17:37|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 - 10:52
کد خبر: 12900

نذری‌های خود را فرهنگی کنیم

فعالیت در امور و کارهایی که جنبه مهارتی و کاربردی دارند، بخشی از نذرهای فرهنگی است که فرهنگ سازی و مشارکت بیش از پیش مردم را می‌طلبد.
نذرهای فرهنگی مفهومی رنگ‌باخته در جامعه

 سرویس فرهنگی باریش نیوز، نذری دادن  انواع و اقسام مختلفی دارد و معمولا مردم در مراسمات مذهبی با نیت خاصی که دارند اقدام به پخش نذری می‌کنند.
واژه نذری را در هر کجا که می‌خوانیم و می‌شنویم یاد نذر غذا و بسته‌های خوراکی می‌افتیم اما دریغ از اینکه نذری دادن فقط در نذر غذا محدود نشده و در بیشتر مواقع مردم نذر فرهنگی هم می‌کنند.
هر چند که بحث نذر و نذورات مردمی در ماه محرم و صفر به اوج خود می‌رسد ولی اگر نذر فرهنگی کنیم، می‌توان در طول سال شاهد تغییرات اجتماعی و فرهنگی در همه ابعاد جامعه باشیم.
چرا که تغییر شکل در نذورات و حرکت آن به سمت فرهنگی شدن به ارتقاء سطح کیفی جامعه و افزایش میزان فعالیت‌های فرهنگی در جامعه کمک می‌کند.
با فرارسیدن ماه محرم در استان آذربایجان‌غربی و همزمان با سراسر کشور پویش‌های نذر فرهنگی به همت فعالان فرهنگی در نقاط مختلف شهر فعالیت می‌کنند و نذرهای فرهنگی خود را در بین عزادارای پخش می‌کنند. 
پخش کتاب و فعالیت در امور و کارهایی که جنبه مهارتی و کاربردی دارند، بخشی از نذرهای فرهنگی است که در چند سال اخیر در مراسمات مختلف مذهبی رواج پیدا کرده است.
عموم مردم جامعه این عقیده را دارند به غیر از نذر خوردن و آشامیدن مورد قبول حق تعالی قرار نمی‌گیرد در صورتی که می توان گفت ساید نذر فرهنگی بیش از آن مورد توجه و رضایت خداوند قرار بگیرد.
با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه نقش مشاوران فرهنگی در راستای راهنمای جوانان در مسیر زندگی بسیار مؤثر است و این هم یک نوع از نذرهای فرهنگی به شمار می‌رود و با فرهنگ‌سازی و توجه مستمر به آن می‌تواند اثرات مثبتی در جامعه داشته باشد. 
شاید بتوان گفت اگر نذر فرهنگی را در جامعه رواج دهیم بسیاری از مشکلاتی که در بین مردم وجود دارد قابل حل باشد به شرکت آن که مردم نیز از آن استقبال کنند و در راستای گسترش نذر فرهنگی در جامعه قدم مثبتی بردارند.
نذر فرهنگی در صورتی می‌تواند در جامعه نهادینه شود و رواج پیدا کند که مردم در آن مشارکت داشته باشند و بتوانند در زمینه‌های مختلف آن را به کارگیری و از تأثیرات مثبت آن نهایت بهره‌ را ببرند و استفاده کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید