08:36|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 05 شهریور 1398 - 07:10
کد خبر: 12795
یادداشت:

نقل؛ تحفه ای شیرین از میزبانی مردم ارومیه

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران است که مرکز استان آذربایجان‌غربی و شهرستانی در شمال غربی ایران که در منطقه آذربایجان واقع‌شده است که با نقل‌های خود معروف شده است.
نقل سوغاتی محبوب ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، نقل یکی از محبوب‌ترین و معروف ترین سوغاتی‌های شهر ارومیه است که در طعم‌های مختلف در این شهر طبخ می‌شود و شاید کمتر مسافری باشد که مسیر سفرش به شهر آب و آفتاب بیفتد و کامش با نقل ارومیه شیرین نشود.

وجود نقل در میان ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته و اغلب به جای قند در کنار چای مصرف می‌شده است. در گذشته نقل را به صورت سنتی تهیه می‌کردند، اما در حال حاضر دستگاه‌هایی برای تهیه نقل به صورت ماشینی وجود دارد.

همه ارومیه را با نقل معروف آن می‌شناسند و کمتر کسی پیدا می‌شود که به این دیار سفر کند و با تهیه نقل معروف ارومیه کام خود را شیرین نکند.

سوغات ناخواسته مارا یاد سفر و سوغاتی های رنگا رنگ می‌اندازد. معمولا هر گردشگر و مسافری، هنگامی که به شهر و دیاری سفر می‌کند سوغاتی مخصوص آن محل را به عزیزانشان هدیه می‌برد. 

با توجه به اینکه کشور ما از اقلیم و قوم‌های مختلف و متفاوتی تشکیل شده از این رو هر شهر و دیاری دارای سوغاتی‌های مخصوص و معروفی است که به واسطه آن معروف شده است.
نقل‌های ارومیه که در اکثر نقاط شهر یافت می‌شود از مغروفیت خاصی برخوردار هستند.

خیابان‌های امام پر از مغازه‌هایی است که نقل‌های رنگارنگ پر شده است از همین رو کمتر کسی به ارومیه سفر می‌کند و این سوغات زیبا و خوش طعم را به عنوان تحفه‌ای از دیار آذربایجان‌غربی با خود به یادگار نبرد. 
نقل در بازار ارومیه در طرح‌ها و طعم‌های مختلف مانند نقل بیدمشک، نقل زعفرانی، نقل گل محمدی و چندین طعم متفاوت عرضه می‌شود.
نقل بیدمشک محبوب ترین نقل درمیان مردم
شاید بتوان نقل بید مشک را محبوب‌ترین و مشهورترین نقل ارومیه معرفی کرد. از آنجا که بید مشک از گیاهان بومی ارومیه است سبب شده تا در تهیه و طعم بخشیدن به نقل‌ها نیز از آن استفاده شود. روند طعم‌دار کردن نقل بید مشک به این صورت است که خلال بادام را به عنوان مغز، در گیاه بید مشک خشک شده قرار می‌دهند و سپس ترکیب شکر و آب را همانند یک روکش به آن اضافه می‌کنند و در پایان نیز برای داشتن عطر بیشتر عرق بیدمشک به آن افزوده می‌شود.

نقل گل محمدی مناسب برای هر ذائقه
مراحل تهیه نقل گل محمدی و نقل بید مشک مشابه هم است. تفاوت ظاهری آن با دیگر نقل‌ها این است که برای روکش آن از گلهای محمدی خشک بهره می‌برند. بدون شک ظاهر زیبا و بوی بی‌نظیر گل محمدی سبب جذب هر ذائقه‌ای به این نوع از نقل خواهد شد.
نقل گردویی و گل محمدی نیز طرفداران مخصوص خود را دارد و به جهت ترکیب با  گلبرگهای گل سرخ محمدی، شکل زیبایی را به خود گرفته است از جمله خواص گل محمدی می‌شود به رفع بی خوابی، سردرد، گلودرد، و تسکین درد معده اشاره کرد.
عطر و رنگ طلایی نقل زعفرانی نا خواسته هر خریداری را جذب خود می‌کند.
اگر عازم ارومیه شدید درکنار لذت بردن از مناظر و طبیعت زیبای این شهر حتما کام خود را با نقل ارومیه نیز شیرین کنید و شیرین کام این شهر را ترک کنید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید