15:08|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 - 12:01
کد خبر: 12874
باریش گزارش می‌دهد:

کشت گلخانه‌ای ظرفیت خاموش اقتصاد آذربایجان‌غربی

کشت گلخانه‌ای به سبب مزایای منحصر به فردی که دارد از جمله صرفه جویی در منابع آبی، در شرایط فعلی شاید گزینه‌ای میان بر برای رسیدن به رونق اقتصاد کشاورزی در آذربایجان غربی باشد.
کشت گلخانه‌ای ظرفیت خاموش اقتصاد آذربایجان‌غربی

 به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، ظرفیت‌های کشاورزی آذربایجان غربی به سبب اقلیم و تنوع آب و هوایی که دارد این استان را جزو رتبه های برتر در تولید محصولات کشاورزی قرار داده است.
با توجه به اینکه مصرف بی رویه آب و حفر چاه‌های غیرمجاز در بستر آب های زیرزمینی در سالهای اخیر باعث کاهش ذخایر منابع آب شده ضرورت توجه به کشت های جاگزین که مصرف آب کمتری داشته و در عین حال بازدهی بهتری نسبت به کشت سنتی داشته باشد، بیش از پیش احساس می‌شود.
گرچه مسئولان در سالهای اخیر وعده حمایت از فعالانی که در بخش کشت گلخانه‌ای سرمایه‌گذاری کنند داده اند اما با این حال این نوع کشت دردسرهای خاص خود را دارد از پیچیدگی‌های اداری گرفته تا برو و بیاهای گرفتن مجوز و یا حتی حمایت برای تامین سرمایه اولیه برای شروع کار.
تولیدات گلخانه‌ای محدودیت صادرات ندارند
رسول جلیلی رئیس جهادکشاورزی آذربایجان غربی در همین رابطه اظهار کرد: برای مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی و کمک به استمرار بهبود وضعیت دریاچه ارومیه سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی درصدد است تا میزان کشت گلخانه‌ای را از 60 هکتار کنونی به 400 هکتار افزایش دهد.
وی یکی از برنامه‌های این سازمان را توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برشمرد و بیان کرد: این نوع از سیستم‌های کشت نسبت به آبیاری‌های گذشته مصرف آب را تا یک دهم کاهش و عملکرد را ۱۰ برابر در واحد سطح افزایش می‌دهد.
وی افزود: با توجه به بالابودن میانگین تولید در گلخانه‌ها، محصولات تولیدشده در این بخش، محدودیت‌های صادراتی ندارند و تولیدکنندگان می‌توانند به راحتی و بدون هیچ محدودیتی به فکر صادرات باشد.
جلیلی با بیان اینکه ایجاد گلخانه و سایه‌بان در باغات در راستای استفاده از منابع راکد، افزایش تولید، ایجاد اشتغال پایدار و صرفه‌جویی در مصرف آب انجام می‌شود، اضافه کرد: میزان بهره‌وری آب در گلخانه‌ها ۱۰ برابر بیشتر از آبیاری‌های سنتی بوده و بهره‌وری آن از روش‌های آبیاری نوین که ۷۰ تا ۹۰ درصد است، نیز بیشتر می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: با بهره‌برداری از اجرای ۶۱ هزار هکتار آبیاری تحت فشار از محل اعتبارات کنترل و مهار آب‌های مرزی در استان، مساحت این نوع آبیاری به ۱۲۲ هزار هکتار افزایش پیدا کرده و امسال هم اجرای ۱۶ هزار هکتار دیگر جزو برنامه‌های این سازمان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: بیشترین نوع سیستم آبیاری تحت فشار در حوزه زیرسطحی و قطره‌ای خواهد بود که بهره‌وری بیشتری را در این حوزه می‌تواند داشته باشد.
کشت گلخانه‌ای و سنگ اندازی‌ سازمان‌های مسئول
میلاد یکی از مخاطبان باریش نیوز در گلایه از نبود حمایت‌های جدی برای فعالان حوزه کشت گلخانه‌ای به این پایگاه خبری گفت: برای ترویج این نوع کشت علیرغم صحبت‌های مسئولین آنچنان که باید حمایت نمی‌کنند و آنقدر تو استعلام گیر سنگ‌اندازی می‌کنند که در عمل گرفتن مجوز ناممکن می‌شود.
وی با اشاره به گوشه‌ای از این مشکلات ادامه داد: شرط اول دریافت مجوز این است که زمین باید کلا پوشش گیاهی نداشته باشد، بعد باید آب داشته باشد می‌رویم مجوز چاه بگیریم اداره آبیاری مجوز نمی‌دهد اداره برق چون اداره کشاورزی واسه تغییر کاربری مجوز نداده برق هم نمی‌دهد.
این فعال کشاورزی خاطرنشان کرده است: با این دست اندازی هایی که مسئولان برای دادن مجوز انجام می دهند فک نمی کنند افرادی هم که تمایل داشته باشند ممکن است برای ادامه کار پشیمان شوند و به سراغ سرمایه‌گذاری‌های بی دردسرتر بروند که بدون شک سودشان هم بیشتر از کار تولیدی کشاورزی است.
سهم آذربایجان‌غربی از کشت گلخانه‌ای 8 درصد است
سعید جفایی، مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌‌ غربی با اشاره به فعالیت 8 هزار و 500 نفر از بهره‌برداران در عرصه واحدهای گلخانه‌ای، سهم این استان از کشت گلخانه‌ای را 8 درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 110 واحد گلخانه‌ای در آذربایجان غربی فعالیت دارند.
این مسئول با تصریح اینکه سهم عمده فعالیت گلخانه‌های استان به کشت سبزی و صیفی جات اختصاص دارد، آموزش و انتقال روش‌های نوین کشت گلخانه‌ای به بهره‌برداران استان را از جمله مواردی دانست که در توسعه این روش از کشت می‌تواند موثر باشد چراکه در حاضر 50 درصد بهره‌برداران استان از سواد علمی کافی در این زمینه برخوردار نیستند.
جفایی، حضور جوانان در عرصه کشت محصولات گلخانه‌ای را از دیگر عوامل موثر در انتقال روش‌های علمی با هدف ارتقای سطح راندمان گلخانه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 10 شهرک کشاورزی در استان وجود دارد و این شهرک‌ها شامل هشت شهرک گلخانه‌ای در سطح 477 هکتار، یک شهرک شیلاتی در سطح 3.2 هکتار و یک شهرک گلخانه‌ای بخش خصوصی در سطح 16 هکتار هستند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید