10:58|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398 - 07:49
کد خبر: 12827
یادداشت:

بازار قدیمی ارومیه تاریخی در قلب شهر

بازار تاریخی و سنتی ارومیه یکی از جاهای دیدنی و کم نظیر در قلب شهر ارومیه است که از دوران صفویه به یاد مانده و معماری خود را تاکنون حفظ کرده است.
بازار قدیمی ارومیه تاریخی در قلب شهر

سرویس فرهنگی باریش نیوز، بازار تاریخی ارومیه یکی از جاهای دیدنی و کم نظیر شهر ارومیه است که از دوران صفویه به یاد مانده و معماری خود را تاکنون حفظ کرده است.
بازار تاریخی و سنتی  اروميه در بخش جنوب شرقی شهر اروميه واقع شده و از خصوصيات برجسته آن سادگی معماری و جلوه زیبا و سنتی آن است که علیرغم تنوع شکل طاق‌ها، چشمه و گنبدها، مجموعه بازار سنتی ارومیه از سادگی و چهره زیبا و ویژه‌ای برخوردار است.
بازار تاریخی و سنتی ارومیه از راسته‌های مختلفی از جمله راسته طلا فروشان، راسته پارچه فروشان، راسته مس گران، راسته پنیر فروشان، و سایر راسته‌های دیگر برخوردار است و وجود محصولات سنتی و دستی در این بازار جلوه زیبایی به آن بخشیده است.
در سال‌های گذشته درب بازار تاریخی و سنتی ارومیه در روزهای تعطیل بسته بود و گردشگران و مسافر در صورت بازدید از این بازار تاریخی با درهای بسته مواجه می‌شدند اما در سال‌های اخیر به همت مسئولان و متولیان این مشکل برطرف و بازار رونق جدید و تازه‌ای گرفت. 


در چند ماه اخیربرخی از قسمت‌های بازار تاریخی ارومیه به علت قدمت کهن و ساختار قدیمی آن تخریب شده بود به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی مرمت و بازسازی شد.
از دیگر ویژگی‌های بازار تاریخی ارومیه را می‌توان  مجاورت آن با مسجد اعظم ارومیه  عنوان کرد که سردر ورودی اصلی بازار ارومیه از طرف مسجد اعظم، یکی از زیباترین جلوه‌های قدیمی معماری ایران است.


با توجه به اهمیت و ارزش معماری و تاریخی بازار تاریخی ارومیه بعد از انجام مطالعات لازم در سالهای 1358 و 1359 شمسی اقداماتی برای ثبت بازار قدیمی ارومیه در ردیف آثار ملی کشور معمول و در سال 1362 با ثبت مجموعه به شماره 1639-22 /03/ 1362در فهرست آثار ملّی ، امکان حفاظت قانونی از آن فراهم و از آن تاریخ تا حال حاضر مطابق ضوابط و برنامه‌های مصوب ، فعالیت عمرانی و حفاظتی این بافت تاریخی انجام می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید