامعه مسلمان باید بدانیم آموزه‌های دینی ما با تقلید از بیگانه و شبیه کردن خودمان به آنها مخالف است و هم خوانی ندارد. 
در این مورد رسول خدا (ص) می‌فرماید: كسی كه خود را شبیه غیرمسلمان در آورد و استقلال فرهنگی خود را از دست بدهد از ما نیست.
بسیاری از افراد جامعه در طرز لباس پوشیدن خوراك و آداب و رسوم، غربی‌ها را سرمشق و الگوی خود قرار می‌دهند كه این الگوها برای زندگی مسلمانان شایسته نیست و شان و منزلت انسان را دچار پایین می‌آورد.
به عنوان مثال متاسفانه چند سالی است برخی افراد به تقلید و پیروی از فرهنگ بیگانه و تحت تاثیر غربی‌ها همانند غربی‌ها در منازل و معابر عمومی سگ به همراه خود دارند تا جایی كه گاهی برخی این كار را یك ارزش به حساب می آورند و این كار را نشانه پیشرفت خود می‌دانند در حالی كه دین اسلام در همه زمینه‌ها به فكر ما بوده است.
حضرت علی (ع) می‌فرماید: از نزدیك شدن به سگ‌ها بپرهیزید همچنین رسول خدا (ص) هم در این باره می‌فرماید: خانه ای كه در آن سگ هست فرشتگان وارد نمی‌شوند.
پیروی از فرهنگ‌های بیگانه در دراز مدت اثرات بسیار منفی در پی دارد و نظارت و ورود خانواده‌ها برای جلوگیری از آن بسیار منهم و ضروری است.
همچنین ترویج فرهنگ داخلی و حمایت از آن نیز می‌تواند مؤثر باشد و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی افراد را از انجام اعمال غلط و نادرست آگاه و منع کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید