13:59|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1398 - 11:25
کد خبر: 12853
باریش نیوز گزارش می‌دهد:

قانون هم چراغ اشتغال جوانان را روشن‌تر نکرد!

قانونی که قرار بود چراغ اشتغال جوانان را در سایه بازنشستگی عده ای از شاغلان بخش‌های دولتی روشن‌تر کند هم چاره ساز حل این معضل نشد و این قصه همچنان باقی است.
قانون هم چراغ اشتغال جوانان را روشن‌تر نکرد!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، چندین سال است که به قشر جوان بهایی داده نمی‌شود، قشری که آینده مملکت به عملکرد آن‌ها بستگی دارد باید به جوانان تحصیل کرده اعتماد کرد و کاری به آن‌ها سپرد زیرا این جوانان باید کاری را شروع کنند و این در حالی است که بازنشستگان دست از میز و قدرت نمی‌کشند.

مگر نباید همراه با پیشرفت علم و تکنولوژی تمام فعالیت‌های خود را بروز کنیم پس چرا هنوز که هنوز است بازهم افرادی را حاضر در پشت میز می‌بینیم که چند سالی نیز از بازنشستگی آن‌ها می‌گذرد؟

بیشترین قشر بیکاران استان را جوانان تشکیل می‌دهند، زیرا در دوره‌ای از مدیریت کشور، بازنشستگان کشوری با استفاده از تبصره و ماده واحده‌هایی عمر کاری خود را تمدید کردند که خود این امر اولین لطمه را به نخبگان کشور زد و بسیاری از جوانان تحصیل کرده را راهی کشورهای دوردست کرد به طوری که هم‌اکنون بیش از صدها پزشک ایرانی در آلمان و چندین نخبه هم وطنی در  سایر کشورها به سر می‌برند.

بیکاری، مشکلات و فشارهای اقتصادی سبب پایین آمدن امید به زندگی در نسل جوان کشور شده به طوری که در نیم نگاهی به اخبار، تیترهای خودکشی بیش از سایر عناوین خبری خود نمایی می‌کنند.

تصویب قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان شاید بتواند گره جوانان را باز بکند و تعدادی از عاشقان خدمت را به استراحت اجباری بفرستد و زمینه حضور جوانان با انگیزه و با نشاط را در سطوح مختلف مدیریتی کشور را فراهم سازد اما باز هم می‌توان تشنه‌های قدرت را در بعضی ادارات مشاهده کرد.

کناره‌گیری از ادامه شغل در اثر بالا بودن سن به معنای بازنشستگی است درحالی که امروز در کشور ما تنها مرگ می‌تواند دلیلی قانع کننده برای بازنشسته و دل کندن از صندلی مدیریت باشد اما بعد از مرگ نیز این میز باز هم به جوانان کاردان و تحصیل کرده نمی‌رسد زیرا پست، مقام و میز مدیریتی که قابل بخشش است باید به نزدیکان بخشید و تعداد کمی را می‌توان یافت که افراد کار درست را جایگزین می‌کنند.

ماجرای بازنشستگی به پست و سمت‌های دولتی نیز انتقال یافته است و کار به جایی کشیده که مجلس مجبور به تصویب قوانین متعدد برای جلوگیری از به کارگیری مجدد بازنشستگان شده است. قوانین منع به کارگیری بازنشستگان مشکلاتی دارد و آن‌ هم این است که اجازه می‌دهند برخی بازنشستگان با شرایطی خاص، مخصوصاً در سمت‌های عالی‌رتبه مدیریتی با اشکال مختلفی به کار گرفته شوند و این طمع را بیشتر می‌کند تا کارمندان بازنسته به هر اقدامی دست بزنند تا شرایط خود را با شرایط ذکر شده یکسان کنند.

به همین سبب قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان برای اولین بار در جلسه علنی 20 اردیبهشت1395 مجلس شورای اسلامی تصویب و 29 اردیبهشت به تایید شورای نگهبان رسید در آن قانونی که تلاش می‌کرد راه را برای اشتغال جوانان هموار کند اما با تبصره‌هایی که داشت نتوانست در عمل، آن طور که باید تاثیرگذار باشد.

مدارک تحصیلی یا تکه کاغذ به‌درد نخور

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت با اشاره به بیکاری گفت: بعد از سختی‌های فراوانی که برای تحصیل کشیدم هو اکنون بیکار هستم.

وی ادامه داد: پس سال‌ها درس خواندن و تست زدن توانستم در کنکور رتبه خوبی بیاورم و به دانشگاه بروم.

این مخاطب باریش بیان کرد: هم اکنون که دانشگاه را با معدلی بالا تمام کردم نمی‌توانم شغلی پیدا کنم ز یرا تمام کسانی که در رشته تحصیلی بنده مشغول به کار هستند بازنشستگان و یا افراد با سن بالا هستند.

وی با گلایه از کارکرد این افراد گفت: با اینکه امروز جهان در حال پیشرفت است اما چون این افراد سال‌ها پیش درس و دانشگاه را کنار گذاشته اند نمی‌توانند از تکنولوژی استفاده کنند.

مخاطب باریش ادامه داد: از مسئولین تقاضا دارم برای ما جوانان نیز فکری کنند زیرا با این شرایط اقتصادی دیگر توان زندگی نداریم.

سابقه کار دلیل بر بیکاری است

علی یکی از مخاطبان همیشگی باریش با گلایه از وضعیت کارگری خود گفت: به راستی حیف آن هزینه‌هایی که برای تدریس کردم و با گرفتن مدرک هم اکنون بیکار هستم.

وی ادامه داد: سال‌ها تلاش برای درس خواندن نه تنها برای من سودی نداشت بلکه هزینه‌هایی نیز برای تحصیل کردم که اگر آن‌ها را پس انداز می‌کرد هم اکنون برای خودم کسی بودم.

این شهروند با اشاره وضعیت معیشت خود اظهار کرد: زمانی که یکی از شرکت‌های سطح شهر به دنبال کارمند با رشته مربوطه بود به آن جا مراجعه کردم اما آن نیز به دنبال سابقه کار بودند سابقه کاری که تنها در افراد بازنشسته یافت می‌شود.

علی افزود: لطفا فکری به حال ما بکنید زیرا باید از جایی شروع به کار کنیم ما از کارگری با حقوق‌های بسیار ناچیز خسته شدیم.

از جوانان تحصیل کرده استفاده کنید

یکی از مخاطبان باریش نیوز با نام کاربری نازنین گفت: برای دریافت مدرک بسیار تلاش کردم اما به‌جایی نرسیدم.

وی ادامه داد: زمانی که من برای تحصیل و گذراندن واحدهای درسی تلاش می‌کردم عده‌ای در خواب به سر می‌بردند اما در حال حاضر از این افراد در اکثر مکان‌ها استفاده می‌شود.

نازنین گفت: کارفرما در زمان جذب نیرو تنها خواستار نامی است و به رشته و مهارت افراد توجه نمی‌کند و این عامل باعث بیکاری ما شده است.

این مخاطب با اشاره به اینکه مهارت‌های افراد بازنشسته و نامی دیگر قدیمی شده است خاطر نشان کرد: تمام فعالیت‌های افراد نامدار به سرعت در بازار به فروش می‌رسد در حالی که فعالیت جوانان بهتر و پیشرفته تر است.

نازنین افزود: به راستی چرا این افراد که دیگر سن و سالشان بالا رفته و بازنشسته شدند از کار کناره گیری نمی‌کنند و میدان را برای افراد تازه نفس و خوش ذوق خالی نمی‌کنند.

همان‌طور که شاهد بودیم، قانون منع به کارگیری بازنشستگان مورد حمایت بیشتر مسئولان از جمله مقام معظم رهبری قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان هم در اظهارات خود این قانون را تزریق خون جدید به بدنه مدیریت کشور دانستند که می‌تواند کشور را از خواب و غفلت بیدار کند.

با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان چراغ امیدی برای جوانان روشن شده که آن هم به لطف تبصره‌ها و اصلاحیه‌های اعلام شده در حال کور شدن است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید