04:46|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1398 - 09:43
کد خبر: 12909

پاسخ مشاور دندانپزشکی به سوالات مخاطبان باریش

مخاطبان باریش می‌توانند در خبر پیش رو پاسخ سوالات ارسالی خود از مشاور دندانپزشکی باریش را بخوانند.
پاسخ مشاور دندانپزشکی به سوالات مخاطبان باریش

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز، دکتر مینابوتراب، مشاور دندانپزشکی باریش نیوز پاسخ سوالات مخاطبان این پایگاه خبری را ارائه کردند که مشروح آن برای بهره‌مندی مخاطبان منتشر می‌شود.

سوال مخاطب: دندان‌های من زرد شدند و آیا جرم‌گیری به مینای دندان آسیب می‌رساند؟

پاسخ مشاور: سیاری از افراد بر این باورند که جرم‌گیری دندان ضرر دارد و باعث ساییده شدن و ایجاد حساسیت دندانی می‌شود، حال آنکه جرم گیری در زمان مناسب، علاوه بر برداشتن جرم از سطح دندان و بهبود ظاهر افراد، به سلامت لثه نیز کمک می‌کند.

البته گاهی جرم‌گیری می‌تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد، وجود جرم دندانی باعث تحلیل لثه شده و در اثر این تحلیل، فضایی بین دندان‌ها ایجاد می‌شود که توسط جرم دندانی پر می‌شود. پس از برداشت جرم‌های دندانی، این فضاها نمایان شده و بیماران می‌گویند که جرم‌گیری باعث آسیب به لثه و ایجاد فاصله بین دندان‌هایشان شده است. در واقع این مشکلات از قبل وجود داشته، اما به خاطر وجود جرم های دندانی، قابل رویت نبوده است..

سوال مخاطب: می‌خواستم بدونم علت خونریزی لثه‌ها چیست و اینکه بوی بددهان رو با چه راهکار و درمانی می‌شود از بین برد؟

پاسخ مشاور: رعایت نکردن بهداشت دهان، موجب هجوم باکتری مختلف و در نتیجه موجب تجمع پلاک در لثه می‌شود، تجمع پلاک در لثه‌ها می‌تواند، خود باعث ایجاد التهاب و خونریزی در لثه‌ها شود.

کمبود ویتامین C و ویتامین K در بدن نیز، می‌تواند سبب خونریزی لثه شود البته عفونت در لثه نیز، ممکن است باعث خون ریزی شود، تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز ممکن است یکی از دلایل آن باشد.

ضعف در بهداشت دهان و دندان، اساس همه بیماری‌ها در لثه‌ها و دندان‌ها است، استفاده بیش از حد از تنباکو، ممکن است برای لثه‌ها مضر باشد و عادت غذایی اشتباه، می‌تواند یکی از دلایل خونریزی لثه باشد.

سوال مخاطب: من یه پسر ۱۳ ساله دارم که یکی از دندانهای نیشش درنیامده فضای نسبتا خوبی هم دارد به نظرتون منتظر بمونیم یا باید به دکتر مراجعه کنیم؟

پاسخ مشاور: بهتر است برای اطمینان به پزشک مراجعه کنند و گرافی از دندانها انجام شود.

سوال مخاطب: من خانم 47 ساله‌ام و بیماری لوپوس دارم داروی وارفارین و اسپرین می‌خورم دندان عقلم درد دارد باید بکشم در صمن قبلا دو تا دندان های عقل را کشیدم و هر بار یک ماه تمام فقط درد بسیار شدیدی داشتم و مرتبا به دکتر رفتم واسه پانسمان و الان خیلی استرس دارم لطفا راهنمایم کنید؟

پاسخ مشاور: با توجه به سابقه بیماری خود ایمنی و دارو های مصرفی قبل از مراجعه به دندانپزشک از پزشک معالجشون باید اجازه درمان‌های دندانپزشکی و همین‌طور دستور قطع وارفارین و اسپرین رو بگیرید به خاطر مشکلات انعقادی و بعد به دندانپزشک مراجعه کنید و حتما قبل از شروع کار دندانپزشک‌ خود را از بیماریتان و داروهای مصرفی مطلع کنید.

سوال مخاطب: دندان عقل من همیشه عفونت می‌کند چند ماهی هست میرم دکتر قرص میده ولی هیچ وقت خوب نمی‌شود درد هم نداد فقط چرک داره سوال بعدی دو تا دندانم افتاده درد ندارد چطوری می‌تونم جاش پرکنم هزینه زیاد نداشته باشد؟

پاسخ مشاور: باید از نزدیک معاینه بشوند و با صلاح و مشورت پزشک دندان عقلشان یا درمان ریشه و یا کشیده شود اما در مورد سوال دوم این مخاطب باید گفتبا توجه به در نظر گرفتن هزینه در نقاط بی دندانی روکش ها نسبت به ایمپلنت گزینه مناسب تری هستند.

‌سوال مخاطب:  من یه سوال دندانپزشکی داشتم می‌خواستم با خانم دکتر مطرح کنم همسرم موقع غذاخوردن یا باز کردن دهانشون از فک ایشون صدای تق تق میاد خیلی اذیت می‌شوند علت این صدا چه چیز می تواند باشد و اینکه آیا لزوم دارد که به دکتر مراجعه کنند و یا اینکه به پزشک فک و صورت مراجعه کنند؟

پاسخ مشاور: باید نسبت به درمان آن اقدام کرد. اولین قدم برای درمان، اصلاح و برطرف کردن مشکل دندان‌ها است و درمان‌ها با توجه به شرایط هر فرد می‌توانند متفاوت باشند و شامل درمان‌های ترمیمی، ارتودنسی، پروتز می‌شوند، علاوه بر این، فرد باید به این نکته توجه کند که بیش از اندازه دهان خود را باز نگه ندارد. کارهایی چون استفاده دو طرفه از فک هنگام غذا خوردن، خمیازه کشیدن با دهان نیمه باز و خوردن لقمه‌های کوچک، اقداماتی است که برای جلوگیری از تخریب بیشتر سطح مفصلی فک باید انجام داد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید