10:10|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1398 - 10:09
کد خبر: 12911
باریش گزارش می‌دهد:

افزایش صادرات به اعتراض کشاورزان پایان نداد

با توجه به آمار و ارقام داده شده از سوی مسئولین آذربایجان غربی صادرات رشد قابل توجه داشته است اما کشاورزان بازهم متعرض به قوانین سخت صادرات هستند.
افزایش صادرات به اعتراض کشاورزان پایان نداد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، ساماندهی و تسهیل قوانین گمرکی در استان موجب افزایش میزان صادرات کالاهای استان و کشور از طریق آذربایجان غربی شده است اما بازهم شهروندان از وضعیت صادرات گلایه می‌کنند.

آذربایجان غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه می‌تواند از مزیت بالای صادرات کالاهای غیرنفتی بهره ببرد.

توسعه صادرات به‌عنوان یک عنصر مؤثر و کلیدی در توسعه اقتصادی استان محسوب می‌شود و بهبود زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و شناسایی امکانات بالقوه استان در جهت به‌کارگیری استراتژی‌های صادراتی گامی بسیار مهم در ارزآوری، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی جوانان منطقه است.

 آذربایجان‌غربی استانی هم مرز با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان که این موضوع باعث تبدیل آن را به یک موقعیت ویژه جغرافیایی شده که به سبب آن می‌توان مبادلات مرزی فراوانی انجام، و ارزآوری کرد. با استفاده درست از ظرفیت‌های استان می‌توان اشتغال‌زایی منطقه را افزایش داد و باعث بهتر شدن وضعیت اقتصاد مقاومتی شد.

از عوامل اصلی پیشرفت و توسعه استان،  میزان تولید است که باعث افزایش درآمد، افزایش صادرات می‌شود و ازاین‌رو دولت باید بستر مناسب را برای هرچه بهتر اجراشدن این مهم فرآهم آورد و از عواملی  که می‌تواند باعث افزایش صادرات شود می‌توان به معافیت‌های مالیاتی، اعطای تسهیلات، رفع مشکلات مربوط به گمرک و سیاست‌های حمایتی دولت از صادرکنندگان وسرمایه‌گذاران اشاره کرد.

تبادل کالاهای صادراتی استان با کالاهای وارداتی موردنیاز کشور 

محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به مسائل و مشکلات صادرکنندگان استان گفت: صادرکنندگان استان در رابطه با پیمان‌سپاری ارزی و نقل‌ و انتقال ارز به‌ویژه با کشورهای همسایه دچار مشکلاتی هستند که در ملاقات حضوری بارئیس‌کل بانک مرکزی، فراهم‌سازی زیرساخت‌های نقل‌وانتقال ارز را پیگیری می‌کنیم.

وی از کمک مالی دولت برای تأمین 300 کامیون یخچال دار برای استان خبر می‌دهد و افزود: تحقق این امر به توسعه صادرات میوه‌های هسته‌دار استان کمک شایانی می‌کند.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به  پیگیری راه‌اندازی پایانه صادراتی کشاورزی استان تصریح کرد: در اولین فرصت موضوع راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان که مجهز به صنعت سورتینگ و بسته‌بندی است پیگیری می‌شود.

شهریاری با اشاره به ظرفیت‌های بازارچه‌های مرزی استان در ارزآوری به استان خاطر نشان کرد: همچنین پیگیر افزایش میزان اعتبارات واردات استان از طریق بازارچه‌های مرزی از مبلغ 100 میلیون دلار به 1 میلیارد دلار هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طرح پیشنهادی تبادل کالاهای صادراتی استان با کالاهای وارداتی موردنیاز کشور ادامه داد: در صورت تصویب و موافقت با این طرح، خواهیم توانست در قبال کالاهای صادراتی استان، بخشی از کالاهای موردنیاز استان و کشور را از مرزهای استان وارد کنیم.

افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات از گمرک رازی

سیف‌الله راثی، مدیر گمرک رازی خوی با اشاره به صادرات عنوان کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری ۷۷ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۷۷ میلیون دلار صادر شده است.

وی اظهار کرد: این آمار نشان دهنده افزایش ۲.۵ برابری صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از این گمرک است.

راثی گفت: حذف اسناد کاغذی، اظهار از راه دور و سامانه جامع امور گمرکی را از جمله عوامل دلایل افزایش صادرات از گمرک رازی است.

مدیر گمرک رازی خوی ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال درآمد گمرکات خوی برابر با ۲۲۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

تلخی کام کشاورزان با قوانین

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه به ذکر نامش نداشت با اشاره به اینکه آمار و ارقام ذکر شده فقط در روی کاغذ است گفت: آمار و ارقامی که از آن دم می‌زنند فقط در روی کاغذ است و واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: من یک کشاورز هستم که به دلیل محدودیت‌های فراوان نمی‌توانم محصولات خود را صادر کنم و به‌اجبار زیر قیمت به فروش می‌رسانم.

این مخاطب باریش نیوز گفت: از مسئولین تقاضای سامان دهی، فراهم سازی بازار فروش و صادرات میوه را قبل از کاشت و برداشت آن داریم.

وی با اشاره به اینکه یک سامان‌دهی خوب می‌تواند دلیل بر رونق اقتصادی استان شود گفت: مسئولین باید در نظر داشته باشند سامان‌دهی درست و صادرات میوه‌جات می‌تواند به نفع استان و حتی کشور باشد.

این مخاطب باریش نیوز خاطر نشان کرد: زمانی که درهای صادرات را به روی کشاورزان می‌بندند باید شاهد فاسد شدن میوه‌ها نیز باشند مانند همان سیب‌هایی که مسئولان با قوانین نادرست، کام آن برای کشاورزان تلخ کردند.

با توجه به گفته مخاطبان می‌توان دریافت آمارهایی که از صادرات داده می‌شود بر روی کاغذ است زیرا مخاطبان زیادی از وضعیت صادرات گلایه می‌کنند.

مسئولین پاسخگوی شهروندان متعرض در زمینه صادرات و ماندن محصولات برو روی دستان‌ آن‌ها باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید