18:56|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 06 شهریور 1398 - 05:48
کد خبر: 12802
باریش گزارش می‌دهد:

کم‌تحرکی؛ قاتل خاموش سلامتی انسان

نداشتن فعالیت از جمله عواملی است که به واسطه شهرنشینی و تغییر سبک زندگی در عصر حاضر سلامت انسان را به صورت جدی تهدید می‌کند.
کم‌تحرکی؛ قاتل خاموش سلامتی انسان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز بیشتر کارشناسان حوزه پزشکی معتقدند در واقع  اگر کمتر از پنج هزار قدم در روز یعنی کمتر از سه کیلومتر در روز پیاده‌روی می‌کنید، زندگی بی‌تحرکی دارید و در این صورت خطر بیماری‌ها شما را تهدید می‌کند و باید به فکر چاره و راه‌حل‌هایی باشد که حال سلامت شما را بهتر کند

در حقیقت  نشستن، آن هم برای ساعت‌های طولانی از جنبه‌های گوناگون برای سلامت انسان مضر است. خطر نشستن تا آنجاست كه متخصصان امر، آن را در‌ ردیف سیگار كشیدن قرار داده‌اند.

از همین رو خبرنگار باریش نیوز موضوع تحرک و فعالیت داشتن روزانه را با مخاطبان درمیان گذاشته و نظر آنها را جویا شده است.

کم تحرکی سلامتی زنان را بیشتر تهدید می‌کند

فهیمه  دانشجوی کارشناسی ارشد است و دراین‌باره گفت: متأسفانه بیشتر فعالیت‌ها در شرایط فعلی جامعه به صورت یکجانشینی انجام می‌شود و کمتر کار یا فعالیتی حداقل برای بانوان است که تحرک لازم را فرد در انجام آن داشته باشد.

وی ادامه داد: انجام رایانه‌ای بیشتر فعالیت‌های امروز باعث شده است که بیش‌ترین وقت مردم به خصوص جوانان در پشت میزهای کامپیوتر سپری شود و زمان کمتری برای ورزش با تحرک مناسب وجود داشته باشد.

این دانشجو معتقد است که کم تحرکی برای هر فردی یک سم کشنده است و بیماریهای ناشی از بی‌تحرکی بیشتر از همه قشر زنان را تهدید می‌کند از این رو باید مسئولان زمینه‌های حضور زنان در ورزش‌های همگانی را فراهم کند.

بازنشستگی فعالیت روزانه را کمتر کرده است

جباری یکی دیگر از مخاطبان باریش که در آستانه 70 سالگی است گفت: از زمان بازنشستگی تحرک فیزیکی‌ام کمتر شده است و به همین دلیل به بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا و قند خون مبتلا شده است.

وی با بیان اینکه پزشکان داشتن ورزش روزانه و پیاده‌روی روزانه را راه درمان و خلاصی از بیماری‌ها عنوان کردند، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر برنامه کوه‌پیمایی با همکاران بازنشسته را در روزهای تعطیل گذاشتیم و در روز هم در پارک پیاده‌روی آرام دارم شاید داشتن تحرک بیشتر از این بیمار و یا زمین‌گیرم نکند.

کم‌تحرکی عامل افسردگی‌ام شد

هاله زن 38 ساله‌ای که قبلاً شاغل بوده است در این رابطه گفت: از زمان مجردی در کارخانه‌ای تولیدی مشغول کار بودم و به دلیل تحرک و فعالیت روزانه بالای 8 ساعت از سلامت جسمی خوبی برخوردار بودم اما در سال‌های اخیر پس از ازدواج که مجبور بودم حجم کار خود را کم کنم احساس کردم دچار افسردگی شدم.

وی با بیان اینکه نداشتن تحرک به خصوص برای زنان ملال‌آور و خسته کننده است،  خاطرنشان کرد: ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی در اول صبح از جمله کارهایی است که برای مبارز با بی‌تحرکی می‌توان انجام داد.

جالب است بدانید: بیش از حد نشستن عوارض مهمی دارد و آن محدود شدن جریان خون به مغز شماست، بلند شدن از پشت میز کار به دفعات و هر ۴۰ دقیقه یک بار و یا تقسیم وظایف کاری با همکارتان، می‌تواند شما را در انجام وظایف خلاق‌تر کند و میزان اکسیژن‌رسانی به مغزتان را افزایش دهد.

یکی دیگر از عوارض بی‌‌‌تحرکی، از دست دادن مواد معدنی استخوان‌ها و کاهش توده استخوانی است.برای جبران این روند منفی، غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و اسفناج، و غنی از ویتامین D مانند تخم‌مرغ و ماهی می‌توانند مفید باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید