15:47|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1398 - 10:35
کد خبر: 12879
باریش گزارش می‌دهد:

سیل تهدید جدی برای رودخانه شهر چای ارومیه

عدم لایروبی رودخانه شهرچای ارومیه با آغاز بارش‌های فصلی تهدید جدی برای شهر محسوب می‌شودکه در صورت عدم نظارت و رسیدگی فاجعه‌ای در پی دارد.
سیل تهدید جدی برای رودخانه شهر چای ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، از ابتدای سال‌ جاری تاکنون مسئله لایروبی رودخانه شهرچای ارومیه بارها تکرار شده و وضعیت بسیار نامناسب و رویش علف‌های هرز باعث شده فضای داخلی رودخانه شهرچای ارومیه به جنگلی از علف‌های هرز تبدیل شود.
با توجه به اینکه رودخانه شهرچای ارومیه در محدوده شهر قرار دارد بنابراین اهمیت رسیدگی و ساماندهی به آن بسیار ضروری است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد.
اما متاسفانه تاکنون اقدامات قابل توجهی در راستای پاک‌سازی و لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه صورت نگرفته و این‌طور که پیش می‌رود با نزدیک شدن به فصل بارش‌های فصلی فاجعه‌ای این مکان را تهدید می‌کند.
لایروبی رودخانه شهرچای ارومیه مستمر انجام نمی‌شود
 امیر سحابی، معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه، 31 تیرماه  از آغاز لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه خبر داد.
 وی گفت: رودخانه شهرچای ارومیه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به همین جهت از روز گذشته لایروبی در این رودخانه آغاز شده است.
وی افزود: به دلیل عبور آب‌های روستایی از این رودخانه لایروبی با کندی انجام می‌شود و مدت زمان کمتری به آن  اختصاص یافته است.
سحابی تصریح کرد: لایروبی رودخانه شهرچای نیازمند فرصت بیشتری است و به دلیل وجود آب امکان ادامه عملیات به صورت مستمر وجود ندارد با بازدیدهای میدانی و پیگیری های صورت گرفته به دنبال اجرای مداوم لایروبی در این رودخانه هستیم.
وی گفت: حجم آب موجود در رودخانه شهرچای باعث شده  ماشین آلات به سختی فعالیت کنند و لایروبی در مدت زمان محدود اجرا شود منتظر هستیم که آب رها نشود تا فعالیت ادامه داشته باشد.
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در پایان افزود: هیچ کمبود و مشکلی در دستگاه‌های لایروبی وجود ندارد و هم اینک نیز در مناطق نسبتا کم آب رودخانه شهر چای ارومیه لایروبی انجام می‌شود.
320 مورد تصرف در حریم رودخانه شهر چای ارومیه
کیومرث دانشجو، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حریم رودخانه شهرچای و سایر رودخانه‌ها در استان افزود: طول کل رودخانه شهرچایی ارومیه 86 کیلومتر است که 25 کیلومتر از سد شهرچای تا پل سه چشمه تعیین حد بستر انجام شده است.
وی افزود: 20 کیلومتر اولویت دوم از پل سه‌چشمه تا دریاچه ارومیه است که امسال در حوزه لایروبی انجام می‌شود.
انباشت زباله و عدم لایروبی فاجعه‌ای برای رودخانه شهر چای به بار می‌آورد
اکبر یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: عبور رودخانه از داخل شهر جلو زیبایی به فضاهای شهری می‌بخشد اما این زیبایی زمانی مشاهده شده و به چشم می‌آید که از زیبایی‌های منحصربه‌فرد برخوردار باشد.
وی افزود: متاسفانه انباشت زباله‌های مختلف و عدم لایروبی باعث شده نمای رودخانه شهرچایی نامناسب دیده شود و جلو زیبایی خود را از دست بدهد.
اکبر گفت: اگر مسئولان به لایروبی و نظارت بر احوالات رودخانه شهرچایی اهمیت دهند و امکانات مورد نیاز در این مکان را فراهم کنند شاهد برگشت ظاهر مساعد و متناسب این رودخانه خواهیم بود.
فصل تابستان فرصت بسیار مناسبی برای لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه بود هم اکنون که روزهای پایانی فصل تابستان در حال گذر است باز هم همت و تلاش مسئولان می‌تواند برای انجام اقدامات لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه مؤثر باشد درغیر این صورت باید منتظر بارش باران و سریز شدن آب این رودخانه در محدوه شهر ارومیه و فاجعه سیلابی شدن مسیرهای شهر باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید