13:27|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1398 - 11:44
کد خبر: 12914
یادداشت:

اقتصادی که با قاچاق برهم می‌خورد

قاچاق یا پدیده‌ای شوم که می‌تواند ضربه‌ای مهلک بر چارچوب اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وارد آورد.
اقتصادی که با قاچاق برهم می‌خورد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، قاچاق که امروزه بسته به انواع دلایل از جمله اقتدار دولت در حفظ مرزها، شرایط خاص جغرافیایی و همسایگان، فرهنگ عمومی مردم، سطح فقر جامعه، تعرفه بالای کالاها، بیکاری و توسعه نیافتگی مناطق مرزی و... ‌در کشورهای مختلف، متفاوت است، پدیده ای است مخرب که صدمه فراوانی بر پیکره اقتصاد کشور وارد می‌کند.

این پدیده برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه اقتصادی را مختل ساخته و منجر به کاهش افزایش بیکاری، فقر، ایجاد اشتغال کاذب و موقتی، ضعیف شدن انباشت کالا و سرانجام ورشکستگی صنایع داخلی کوچک و بزرگ،  ضعیف شدن اعتقادات دینی، مذهبی و فرهنگی به علت ترویج فرهنگ مصرف کالای خارجی، از بین بردن فرصت‌های شغلی به جهت غیرمولد بودن قاچاق، توسعه قانون‌شکنی و تسری آن به همه امور کشور همانند اسناد، آلوده کردن عوامل مبارزه با دادن رشوه، گریز سرمایه‌های قابل بازده، اختلال در بازار و چند نرخی کردن کالا، اشاعه برخی امراض به جهت قاچاق کالا‌های غیربهداشتی و غیراستاندارد به کشور مثل لوازم آرایشی و بهداشتی، کاهش درآمد دولت به جهت نپرداختن حقوق و عوارض و مشکلات ناشی از آن‌ها شود.

به طور کلی آثار قاچاق بر اقتصاد و سیاست‌های اجرایی دولت قاچاق کالا موجب کاهش تولیدات داخلی و در نتیجه افزایش میزان بیکاری می‌شود و این امر تأثیر نامطلوبی بر تولید ناخالص داخلی می‌گذارد، هم‌چنین انگیزه برای سرمایه گذاری مولد اقتصادی کاهش می‌یابد‌، در نتیجه سرمایه به جای این که در امور مولد اقتصادی به کار بیافتد و باعث تولید و اشتغال شود به سوی قاچاق منحرف و به این ترتیب بخشی از منافع در دسترس جامعه از چرخه اقتصاد مولد خارج می‌شود.

 تمامی این‌ها باعث می‌شود در نتیجه زمینه اشتغال افراد و نیز تولیدات ملی و داخلی کاهش یافته و نیز منجر به کاهش درآمد سرانه وبه تبع آن گسترش بیش از پیش فقر در جامعه شود.

گسترش قاچاق می‌تواند بر قیمت‌های بازار داخلی اثرات نامطلوبی به جا گذارد زیرا تقاضای کل را افزایش داده و با محدودیت عرضه کالا به بازار، باعث افزایش سطح قیمت‌ها و بروز فشارهای تورمی می‌شود و در نهایت سختی‌هایی را به ویژه برای اقشار آسیب پذیر جامعه در تأمین نیازهای اساسی آن‌ها به وجود می‌آورد .
آثار منفی قاچاق بر سیاست‌های بازرگانی قاچاق کالا توازن در تراز بازرگانی خارجی کشور را خراب می‌کند.

یکی از مشکلات دیگر واردات کالا قاچاق به کشور، نبود امکان کنترل استانداردها و اعمال کنترل‌های بهداشتی است زیرا کالاهای قاچاق از نظر ضوابط استاندارد ملی و بهداشتی ، به منظور حفاظت از جامعه در مقابل ورود کالاهای زیان آور، خطرناک و پرتوزا موجب وارد شدن زیان‌های فراوانی به بهداشت و سلامتی جامعه شده و مردم را در مقابل مصرف این گونه کالاها آسیب پذیر می‌سازد .

با توجه تمام مضرات قاچاق به کشور باید راهکارهایی در کشور اجرا شود تا مردم دیگر تمایلی به قاچاق نداشته باشند و با تولیدات داخلی به اقتصاد مقاوتی ایران کمک کنند نه اینکه با قاچاق باعث برهم زدن تعادل اقتصادی کشور شوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید