01:40|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1398 - 10:32
کد خبر: 12860
باریش گزارش می‌دهد:

تکریم ارباب رجوع سنت فراموش شده ادارات

مسئله تكريم ارباب رجوع موضوعی است كه تا به حال در مورد آن صحبت‌های زيادی شده ولی تا به حال توجهی خاصی از سوی کارمندان و مدیران مراکز به آن نشده است.
تکریم ارباب رجوع سنت فراموش شده ادارات

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، بحث تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع از مباحث بسیار مهم در سازمان‌ها و ادارات است و اگر ارباب رجـوع به ادارات از محرومان جامعه باشد، اهمیت موضـوع بیشـتر مشـخص مـی‌شـود. تکـریم وگرامـی داشـتن مـردم درتمامی ادیان وفرهنگ‌ها جایگاه والایی دارد ودر اسلام نیز برآن تأکید ویژه‌ای شده است. براي یک کارمنـد یـا مدیر مسلمان تکریم به ارباب رجوع نه بخاطر دستورالعمل و بخشنامه، بلکه به عنوان یک وظیفه انسانی و دینـی تلقی می‌شود.

بحث تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع یکی از مباحث مهمی است که در دستگاه هاي دولتی مطرح است اما غافل از اینکه هیچ کس به آن توجه توجه نمی‌کند.

 در واقع طـرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع یکی از هفت برنامه تحول کشور است که به منظور ایجاد تحـول در نظـام اداري کشور به تصویب شوراي عالی اداري رسیده و به ظاهر در حال اجرا است اما پس از مراجه با ادارات می‌توان شاهد این شد که کارمندان در ساعات کاری در اتاق‌های خود حضور ندارند و با این اقدام ناشایست باعث آزار و اذیت ارباب رجوعی می‌شوند که احترام به آن بسیار مهم است.

 تكريم انسان ريشه قرآني دارد. قبل از اينكه انسان از سوي هم‌نوع خود مورد تكريم قرار گيرد، از سوي خداوند مورد تكريم قرار گرفته است. در بين مخلوقات خداوند متعال، انسان از ويژگی‌های بسيار ممتازی برخوردار است.

مؤلفه‌هايی از قبيل سرعت، صحت و دقت در انجام كار مراجعان، چگونگي رفتار و برخورد با ارباب رجوع و اطلاع‌رساني مناسب عواملي هستند كه موجب رضايتمندي مراجعان می‌شوند اما متاسفانه نه تنها به این مؤلفه‌ها هیچ توجهی نمی‌شود حتی در زمان اعتراض نیز با رفتار ناشایست کارمندان روبرو می‌شوند.

در چند سال اخير حتي در بسياري از سازمان‌ها براي اين مقوله، طرح‌هايی نيز تعريف شده و براي عملياتی و نهادينه كردن آن، واحدها و ستادهايی در سازمان‌های مختلف در نظر گرفته و تشكيل شده است اما با وجود اين به نظر می‌رسد هنوز هم اصل مشكل به قوت خود باقی است زیرا این مسئله ریشه عميق در جامعه دارد كه صرفاً با اقداماتي در سطح و قوانین کاغذی نمی‌توان آن را محقق كرد.

با توجه به اينكه كارمندان در سازمان‌‌ها و ادارات ارتباط مستقيم با ارباب ‌رجوع و مشتری دارند، در مشتري ‌مداري و تكريم ارباب ‌رجوع نقش كاركنان سازمان‌‌ها و شركت‌‌ها نقش مؤثری است که دیگر به آن توجه نمی‌شود.

معاونان همیشه غایب برخی ادارات!

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای بهذکر نامش نداشت با گلایه ازغیبت کارمندان در ساعات ادارای گفت: پس از 4 روز مراجعه پی‌درپی به یکی از ادارات ارومیه آن‌هم با یک ناتوان جسمی که کاری سخت و دشوار است معاون مربوطه را برای بیان مشکلات خود پیدا نکردم.

وی ادامه داد: هر بار که خواستار ملاقات با یکی از معاونان این سازمان را می‌شویم شاهد غیبت این مسئول هستیم.

این مخاطب باریش افزود: لطفا مدیران و مسئولین فکری به حال ما بکنند زیرا با شرایط بیمار خود رفت‌وآمد بسیار دشوار است.

عدم حضور کارمندان دلیل بر اتلاف وقت می‌شود

یکی دیگر از مخاطبان باریش نیوز با نام کاربری المیرا با نارضایتی تمام اظهار کرد: در هنگام مراجعه به یکی از دانشگاه‌های سطح شهر ارومیه پس از ساعت‌ها انتظار مسئول مربوطه را پیدا نکردم.

وی ادامه داد: هر بار که دلیل غیب آن مسئول را جویا می‌شدم جواب‌های مختلفی دریافت می‌کردم از ماموریت بودن تا حضور فرد در یک ساعت آینده.

این مخاطب باریش نیوز با اشاره به اینکه اکثر مراکز و ادارات اینگونه با ارباب رجوع برخورد می‌کنند بیان کرد: این مسئله تنها به این دانشگاه ختم نمی‌شود و در اکثر مراکز و ادارات این مسئله قابل مشاهده است.

المیرا خاطر نشان کرد: این رفتار نادرست کارمندان و مسئولین نیازمند بازرسی صحیح و درست است تا از اتلاف وقت ارباب رجوع جلوگیری شود.

ساعت کاری یا ساعت صبحانه؟

علی از دیگر مخاطبان باریش اظهار کرد: هر ساعتی در ادارات مشاهده کرده بودیم به جز ساعت صبحانه چون هر زممان به ادارات مراجعه می‌کنیم کلی از وقتمان برای اینکه کارمندان صبحانه صرف می کنند، تلف می‌شود.

علی با اشاره به اینکه کارمندان در ساعات کاری برای خود زنگ تفریح دارند افزود: زمانی که دلیل غیبت مسئول مربوطه را جویا شدیم با جمله هم اکنون ساعت صبحانه است و منتظر بمانید مواجه شدیم.

وی خاطر نشان کرد: تمام مشکلات ما ساعت صبحانه کارمندان نست بلکه این کارمندان را از ساعت 12 به بعد دیگر نمی‌توان یافت و زمانی که حضور دارند نیز پاسخگوی خوبی نیستند.

علی گفت: لطفا به این مسئله رسیدگی کنند که ارباب رجوع چه زمانی می‌تواند به راحتی کار خود را در ادارات انجام دهد.

کارمندان باید با حضور به موقع در مراکز و ادارات به ارباب رجوع احترام بگذارند زیرا این ساعات به نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود. رفتار مناسب همراه با گشاده‌رويي در برخورد با مراجعه‌كنندگان، تسلط داشتن به امور محوله، رعايت ادب و نزاكت در گفتار و ايجاد احترام متقابل، سرعت عمل در انجام امور مراجعان، رعايت عدالت و نوبت در ارائه خدمات، تطبيق اطلاعات اعلام شده قبلي و رفتار متصدي انجام كار، آرامش و متانت در رفتار، نپرداختن به امور شخصي و گفت‌و‌گوهای بی‌مورد، راهنمايی مراجعان با ارائه توضيحات كافي، معطل نكردن مراجعه‌كننده، نوع پوشش و رعايت شئونات اسلامي و مرتب و منظم بودن محيط كار از معيارهای مهمم ارزيابي كارمندان ادارات و سازمان‌ها است که متاسفانه عدم نظارت درست باعث می‌شود نه تنها کارمندان به وظایف خود عمل نکنند بلکه گاهی کاملا بی‌ادبانه با اربای رجوع برخورد کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید