20:41|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 - 10:23
کد خبر: 12899

حاشیه‌نشینی معضلی که گلوی ارومیه را می‌فشارد

در شرایطی که شهرنشینی با سرعت فزاینده‌ای در حال رشد است، پدیده حاشیه‌نشینی مانند بسیاری از کلانشهرهای کشور گلوی شهر ارومیه را نیز می‌فشارد.
حاشیه‌نشینی معضلی که گلوی ارومیه را می‌فشارد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه  یکی از معضلات جدی که همراه با گسترش پدیده شهرنشینی دامن‌گیر شهرها شده، معضل حاشیه نشینی است که در کنار پیامدهای اجتماعی چهره مناطق حاشیه شهر را هم مکدر کرده است.

جامعه‌شناسان شهری یکی از علت‌های گسترش پدیده حاشیه نشینی را افزایش تمایل مردم به سکونت در شهرها برای دسترسی پیدا کردن به امکانات بیشتر عنوان می‌کنند، این گروه البته معتقدند اگر امکانات برابر و بهتر شهرها در مناطق روستایی هم ارائه شود بدون شک روند مهاجرت به شهرها معکوس می شود.

یکی دیگر از عوامل موثر در بروز پدیده حاشیه‌نشینی را می‌توان یافتن شغل مناسب در مراکز شهری دانست چراکه اغلب افرادی به امید یافتن فرصت شغلی بهتر و کسب درآمد بیشتر از روستاها و شهرهای کوچک به مراکز استانها مهاجرت می‌کنند در صورتی که می‌توان با افزایش مهارت‌آموزی به این افراد، از مهاجرت آنها به شهرهای بزرگتر جلوگیری کرد.

340 هزار نفر حاشیه‌نشین در ارومیه شناسایی شدند

سیدهادی طباطبایی، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: ۳۴۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در ارومیه شناسایی شده که ۳۷ درصد جمعیت این شهرستان است.

وی با بیان اینکه این مساله آسیب‌ها و مسائل بسیاری را در خود دارد که موجب شده تا کمیته مهاجرت معکوس در استان و شهرستان تشکیل شود، خاطرنشان کرد: بررسی علل خروج سرمایه‌ها از استان و جلوگیری از این مورد جزء اولویت‌هاست.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه افزایش نشاط و مشارکت اجتماعی با همکاری سمن‌ها در استان تسریع می‌شود، اضافه کرد: ۵۷۹ سازمان‌مردم نهاد در استان وجود دارد که افزون بر ۶۰ درصد این سمن‌ها نیمه فعال و فعال هستند و با مشارکت این بخش می‌توان به توفیقات بسیاری در استان دست یافت.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه‌نشینی در حال گسترش است

رسول خضری عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: یك پنجم جمعیت كشور حاشیه‌نشین هستند و آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی در حال گسترش است.

وی با بیان اینكه حاشیه نشینی از مرز هشدار گذشته و در برخی مناطق به مساله‌ای امنیتی و اساسی تبدیل شده، افزود: آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین به دلیل فقر شیوع بیشتری دارد و متاسفانه به دلیل نبود عزم جدی، یكپارچگی و مدیریت واحد هنوز گامی جدی برای مدیریت آن برداشته نشده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حالی كه اغلب مناطق حاشیه نشین پروانه ساخت دارند و دارای امكاناتی مانند آب، برق و گاز هستند، چطور می‌توان از آنجا به عنوان سكونتگاه‌های غیررسمی یاد كرد.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینكه دولت در برنامه ششم مكلف به كاهش 25 درصدی حاشیه‌نشینی تا پایان برنامه شده، گفت: هنوز یك درصد از اهداف این مصوبه محقق نشده زیرا آمار حاشیه نشینان كاهش نیافته است.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه دولت باید برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی برنامه و تصمیم واحد داشته باشد، گفت: اغلب كشورهای دنیا برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی برنامه مدون داشته و بودجه‌های ویژه‌ای را اختصاص می‌دهند.

ارومیه ظرفیت پذیرش حجم بالایی از مهاجر و افراد بیکار را ندارد

محمدرضا علیزاده، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز حاشیه نشینی را محصول توزیع ناعادلانه زیرساخت‌ها دانست و اظهار کرد: حاشیه‌نشینی سبب افزایش مشکلات درون شهری در ارومیه شده چراکه این شهر به هیچ وجه ظرفیت پذیرش حجم بالایی از مهاجر و افراد بیکار را ندارد.

وی افزود: پس از طرح جامع سال ٨٥ که با برنامه ریزی‌هایی کبرای ارومیه انجام شد بیش از پیش مورد توجه مهاجران قرار گرفت و کسانی که در شهرهای دیگر بیکار بودند به یکباره برای پیدا کردن کار به ارومیه مهاجرت کردند و این افزایش مهاجرت سبب شد تا مشکلات اقتصادی افزایش یافته و حاشیه نشینی گسترش یابد

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر ارومیه همین افزایش مهاجرت پیامدهای نامطلوب زیادی به دنبال داشت که هنوز بسیار از آنها لاینحل باقی مانده است.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مهم تبعات اجتماعی و اقتصادی حاشیه نشینها است.

حاشیه‌نشینی سوغات مهاجرت برای روزهای بهتر

توسعه مشاغل کاذب به دلیل نبود مهارت‌های کافی در ایجاد کسب و کارهای تجاری و اقتصادی، مشکلات اجتماعی و حتی اخلاقی از جمله معضلاتی هستند که همواره پدیده حاشیه‌نشینی با آنها عجین بوده است، گرچه گاهی استعدادهای برتر تحصیلی، ورزشی، علمی و فرهنگی هم از دل خانه‌های حاشیه شهر به جامعه معرفی شده است و نمی‌توان منکر وجود استعدادهای برتر البته نهفته در بطن پدیده حاشیه‌نشینی هم شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید