22:55|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1398 - 12:00
کد خبر: 12854

قیمت‌های سلیقه‌ای کمر مردم را شکست

ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای همچنین عدم درج قیمت بر روی کالاها بیش از پیش در سطح بازار مشاهده می‌شود و می‌توان گفت از دلایل مهمی که تعادل بازار را بر هم زده عدم کنترل و نظارت بر این تخلفات به وجود آمده است.
قیمت‌های سلیقه‌ای کمر مردم را شکست

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، در شرایط فعلی نامتعادل بودن اوضاع اقتصادی زمینه را برای نابسامان کردن بازار خرید و فروش فراهم کرده و باعث شده اقلام اساسی به قیمت‌های سلیقه‌ای که از سوی فروشندگان اعمال شده به فروش رود.
این روزها ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای همچنین عدم درج قیمت بر روی کالاها بیش از پیش در سطح بازار مشاهده می‌شود و می‌توان گفت از دلایل مهمی که تعادل بازار را بر هم زده عدم کنترل و نظارت بر این تخلفات به وجود آمده است. 
درج قیمت بر روی کالاها بر اساس سلیقه فروشندگان!
یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش نامتعادل قیمت اقلام اساسی در بازار، یکی از عمده‌ترین مشکلات وجود قیمت‌های سلیقه‌ای از سوی فروشندگان است.
وی گفت: نامتعادل بودن قیمت کالاهای مصرفی در نقاط مختلف شهر مردم را کلافه کرده به طوری که مردم برای خرید کوچک‌ترین اقلام اساسی به دلیل نبود قیمت مصوب بلاتکلیف مانده‌اند. 
این شهروند ادامه داد: قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای دامن کالاها را گرفته است و این امر نیاز به پیگیری و رسیدگی مستمر دارد.
بازار ثبات پایدار ندارد
محمد که برای خرید مواد غذایی به بازار مراجعه کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز ضمن گلایه از افزایش قیمت‌های بی رویه و خودسرانه در بازار گفت: قیمت اقلام اساسی ثبات پایداری ندارد و هر روز در حال افزایش است.
وی ادامه داد: یک ماه پیش برای تهیه چند قلم از اقلام اساسی به بازار آمده بودم و الان که قیمت‌های موجود را با یک ماه پیش مقایسه می‌کنم به طرز عجیبی قیمت اقلام اساسی چند برابر افزایش پیدا کرده است.
محمد گفت: مردم با این شرایط اقتصادی نمی‌توانند از پس مخارج زندگی بربیایند و در این آشفته بازار اقتصادی نیز نبود ثبات و همچنین نظارت کافی مردم را با مشکل مواجه کرده است.
نظارت و رسیدگی در بازار نباید فراموش شود
نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ساماندهی بازار و جلوگیری از رشد قیمت‌ها، در گرو ورود دولت به تامین کالاهای اساسی مردم است.
وی گفت: اعتقاد به اقتصاد باز و رسیدن بازار به تعادل به واسطه عرضه و تقاضا به افزایش تورم دامن زده است
نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور رها کردن بازار به صلاح نیست، افزود: دولت باید با دقت و نظارت بیشتری بازار را رصد کرده و از نرخ گذاری های سلیقه‌ای جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه باید نظارت حاکمیتی بر قیمت‌ها وجود داشته باشد، تصریح کرد: از نظر بنده و برخی دیگر از نمایندگان شش قلم از کالاهای اساسی مردم از جمله نان، قند، برنج، روغن، گوشت و لبنیات باید به صورت کوپنی در اختیار مردم قرار بگیرد تا بازار نرخ گذاری های سلیقه‌ای جمع شود.
قاضی پور با تاکید بر اینکه کوپنی شدن کالاهای اساسی قیمت آن را در سراسر کشور مشخص خواهد کرد، گفت: اقدام فعلی دولت در توزیع مرغ و گوشت تنظیم بازار نیز برای برخی مناطق کشور از جمله تهران مفید بوده و سایر مناطق از این موضوع بی بهره‌اند.
وی با بیان اینکه دولت در موضوع نظارت بر بازار باید تجدیدنظر اساسی کند، افزود: اگر دولت خود مسئول تامین کالاهای اساسی باشد و گزارش آن را به دستگاه های مربوطه ارایه کند، فساد و گرانی به شکل فعلی رخ نخواهد داد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: وزارت صمت و همچنین سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی به موضوع گرانی ها ورود کرده و دستگاه قضایی هم نسبت به برخورد قهری با آنها اقدام کند تا آرامش به بازار بازگردد.
عدم درج قیمت روی کالاها تخلف محسوب می‌شود
خلیل ابراهیمی، معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی، با اشاره به جلوگیری از گرانفروشی در استان اظهار داشت: درج قیمت روی کالاها، خدمات و تناسب آن براساس قیمت‌گذاری حمایتی یا هزینه تمام شده از الزاماتی است که فروشندگان کالا باید آن را رعایت کنند.
وی افزود: برای تاثیرگذاری بیشتر در رسیدگی به گرانفروشی، مجازات از طریق جریمه است که 20 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته که بلافاصله پس از رسیدن پرونده در اسرع وقت در ادراه تعزیرات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
ابراهیمی تاکید کرد: برای ایجاد آرامش در فضای جامعه، رصد مستمر بازار عرضه و تقاضا برای تامین، توزیع کالا و خدمات رسیدگی به گزارشات مردمی و جلوگیری از کمبود می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد.
در آشفته بازار اقتصادی عدم نظارت کافی و جلوگیری از گرانفروشی و ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای باعث شده نظم بازار به هم بخورد و قیمت‌ها به دست دلالان و سودجویان تنظیم شود.
مردم دیگر آستانه تحملشان کم شده و از مسئولان متولی انتظار نظارت و بررسی بیشتری دارند که شاید بتوان به لطف نظارت بازرسان و مسئولان امر کمی از نظم و تعادل از بین رفته را به بازار برگرداند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید