16:00|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 04 شهریور 1398 - 18:06
کد خبر: 12790

قصه پر غصه بازار محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی

آذربایجان‌غربی استانی است که به واسطه موقعیت جغرافیایی و اقلیمی یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود اما به نظر می‌رسد این عرصه در فصل برداشت تنها جولانگاهی برای دلالان فرصت‌طلب است.
اقتصاد کشاورزی آذربایجان‌غربی جولانگاه دلالان فرصت‌طلب

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، زندگی جمعیت کثیری از مردم در شمال غرب‌ترین استان کشور یعنی آذربایجان غربی بر پایه اقتصاد کشاورزی استوار است به طوری که این استان همواره در تولید برخی از محصولات باغی و کشاورزی مانند، سیب، انگور، تخمه آفتابگردان و یا چغندر قند از استان‌های برتر بوده است.

کشاورزان آذربایجان غربی در حالی 9 ماه را به انتظار رساندن محصول به بازارهای فروش به کار و تلاش می‌گذرانند که دلالان در فصل باردهی و برداشت محصول با ابزارهای مختلف قیمت محصول را در بازار به نفع خود تا حدی کاهش می‌دهند که باغدار و کشاورز حتی تمایلی برای فروش هم پیدا نمی‌کند و ترجیح می‌دهد محصولش خوراک دام و طیور شود.

بازار گوجه‌فرنگی تولید آذربایجان غربی که یکی از مرغوب‌ترین در نوع خود در کشور است اکنون به لطف دلالان و سودجویان فرصت‌طلب به جای اینکه کام کشاورز را شیرین کند به کام سودجویان شده است به طوری که به اذعان مسئولان برخی‌ها حاضرند گوجه‌فرنگی را با قیمت‌های بالاتر از استان‌های مجاور تهیه کنند درحالی‌که پایین‌ترین قیمت را برای این محصول در داخل استان پیشنهاد می‌دهند.

قیمت گوجه‌فرنگی به دلیل خرید غیراصولی کارخانه‌ها پایین است

قاسم عزتی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه در گفت‌وگو با باریش، در رابطه با قیمت گوجه‌فرنگی اظهار کرد: قیمت گوجه‌فرنگی به دلیل خرید غیراصولی کارخانه‌ها پایین رفته است و اگر این‌چنین باشد باغداران بسیار ضرر خواهند کرد.

وی ادامه داد: کارخانه‌ها آذربایجان غربی گوجه‌های استان‌های دیگر را با قیمت یک هزار و 800 تومان تا دو هزار تومان خریداری کردند این درحالی‌ است که گوجه‌فرنگی‌های ارومیه را بیشتر از 700 تومان خریداری نمی‌کنند.

عزتی با گلایه از کارخانه‌ها افزود: اقدام کارخانه‌ها استان غیراصولی و دور از انصاف است چرا زمانی که گوجه‌فرنگی دیگر استان‌ها را می‌خریدند برایشان سود داشت ولی در زمان خرید گوجه‌فرنگی‌های خود ارومیه سودی برایشان ندارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه گفت: برای پایان دادن به تمام این شرایط باید واردات گوجه‌فرنگی ممنوع شود.

پایین بودن قیمت کشاورز را از تولید مأیوس می‌کند

مهدی یکی از مخاطبان که شغل خود را کشاورزی معرفی کرده است در گفت و گو با باریش اظهار کرد: آیا انصاف است که قیمت رب گوجه‌فرنگی در یک سال چند برابر شود درحالی‌که کارخانه‌دارها گوجه را از کشاورزان به قیمت کمتر از هزار تومان بخرند!.

وی با بیان اینکه با این قیمت حتی هزینه کود و سمپاشی و کارگر هم برای کشاورز باقی نمی‌ماند، افزود: دلالان باعث می‌شوند که کشاورز از تولید مأیوس شود به هر قیمتی باغ و مزرعه خود را یا بفروشد و اینکه تغییر کاربری دهد چون در این سورت هم زحمتش کمتر است هم درآمدش بیشتر می‌شود.

این مخاطب، ایجاد تنش در بازار در فصل برداشت محصولات کشاورزی آن هم توسط دلالان برای اینکه زحمت چندین ماه کشاورز را با قیمت کمتر از چنگش درآورند در واقع ظلم در حق کشاورز، مردم و اقتصاد استان است.

ممنوعیت ورود گوجه‌فرنگی خارج از استان به میدان و تره‌بار ارومیه

محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه گفت: از امروز، 4 مرداد هیچ‌گونه محصول گوجه‌فرنگی خارج از استان آذربایجان غربی جهت رونق اقتصادی و پیشگیری از متضرر شدن کشاورزان اجازه ورود به میدان میوه و تره‌بار شهرداری را ندارد.

در چند روز اخیر شاهد آن بودیم که  کارخانه‌داران نرخ قیمت گوجه‌فرنگی را پایین اعلام کردند علی‌رغم اینکه استاندار استان آذربایجان غربی هم پیگیر بودند که این اتفاق روی ندهد و روال طبیعی در بازار در جریان باشد.

وی عنوان کرد: امسال تصمیم داریم نرخ قیمت گوجه‌فرنگی کاهش نیابد و حداقل قیمت در میدان توسط بار فروشان برای محصول گوجه‌فرنگی  از 1500 تومان پایین تر نباشد و این یک توافق است.

وی اظهار کرد: به اطلاع کشاورزان نیز می‌رساند که گوجه‌فرنگی محصول اینجا به خارج از کشور صادر می‌شود هر چند که در آن طرف مرز گمرک اضافه‌تر وضع کرده بودند با تمام این تاجران محصولات گوجه‌فرنگی  را با قیمت 1500 و 2000 هزار تومان در میدان خرید و فروش می‌کنند.

حضرت پور از اشخاصی که در جاده‌ها محصول گوجه‌فرنگی را خرید و فروش می‌کنند نیز درخواست کرد که حتماً این موارد را رعایت کنند و گوجه‌فرنگی را با قیمت پایین تر از کشاورزان نخرند و آن را در اختیار کارخانه‌دارانی که جهت سود بیشتر نرخی را برای گوجه‌فرنگی اعلام کردند قرار ندهند  که این مهم  باعث متضرر شدن کشاورزان به ویژه کشاورزان جوانی که تمام دارایی خود را جهت کاشت گوجه‌فرنگی کرده‌اند می‌شود.

شهردار ارومیه خاطرنشان کرد: رسالت ما در صادرات گوجه‌فرنگی است و باید برای جلوگیری از  کشاورزان قیمت این محصول از 1500 تومان کمتر نباشد.

قصه پر درد بازار تولیدات کشاورزی در آذربایجان غربی

قصه پر غصه دلالی محصولات کشاورزی تنها به گوجه فرنگی یا سیب ختم نمی شود بلکه بیشتر محصولات برند تولید آذربایجان غربی زمانی که بار می نشیند و باید کام تولیدکننده را بعد از ماه ها انتظار و کار شبانه روزی شیرین کند، به سرنوشت های تلخی دچار می شود که در صورت عدم به موقع مسئولان این بازار تنها به سود دلالان می‌شود و نه مردم و نه کشاورز از  آن بهره‌ای نخواهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید