10:44|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398 - 05:24
کد خبر: 12821
باریش گزارش می‌دهد:

والدین کلافه از هزینه‌های گزاف تحصیلی

گران شدن ملزومات تحصیلی دانش آموزان از جمله لباس فرم و لوازم تحریر، والدین را در شروع سال تحصیلی جدید کلافه و به معضل بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل کرده است.
والدین کلافه از هزینه‌های گزاف تحصیلی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، گرانی این روزها گریبان لوازم تحریر را نیز گرفته است. خانواده‌هایی که فرزندان مدرسه‌ای دارند این روزها اگر از هفت خوان رستم ثبت نام در مدارس به سلامت رد شده باشند باید با موضوعاتی از قبیل گرانی لباس فرم مدارس، تهیه نوشت افزار و مشکلات دیگر هم دست و پنجه نرم کنند، مشکلاتی که دیگر فرارسیدن ماه مهر، ماه مدرسه را حداقل برای خانواده‌های کم درآمد خوشایند نمی‌کند.

پس از تهیه لباس فرم مدارس دانش‌آموزان تهیه نوشت افزار نیز در این وضعیت بد اقتصادی به مشکلی بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

مشکلات خانواده‌ها با مدارس تنها به بازه زمانی 9 ماه فعالیت مدارس ختم نمی‌شود گرچه در این مدت هزینه‌های زیادی وجود دارد ولی اوج این مشکلات در هنگام خرید لباس فرم نام دانش آموزان و تهیه نوشت‌افزار است.
از آنجایی که نیاز به نوشت‌افزار غیرقابل چشم پوشی است تولید کنندگان نیز از این مسئله به خوبی آگاهند به همین دلیل نیز قیمت‌ نوشت‌افزار سر به فلک کشیده است.

توانایی خرید نوشت‌افزار با قیمت‌های باور نکردی برای همگان مساوی نیست خانواده‌هایی که قدرت خرید را دارند بهترین اجناس را بهترین کیفیت و بالاترین قیمت‌ها می‌خرند ولی در این بین تکلیف خانواده‌ها با بضاعت مالی کمتر و قشر آسیب‌پذیر برای روانه کردن فرزندشان به مدارس چه می‌شود؟

پیام‌های مردمی به پایگاه خبری باریش نیوز حاکی از آن است نه تنها بازار نوشت‌افزار بلکه توانایی خرید مردم نیز حال خوبی ندارد.

هزینه‌های گزاف لوازم التحریر 

یکی از مخاطبان باریش با نام کاربری نسرین در گلایه از آشفته بازار نوشت‌افزاد گفت: لطفا جویای هزینه‌هایی که برای تحصیل فرزندمان می‌کنیم باشید به راستی این هزینه‌ها خیلی بیشتر از توان خرید ما است.

وی ادامه داد: زمانی که تنها باید برای یک دفتر 20 هزار تومان هزینه کنیم چونه می‌توانیم چند دفتر برای تحصیل بخریم این قیمت‌ها به دور از انصاف است زیرا تنها هزینه پرداختی این مورد نیست و شامل دیگر موارد نیز می‌شود.

این مادر افزوده است: اگر با هزینه بیمه و کتاب‌های تحصیلی  نیز کنار بیاییم دیگر با هزینه بالای نوشت افزار به راستی نمی‌شود کنار آمد لطفا فکری به حال مردم کنید.

بی‌تفاوتی مسئولین نسبت به مشکلات والدین

یکی از مخاطبان باریش نیوز که تمایلی به ذکر نامش نداشت اظهار کرد: بنده 3 فرزند در حال تحصیل  دارم که باید هزینه زیادی برای تحصیل آ‌ها بپردازم و اگر وضعیت اقتصادی از این که هست بد پتر شود دیگر توان روانه کردن کودکانم را به مدرسه نخواهم داشت.

وی ادامه داد: تمام هزینه‌ها به کنار ما باید در یک مدرسه دولتی هزینه‌های دیگری مانند کمک به مدرسه نیز پرداخت کنیم.

مخاطب باریش نیوز خاطر نشان کرد: چرا مسئولین به این موضوع رسیدگی نمی‌کنند؟ اقشار ضعیف جامعه با این وضعیت بد اقتصادی چگونه باید هزینه یونیفرم مدارس، کتاب و بیمه را پرداخت کنند؟

والدین معترض به گرانی نوشت‌افزار

پدر دانش‌آموزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش نیوز با اعتراض فراوان نسبت به بازار لوازم تحریر گفت:  تمام هزینه‌های لوازم تحریر سر به فلک کشیده و حتی خودکار هزارتومانی هم اکنون به قیمت 5هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: با شروع مدارس باید هزینه‌های گزافی برای تحصیل کودکانمان پرداخت کنیم که بنده با وضعیت بد کاری و مستاجر بودن توان این هزینه‌هارا ندارم.

این سرپرست خانواده خاطر نشان کرد: به راستی خانواده هایی که توان خرید این لوازم را ندارند چگونه باید کودکان خود را برای ادامه تحصیل راهی مدارس کنند؟ چرا مسئولین فکری به حال مردم و گرانی ها نمی‌کنند؟

اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند دیگر خانواده‌هایی که توانایی خرید یونیفرم، نوشت افزار و بقیه اقلام مورد نیاز را ندارند از فرستادن کودکان خود به مدارس خودداری می‌کنند.

 مسئولین باید به این اعتراضات و انتقادات توجه کنند و بداند وضعیت اقتصادی شهروندان حال خوبی ندارد و باید چاره ‌ای بیاندیشند. چراکه آموزش و پرورش براساس قانون اساسی کشور باید به صورت رایگان در دسترس عموم مردم باشد ولی با این اوضاع بد اقتصادی حاکم بر برخی خانواده ها بعید نیست که دانش آموزان زیادی از تحصیل مطلوب بازبمانند!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید