21:27|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1398 - 10:21
کد خبر: 12889
یادداشت:

تگرگ، شیرینی برداشت را برای کشاورزان ارومیه‌ای تلخ کرد

بخش کشاورزی در آذربایجان‌غربی از اهمیت بالای برخوردار است زیرا بیشتر افراد در این استان با توجه به شرایط آب‌ و هوایی به کشاورزی می‌پردازند اما بارش‌های چند روز اخیر و تگرگ، شیرینی برداشت را برای کشاورزان ارومیه‌ای تلخ کرد.
تگرگ، شیرینی برداشت را برای کشاورزان ارومیه‌ای تلخ کرد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، مدیریت ریسک در بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد زیرا کنترل این بخش گاهی از دست افراد خارج می‌شود. ریسک‌های بخش کشاورزی به دودسته کلی ریسک های فنی و مالی تقسیم بندی می‌شوند، ریسک‌های فنی توسط کشاورزان، سمن‌ها و دولت‌ها مدیریت وبخشی از ریسک‌های مالی توسط سازوکار مترقی بیمه کشاورزی به منظور استمرار تولید و کمک به تحقق امنیت غذایی در کشور‌های جهان انجام می‌شود.
واقعیت این روزها چرخه جهان به کلی تغییر کرده است در تابستان تگرگ می‌بارد و در زمستان هوا آفتابی است، نمونه روشن آن بارش تگرگ در چند روز اخیر بود که این بارش موجب مرگ بسیاری از محصولات کشاورزان مانند سیب، انگور و گوجه‌فرنگی، شد.

در پهنه شمال‌غربی، بخش‌هایی از اراضی و باغات شهرستان ارومیه ۳هزار و 200 هکتار بر اثر بارش تگرگ و جاری شدن سیل دچار خسارت شده‌اند.

به گفته محمد مهدی شهریاری، استانداز آذربایجان‌غربی از مجموع این میزان خسارت 2200 هکتار مربوط به باغات و مابقی هم متعلق به اراضی کشاورزی است.

باغات سیب و انگور ۲۶ روستای شهرستان ارومیه دچار خسارت شده است و باید مدیریت بحران در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ارزیابی میزان خسارت جهت ارائه به وزارت کشور اقدام کند.

مقرر شد تا کارخانجات کنسانتره از سه شنبه ۱۹ شهریور انگور باغداران مناطق خسارت دیده را با قیمت ۱۶۰۰ تومان و سیب را نیز با نرخ پایه ۷۰۰ تومان خریداری کنند.

از صندوق بیمه محصولات کشاورزی این انتظار می‌رود برای ترغیب کشاورزان و نیز توسعه امر بیمه فارغ از نگاه انتفاعی نسبت به جبران خسارت‌ها در زمان اندک و به طور کامل اقدام کنند.

با توجه به سخنان استاندار آذربایجان‌غربی بدیهی است طبق تعهدات مندرج در بیمه نامه، اکیپ‌های بررسی خسارات باید از باغ‌های آسیب دیده بازدید به عمل آورند و مطابق جداول قانونی مصوب خسارات وارده به دقت ارزیابی وبرآورد شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید