19:21|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1398 - 11:20
کد خبر: 12880
باریش گزارش می‌دهد:

خوابگاه‌های خود گردان، دانشجویان سرگردان

یکی از گزینه‌های موثر و مهم در انتخاب خوابگاه، هزینه، موقعیت مکانی، امکانات و قوانین آن است اما در حال حاضر در قبال امکانات ناچیز هزینه بسیار زیادی از دانشجو دریافت می‌شود.
خوابگاه‌های خود گردان، دانشجویان سرگردان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، مسئله‌ای که تاثیر بسیار زیادی بر هزینه‌ها در پایان ماه یا پایان ترم دارد مبلغ اجاره بهایی است که بابت اقامت در یک خوابگاه و اقامتگاه پرداخت می‌شود.

هزینه اقامت در خوابگاه به عوامل بسیاری بستگی دارد اما همه این‌ها به یک اندازه مهم نیستند به عبارت دیگر برخی از این عوامل حتی اگر چندین بار در ماه تکرار شوند نهایتا هزینه زیادی را به ساکنین خوابگاه به دنبال ندارد.

اما گزینه‌های دیگری وجود دارد که در همان ابتدای اقامت در خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه باید برای آن مبلغ زیادی پرداخت شود.

از آن جایی که افراد دانشجو از خود پس‌انداز و یا شغلی ندارند پس تمام هزینه‌ها بر عهده خانواده است و اگر چند فرزند در خانواده باشد توان پرداخت هزینه‌های گزاف برای والدین مشکل می‌شود. گرچه دانشجویان خود پولی پرداخت نمی‌کنند اما این افراد نیز درگیر حساب و کتاب هستند تا بتوانند هزینه‌های زندگی خود را مدیریت کنند.

هزینه اقامت در خوابگاه ها رابطه تعریف شده ای با ظرفیت اتاق، امکانات و موقعیت خواگاه نسبت به محل کار یا محل تحصیل ساکنین دارد زیرا علاوه بر مبلغ تعیین شده ای که به عنوان اجاره بها یا اجاره یک ترم پرداخت می‌شود هزینه های جانبی نیز وجود دارد که براثر انتخاب نامناسب خوابگاه یا اقامتگاه دانشجویی پسرانه و دخترانه به بار می‌آید با توجه به وضعیت گرانی‌ها موجودی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند دیگر پرداخت این هزینه به دور از توان مردم است و افراد کم کم قید درس را می‌زنند.

خوابگاه‌های خودگردان و محدودترین امکانات 

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه به ذکر نامش نداشت در رابطه با گرانی هزینه خوابگاه خودگردان در ارومیه گفت: دانشگاه ارومیه برای هر ترم در خوابگاه خودگردان هزینه 700 هزار تومان تعیین کرده است.

وی با گلایه از وضعیت این خوابگاه‌ها در قبال هزینه‌های دریافتی ادامه داد: دریافت هزینه‌های بالا در حالی است که محدودترین امکانات را در اختیار دانجشو در این خوابگاه‌ها قرار می‌دهند.

این مخاطب با اشاره به این که بیشتر خوابگاه‌ها سالن مطالعه ندارند خاطر نشان کرد: بیشتر خوابگاه‌های خودگردان سالن مطالعه، تلویزیون، حمام و دستشویی به اندازه کافی و حتی نظافت مطلوبی ندارند.

وی بیان کرد: لطفا در هزینه خوابگاه‌ها تجدید نظر کنند زیرا به راستی پرداخت این هزینه‌ها برای دانشجویان سخت است.

کمبود امکانات و دانشجوهای معترض

یکی دیگر از مخاطبان باریش که او نیز علاقه ای به ذکر نامش نداشت در رابطه با تغییر ناگهانی قیمت خوابگاه‌های خودگردان اظهار کرد: چرا و به چه علتی تمامی تصمیم‌های مسئولین را باید قبول کنیم و برای هرترم 700هزار تومان به خوابگاه خودگردان پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: خوابگاه‌هایی که در مقابل گرفتن این هزینه هیچ نوع امکاناتی در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهند.

این مخاطب باریش افزود: شورای صنفی دانشجویان باید فکری به حال این قشر کند زیرا با این شرایط اقتصادی دیگر فردی توان پرداخت این مبالغ را ندارد.

وی با اشاره به امکانات محدود این خوابگاه‌ها گفت: گاهی اوقات حتی یک لامپ در خوابگاه تعویض نمی‌شود زیرا مسئولین آن را هم وظیفه دانشجو می‌دانند.

مسئولین و گوش ناشنوا 

دیگر مخاطب باریش نیوز که دوست داشت نام او پنهان بماند با ابراز ناراحتی از هزینه تعیین شده برای خوابگاه‌های خودگردان گفت: هزینه خوابگاه برای یک اتاق 6 تا 8 نفره بسیار زیاد است و با این شرایط اقتصادی دیگر توان پرداخت این مبالغ را نداریم.

وی ادامه داد: اگر در مقابل این هزینه‌ها امکانات خوبی به دانشجویان ارائه دهند شاید ارزش داشته باشد اما متاسفانه امکانات در این خوابگاه‌ها بسیار محدود است.

مخاطب باریش نیوز با گلایه از بی توجهی مسئولین بیان کرد: مسئولین باید به سخنان و اعتراضات دانشجویان توجه کنند زیرا به راستی اگر مشکلات حل نشود توان ادامه تحصیل را نخواهیم داشت.

با توجه به تمامی پیام‌های مردمی می‌توان دریافت که خوابگاه‌های خودگران هزینه‌ای بیشتر از امکانات ارائه داده خود از دانشجو دریافت می‌کنند و باید مسئولین با توجه اعتراضات دانشجویان در مبالغ تعیین شده تجدید نظر کرده و با در نظر گرفتن دانشجویان در قبال ارائه امکانات هزینه کم تری از این قشر دریافت کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید