05:50|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1398 - 09:51
کد خبر: 12878

جولان مرگ در آب‌های آذربایجان‌غربی

در سال جاری تعداد زیادی بر اثر نا آشنایی با فنون شنا و همچنین ورود به محوطه‌های غیرمجاز برای شنا در سدها و آب‌های خروشان آذربایجان غربی غرق شدند.
جولان مرگ در آب‌های آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دریاچه، یا رود یا برخی انواع دیگر آب‌های غیردریایی، مکانهایی ایمن برای شناکردن هستند و شاید آرام بودن ظاهر آب یا تصور نادرست مبنی بر کم عمق بودن این آبها، چنین حس ایمنی کاذبی را در فرد به‌وجود می‌آورد.

اما باید گفت آمار بسیار بالای تلفات در این آب‌ها در سال‌های اخیر به ویژه در آذربایجان غربی نشان می‌دهد که این آبها مکانی ایمن برای شنا نیستند و باید بدانید از دید یک شناگر با تجربه، آرام بودن ظاهر آب یا کم عمق بودن ظاهری آب هرگز به معنی بی خطر بودن آب برای شنا کردن نیست.

عدم آشنایی افراد با اصول و مهارت‌های شنا در آب رودخانه های جاری و همچنین سدها باعث شده است امسال تعداد از خانواده‌ها که برای گذران اوقات فراغت حاشیه رودخانه‌ها و سدها را انتخاب کرده بودند داغدار از دست دادن عزیزان خود شوند.

69 نفر در آذربایجان غربی دچار غرق شدگی شدند

باقر بهرامی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی گفت: از اول فروردین ماه امسال تا دوازدهم مرداد ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد غرق شدگان در استان رشد چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه در این مدت 69 نفر در استان غرق شدند، افزود:  29 مورد در شهر ارومیه، 9 مورد مربوط به شهرستان خوی،2 مورد شهرستان اشنویه ، 6 مورد شهرستان میاندوآب، 8 مورد شهرستان سردشت، 2 مورد شهرستان ماکو، 2 مورد شهرستان مهاباد، 5 مورد پیرانشهر، 1 مورد بوکان، 3 مورد شاهین دژ و 2 مورد در شهرستان چایپاره  غرق شده اند که با اقدامات اولیه فوریت های پزشکی 29 نفر از این تعداد به بیمارستان اعزام شده اند و متاسفانه 40 نفر نیز فوت کردند.

بهرامی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته نیز تعداد غرق شدگان 22 نفر بوده است، افزود: در مجموع در سال گذشته 17 نفر در استان بر اثر شنا و رعایت نکردن اصول ایمنی غرق شده و جان خود را از دست دادند.

اجرای 13 عملیات دریایی ساحلی در 4 ماه ابتدایی سال

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال در استان  آمار غرق شدگی رو به رشدی داشتیم، ادامه داد: آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آنها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا محسوب می شود که امیدواریم هم استانی های عزیز با رعایت کردن این اصول دچار این حادثه ناگوار نشوند.

رضا مسافر، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان‌ غربی اظهار کرد:  هنگام بروز اتفاقات و حوادث، جمعیت هلال احمر به عنوان نیروی پشتیبانی در محل حاضر شده و به خدمات‌رسانی می‌پردازد.  

وی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری تلفن ۱۱۲ به طور مستقیم از نیروهای جمعیت هلال احمر درخواست کمک کنند، ادامه داد: در ۴ ماه نخست سال جاری نیروهای این سازمان ۱۳ عملیات دریایی‌ساحلی انجام داده‌اند.

این مسئول درباره اینکه میانگین مدت زمان مراجعه نیروهای امدادی به محل حادثه چقدر است، عنوان کرد: در سایر حوادث می‌توان مدت زمانی را به عنوان میانگین مراجعه به محل حادثه اندازه‌گیری و اعلام کرد اما در مورد حوادث دریایی‌ساحلی چنین امکانی وجود ندارد؛ چراکه تیم‌های امدادی ما تخصصی بوده و در برخی موارد این تیم‌ها پس از مراجعه به محل و بررسی حادثه نیازمند تجهیزات بیشتر و تخصصی‌تری هستند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان‌ غربی خاطرنشان کرد: در این شرایط با مراجعه دوباره به پایگاه جمعیت هلال احمر، تجهیزات مورد نیاز را برداشته و دوباره به محل حادثه مراجعه می‌کنند و به همین دلیل است که نمی‌توان میانگین زمان مراجعه به محل حادثه را به طور دقیق پیش‌بینی کرد چراکه امکان دارد در مراجعه اول امکان امدادرسانی با تجهیزات در دسترس نیروهای امدادی وجود نداشته باشد.

  در مسیر مسیل ها اتراق نکنید

سازمان هواشناسی آذربایجان غربی از ابتدای هفته جاری بازهم نسبت به سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل ها هشدارهای جدی داده است و تاکید کرده مردم برای جلوگیری از حوادث احتمالی که با ورود سامانه بارشی به استان از اواخر روز یکشنبه، 17 مردادماه پیش بینی می شود در حاشیه رودخانه ها  اتراق نکند.

بازهم مرگ یک جوان در آب‌های آذربایجان غربی

با همه هشدارهایی که به مردم برای پرهیز از شنا در آب رودخانه ها و پشت سدهای استان از سوی مسئولان انجام شده بازهم شاهد هستیم که برخی با به دلیل عدم آشنایی با مهارت‌های شنا در آبهای استان غرق می شوند به طوری که روزهای گذشته یک جوان 19 ساله در سردشت نیز که برای شنا به آبشمار شلماش این شهرستان رفته بود متاسفانه غرق شد و جان خود را از دست داد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید