15:25|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1398 - 10:23
کد خبر: 12885
باریش گزارش می‌دهد:

تاسوعا به بزرگی تمام ارزش‌های دینی

در روز نهم محرم الحرام دسته‌های عزاداری به مناسبت تاسوعای حسینی با رعایق قوانین خاص هر منطقه اثدام به عزاداری می‌پردازند.
تاسوعا به بزرگی تمام ارزش‌های دینی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، تاسوعا روزی است که برای لشکریان عمر سعد کمک‌های فراوانی رسید، ولی برای اهل بیت پیامبر کمکی نرسید؛ روزی است که شمر بن دی الجوشن نامه عبیداله را نزد عمر سعد برد تا اورا بر علیه حسین به جنگ وا دارد و اگر آن را نپذیرفت با فرمان دیگری، شمر گردن عبیداله را بزند.
چنان بود که حماسه حسینی را  قبول و به جنگ با حسین(ع) رفت...
در بین دسته‌های عزاداری احترام به ریش سفیدان از کارهای مهم است که همه دسته ها از آن پیروی می‌کنند و به این ترتیب ریش سفیدان در ابتدای دسته‌ها عزاداری می‌کنند.
دسته‌های عزاداری در روزها تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در مکان‌های از پیش تعیین شده به عزاداری می‌پردازند و پس از عبور از جایگاه به محله ها و خیابان خود رفته و عزاداری را ادامه می‌دهند.
معمولا مراسم عزاداری روز تاسوعا به ذکر‌های مربوط به جانبازی‌ها و فداکاری‌های حضرت ابوالفضل اختصاص دارد.
دسته‌های عزاداری زنجیرزنی و اعضای آن‌ها از صبح زود نسبت به آرایش و تشکیل دسته‌ها اقدام کرده و قبل از حرکت به سوی خیابان‌های اصلی شهر به ویژه خیابان امام، در کوچه‌های محلات و مقابل مسجد زنجیر زنی می‌کنند و مردم نیز در کنار دسته‌های عزاداری به حرکت در می‌آیند.
یکی از شاخصه‌های این ایام علم‌ها، علم‌هایی که با پارچه هاب سبز، قرمز و سیاه با نوشته‌هایی از قبیل:یا حسین، یا ابوالفضل و یا کلمات مذهبی هستند که معمولا با رنگ سفید یا سرخ با توجه به رنگ پارچه نوشته می‌شود.
در این میان روز تاسوعا انواعی از نذری‌ها و قربانی‌ها از سوی اشخاصی که نیت و حاجتی دارند برای دسته‌های عزاداری و مردم فراهم می‌شود، پخش و احسان شربت بیدمشک یا آب لیمو، آش نذری و قربانی کردن گوسفند، از جمله نذورات مردمی برای دسته‌های عزاداری است.
در شهر ارومیه دسته‌های عزاداری سعی می‌کنند خود را تا موقع ظهر با نظم و آرایش بهتری به خیابان‌های اصلی شهر (میدان انقلاب و امام) برسانند.
برخی از دسته‌های زنجیرزنی، پس از گذر از  جایگاه به محله خود رفته ظهر زنی، روضه خوانی و دعا هم می‌خوانند.
در شهر معمولا دسته‌ها از خیابان‌های، عطایی و میدان ولایت فقیه مراسم زنجیر زنی و عزاداری خود را آغاز می‌کنند و برخی از مردم در کنار خیابان‌ها نظاره‌گر مراسم‌ها هستند.
در بین دسته‌های عزاداری گاهی "گهواره گردانی "هم می‌کنند که نذورات آن صرف امورمالی هیئت‌های عزاداری یا مساجد محلات می‌شود.
افراد خادم و خیر درگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) این گهواره‌ها را در بین عزاداران و دسته‌های عزاداری گردانده و هرکس نذری داشته باشد معمولا مبلغی به آن سنجاق می‌کند.
در پایان عزادرای‌ها ممکن است برخی از دسته‌ها برای صرف ناهار به منازل خیرین و احسان کنندگان حرکت می‌کنند و برخی نیز به منازل و مساجد خود باز می‌گردند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید